مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس بنیاد جهانی انرژی:

تهران به عنوان پایتخت پایداری جهان انتخاب شد

عصر ساختمان- رئیس بنیاد جهانی انرژی گفت: تهران "پایتخت پایداری جهان" است و دلیل اینکه تهران یه این عنوان، انتخاب شده است این بوده که تهران در این خصوص عمل می کند و در دوران تحریم که ایران در شدیدترین تحریمها بود همیشه به پایداری توجه کرده است.

تهران به عنوان پایتخت پایداری جهان انتخاب شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، امروزه، رویکرد توسعه پایدار در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی جلوه های نوین و تاثیرگذاری پدید آورده است که علاوه بر اهداف اقتصادی و بهره برداری از منابع طبیعی، مجموعه های اجتماعی – اقتصادی و بخصوص زیست محیطی را تحت تاثیر قرار داده و همه آنها را پوشش داده است.

    مفهوم اصلی توسعه پایدار شهری، شکلی از توسعه امروزی است که توان توسعه مداوم شهر ها و جوامع شهری امروز و نسل های آینده را تضمین می کند. در حقیقت، توسعه پایدار شهری خواستار بهبود کیفیت، افزایش رفاه اقتصادی با بهره برداری منطقی از منابع زیست محیطی و پایدار، توزیع منطقی امکانات و خدمات در مقیاس شهری برای تامین عدالت اجتماعی در ارتباط سازنده و تعامل با شرایط زیست محیطی و تداوم برای نسل های آینده است . تاکنون 45 کشور در جهان مدل شهر پایدار را در ابعاد متنوع اجرا نموده اند . با توجه به ضرورت های اشاره شده در مفاهیم فوق، دبیر خانه شهر پایدار با هدف ترویج راه حل های پایدار در حوزه های زیست محیطی با حضور  نمایندگان بیش از178 کشور اقدام به اهداء جایزه شهر پایدار می کند.

    این جایزه به پروژه هایی تعلق میگیرد که در سطح محلی، ملی و جهانی به حفظ منابعی مانند انرژی کمک می کند و از منابع تجدید پذیر و غیر مضر استفاده می نماید. سالانه بیش از 11 هزار پروژه از سراسر جهان برای دریافت این جایزه رقابت می کنند. در راستای برگزاری نخستین اجلاس بین المللی شهر پایدار وبه همراه کنفرانس جهانی آب، با "ولفگانگ نئومن" موسس و رئیس بنیاد جهانی انرژی در رابطه با اهمیت این موضوع به گفتگو نشستیم.

    تسنیم: نخستین اقدامی که بنیاد جهانی انرژی در زمینه حفظ منابع انرژی انجام داده چیست؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: رئیس بنیاد جهانی انرژی: بنیاد جهانی انرژی بیش از 30 سال در زمینه توسعه مسئولیت پذیری زیست محیطی، همچنین مدیریت و مصرف انرژی در جهان فعالیت می کند. ما در قدم اول بزرگترین نمایشگاه جهانی را در حوزه انرژی راه اندازی کردیم، سپس متوجه شدیم کشورها، ملتها و صنایع نیازمند مشاوره هستند، به همین منظور، بنیاد جهانی انرژی، شکل گیری چندین شرکت آموزشی و مشاوره ای را حمایت کرد و سپس متوجه شدیم در دنیا اقدامات خوبی در زمینه مصرف انرژی و حمایت از محیط زیست شروع شده است، در نتیجه بر آن شدیم تا یک بستری را فراهم آوریم تا در این حوزه  بهترینهای دنیا را شناسایی کرده و از آنها قدردانی نماییم، در این خصوص مراسم جهانی پیش بینی کردیم و  نام این مراسم را "جایزه بنیاد جهانی انرژی" را قرار دادیم.

    تسنیم: این مراسم در کشوری خاص برگزار می شود؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: در حال حاضر 178 کشور عضو ما هستند و هر سال در یکی از این 178 کشور این مراسم  برگزار می شود، هر کدام از کشورها بهترین پروژه های ملی خود را شناسایی کرده و مراسم ملی خود را برگزار می کنند و و در این مراسم از این پروژه ها قدردانی می شود. ما، در سال حدود 2000 پروژه از این 178 کشور دریافت می کنیم و این پروژه ها را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین آنها را هر سال در یک مراسم جهانی در یکی از این کشورها معرفی می نماییم.

    تسنیم: تأثیرگذاری این مراسم در بهبود رویه مصرف انرژی جهان چطور ارزیابی می شود؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: ما تمام تلاشمان این است که حرف نزنیم و فقط عمل  کنیم و تمام تمرکزمان بر عمل کردن است چراکه دیگر زمان حرف زدن گذشته است زیرا تغییرات اقلیمی با سرعت بسیار بالایی انجام می شود، به طوریکه هزاران هکتار از منابع دنیا در سال در حال خشک شدن هستند و به دنبال آن هزاران نفر با مشکل گرسنگی، کمبود غذا و آب مواجه می شوند. بنابراین، در چنین بستری "بنیاد جهانی انرژی" به این فکر افتاد که راهکار ارائه کند و این راهکارها را از خود مردم در جهان می گیرد. پروژه هایی که ارائه می شود توسط هیئت ژولی، ارزیابی و تحلیل می گردد و بهترینهای آن انتخاب شده و توسعه داده می شود.

    ما در روزهای 15 و 16 ژانویه که معادل با 25 و 26 دی ماه است مراسم جهانی انرژی را، تحت عنوان "نخستین اجلاس بین المللی شهر پایدار به همراه کنفرانس جهانی آب"  با همکاری بنیاد جهانی انرژی، در تهران با تمرکز بر آب و چالشی که در حوزه آب در ایران وجود دارد، برگزار می کنیم.  بنیاد جهانی انرژی، حدود 10 سال است که با انجمن "مدیریت سبز ایران" همکاری دارد و مراسم جایزه ملی ویژه صنایع و شرکتهای ایرانی و هم مراسم جهانی که امسال در تهران برگزار می شود با همکاری یکدیگر انجام داده ایم.  مراسم جهانی انرژی، طبق گفته  «UN» و  "پارلمان اروپا" یک مراسم منحصر به فرد است چراکه به دنیا کارهای خوبی که در این حوزه انجام شده و در حال انجام است را نمایش می دهیم. تهران، مرکز و پایتخت پایداری جهان است و تنها جایی است که در آن فقط حرف زده نمی شود و عمل می شود، قابل توجه است که این موضوع برخلاف کنفرانس های پاریس، بن، و مراکش است چراکه در آن کنفرانس ها فقط حرف زده شد و کار عملی انجام نشد اما در تهران تنها حرف نمی زنیم و عمل می کنیم، به همین دلیل "تهران پایتخت پایداری جهان" است و دلیل اینکه تهران یه این عنوان، انتخاب شده است این بوده که تهران در این خصوص عمل می کند و در دوران تحریم که ایران در شدیدترین تحریمها بود همیشه به پایداری توجه کرده است.

    تسنیم: در مراسم امسال که در ایران برگزار می شود چند کشور حضور دارند؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: در این مراسم از 178 کشور دعوت شده است که نمایندگان این کشورها در ایران حضور می یابند، همچنین  از شخصیتهای بین المللی مانند "کوفی عنان" دبیر کل اسبق سازمان ملل، "ولفگانگ نئومن" موسس بنیاد جهانی انرژی،  "مانکا گاندی" وزیر امور زنان و خانواده هند و عضو هیئت رئیسه بنیاد جهانی انرژی، "مایکل گورباچف" رئیس جمهور اسبق فدراسیون روسیه، پروفسور "ادوارد اس. آینسو" رئیس هیئت بازرسی بانک جهانی و عضو هیئت رئیسه بنیاد جهانی انرژی، دکتر "کریستوف لیتل" رئیس اتاق بازرگانی اتریش و عضو هیئت رئیسه بنیاد جهانی انرژی دعوت شده است که این  اجلاس را نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه را حمایت می کنند.

    تسنیم: در خصوص علت انتخاب تهران به عنوان پایتخت پایداری جهان بیشتر توضیح می دهید؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: تغییرات اقلیمی بسیار بسیار جدی زندگی بشر را تهدید می کند و حتی آنها که می گویند 2 درجه تغییر دما خواهیم داشت بعضی دیگر معتقدند این تغییر به 4 درجه می رسد، این بدین معناست که کل زندگی ما تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرد و در 20 سال گذشته شاهد افزایش شدید گازهای گلخانه ای بوده ایم و این در حالی است که در این خصوص در کنفرانس پاریس، بن و مراکش فقط حرف زدند و هیچ پروژه عملی را به نمایش نگذاشتند اما در تهران راهکار ارائه می شود. 178 پروژه ای که برای کاهش گازهای گلخانه ای و مدیریت کربن ارائه در تهران به نمایش گذاشته می شود و تهران از این موضوع حمایت کرده است. تهران "دفتر مرکزی تفکر و اجرا" در رابطه با کاهش گازهای گلخانه ای شده است و بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز در این مراسم به همه جهان برای جلوگیری از افزایش دما و کاهش گازهای گلخانه ای راهکار ارائه می کنند.

    تسنیم: چه انتظار مشخصی از نتیجه برگزاری این مراسم در ایران دارید؟

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: مراسمی که 25 و 26 دی ماه امسال برگزار می شود به صورت زنده در کل دنیا قابل مشاهده است و اینگونه نیست که فقط در تهران قابل رویت باشد. برای این کار،  بنیاد جهانی انرژی هماهنگ کرده که به مراسم صورت زنده برای جهان پخش شود، این کار از هزاران پرواز جلوگیری می کند و مزیت آن در این است که هر پرواز باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شود که در مراسم پاریس، بن و مراکش پروازها به تعداد زیادی انجام شد اما در تهران سعی کردیم که میلیونها بیننده از طریق پخش زنده مراسم را ببینند و کمترین انتشار گازهای گلخانه ای را داشته باشیم و دیگر اینکه ما به گونه ای عمل می کنیم که هر کسی مزیت رفتار مناسب را در مورد خودش حس کند و نگوید این کار دیگری است و من نباید نقشی در آن داشته باشم بلکه هر فرد منافع و مزیتی برای خود احساس کند  و این نوع نگاه موجب می شود که در آینده ای که مد نظر ماست هر فرد از این تفکر حمایت کند و این توقع را نداشته باشد که این کار به عهده دولت و دیگر نهادها است و خود را نیز سهیم بداند. ما پروژه هایی را معرفی می کنیم که افراد نقش خودشان را می بینند بنابراین مردم از ما حمایت خواهند کرد و آینده از آن ما خواهد بود.

    تسنیم: و صحبت پایانی...

    رئیس بنیاد جهانی انرژی: من فکر می کنم ایران، بر اساس پیشینه تاریخی و فرهنگی که مردم آن دارند بستر بسیار خوبی برای توسعه پایدار است چون در ایران هم از بعد فرهنگی  و هم تاریخی ما پیشینه احترام به محیط زیست را داشته ایم و همیشه در ایران تعهد تاریخی و فرهنگی وجود دارد. ما باید در جوانان را انگیزه ایجاد کنیم که الان زمان حرکت به سمت جلوست و ما با همدیگر می توانیم بهترینها را بسازیم و دست در دست هم بدهیم و از این بستر تاریخی و فرهنگی ایران  بهترین استفاده را ببریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو