مدیران خودروعصر اعتبار

۵۴۴ شهر کشور بافت فرسوده دارند

عصر ساختمان- معاون دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شهری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: از یک هزار و ۲۴۳ شهر کشور، ۵۴۴ شهر دارای بافت فرسوده هستند.

۵۴۴ شهر کشور بافت فرسوده دارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ماندانا ملک روز دوشنبه در نخستین کارگاه آموزشی بازآفرینی محدوده ها و محلات ناکارآمد مبتنی بر رویکرد اجتماع محور در قزوین افزود: از شهرهای دارای بافت فرسوده، 168 شهر از جمله قزوین بافت تاریخی نیز دارند.
    وی با بیان اینکه بافت های تاریخی به بافت هایی در داخل شهرها گفته می شود که منعکس کننده هویت فرهنگی و تاریخی شهر هستند، اظهار کرد: این محدوده ها همچنین دربردارنده ثروت های فرهنگی و میراث تاریخی، معنوی و طبیعی شهرها محسوب می شوند.
    معاون دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شهری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین گفت: سکونتگاه های غیررسمی، محله هایی هستند که در اثر گسترش شهرها در حاشیه شهرها شکل می گیرند.
    ملک درمورد محدوده های شهری نیز اظهار کرد: محدوده های شهری با پیشینه روستایی نیز از این قبیل هستند که از لحاظ خدمات اجتماعی و توسعه فرهنگی کمی عقب افتاده اند و باید به آنها بیشتر رسیدگی کرد.
    این مسئول شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به مهمترین مشکلات بافت های فرسوده، گفت: مسائل زیست محیطی، کمبود امکانات، عقب ماندگی فرهنگی و آسیب های اجتماعی مهم ترین مشکلات بافت های فرسوده است که باید با همکاری دستگاه های متولی برای حل آنها اقدام شود.
    وی افزود: مشکل اصلی بافت های فرسوده به خاطر رشد تک قطبی شهرها و کم توجهی به شهرهای کوچک و مناطق روستایی است که موجب می شود این مناطق به حال خود رها شده یا کم کم به مناطق عقب مانده در ابعاد مختلف تبدیل شوند.
    ملک اضافه کرد: به دنبال فقر شهری، وقتی سازوکارهای زندگی در این مناطق وجود نداشته باشد به هویت آنها نیز توجه نمی شود و برای حفظ آنها تلاشی صورت نمی گیرد.
    معاون دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شهری شرکت عمران و بهسازی ایران ادامه داد: با این روند میراث ملموس و ناملموس این مناطق از میان می رود و شاهد شکل گیری مناطق و محلاتی با فرهنگ های متفاوت و دارای آسیب های اجتماعی در کنار شهرها و کلان شهرها خواهیم بود.

    **وقوع سالانه یک هزار مورد زلزله در کشور
    وی در ادامه با اشاره به لزوم مقاوم سازی بافت های فرسوده برای مقابله با زلزله، گفت: سالانه یک هزار مورد زلزله در کشور اتفاق می افتد که 240 مورد آن بالای چهار ریشتر است.
    ملک همچنین گفت: ایران جزو 6 کشوری است که با بحران های طبیعی زیادی رو به رو هستند به گونه ای که از 41 مورد بلایای طبیعی شناسایی شده در جهان 31 مورد آن در کشورمان به وقوع می پیوندد.
    وی در پایان اضافه کرد: با توجه به این میزان حادثه خیزی در کشور، لزوم توجه به بازآفرینی شهری و رسیدگی به مناطق آسیب پذیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
    در طول برنامه ششم و هفتم توسعه باید 2 هزار و 700 محله در بافت های فرسوده شهری کشور نوسازی شوند که در برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید نوسازی یک هزار و 350 محله در دستور کار قرار گیرد.
    نوسازی و بهسازی یک هزار و 350 محله در بافت های فرسوده شهری مورد تاکید برنامه ششم توسعه نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است.
    استان قزوین نیز یک هزار و 350 هکتار بافت‌ فرسوده شهری دارد که بهسازی 540 هکتار آن با اعطای تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو