مدیران خودروعصر اعتبار

روحانی در صحن علنی مجلس؛

ریشه مسکن مهر غلط بود و از جیب فقرا درست شد

عصر ساختمان- رییس جمهوری با اعلام این نکته که ریشه مسکن مهر از ابتدا غلط بود و از جیب فقرا درست شد گفت: اول باید مسکن مردم را تأمین کنیم، دوم مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از میان برداریم، سوم امنیت جانی در بخش مسکن برای مردم ایجاد کنیم و چهارم نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم؛ همه این‌ها را در طرحی به نام «بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها» می‌توانیم داشته باشیم.

ریشه مسکن مهر غلط بود و از جیب فقرا درست شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

    وی با بیان اینکه لایحه بودجه امسال با بودجه‌های سال‌های گذشته متفاوت است، افزود: به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک فهرست درآمدی و هزینه‌ای نیست بلکه بودجه بُرشی از برنامه چهار ساله دولت است.

    رئیس‌جمهور افزود: من به محضر ملت ایران و شما نمایندگان مجلس عرض می‌کنم که تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ماه 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه 97 به معنای آغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم است که امیدواریم تا آغاز دهه فجر و 12 بهمن، لایحه بودجه به صورت قانون در اختیار دولت قرار بگیرد.

    روحانی خاطرنشان کرد: تمام وعده‌هایی که دولت به مردم داده و در ایام انتخابات مورد مطالبه بوده که شامل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد بوده، در این لایحه به خوبی مشاهده می‌شود.

    وی با بیان اینکه در تبصره‌های 14، 18 و 19 لایحه بودجه 97 شاهد یک تحول بزرگ خواهید بود، ادامه داد: دولت روند جدیدی را آغاز کرده و در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داد.

    پایه اصلی بودجه 97، شفافیت است

    رئیس‌جمهور تصریح کرد: پایه اصلی بودجه امسال، شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها صورت می‌گیرد.

    روحانی با اشاره به اشکالات نظام بودجه‌ای فعلی کشور گفت: تاکنون این‌طور بوده است که یک دستگاه می‌گفت، من در سال گذشته هزار تومان گرفتم و 900 تومان خرج کردم و امسال 10 درصد از سال قبل باید بیشتر بگیرم؛ یعنی 1100 تومان، اما کسی که صرفه‌جویی می‌کرد، کمتر هم بودجه دریافت می‌کرد؛ لذا رقابتی برای هزینه کردن بودجه و تسلسلی برای گرفتن اعتبار شروع شده بود و نمی‌دانستیم که یک ارائه یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد.

    وی با تأکید بر اینکه نظام بودجه‌ریزی باید بر مبنای عملکرد و نتیجه باشد، نه بر مبنای هزینه پارسال، تصریح کرد: این روند در بودجه 97 آغاز شده است؛ به گونه‌ای که حدود 34 درصد بودجه‌ای که امروز تقدیم می‌شود، به صورت عملیاتی است و این میزان باید ادامه یابد تا در سال‌های آینده به طور کامل نظام بودجه‌ای به صورت عملیاتی شود.

    رئیس‌جمهور افزود: در لایحه بودجه 97، در بخش استانی 100 درصد بودجه به صورت عملیاتی تعریف شده است.

    روحانی با اشاره به افزایش اختیارات استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده گفت: برای سال‌ آینده 24 درصد بودجه هزینه‌ای و 30 درصد بودجه عمرانی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا استان‌ها خودشان مدیریت کنند و نمایندگان مجلس در استان خودشان بهتر بتوانند بر کار استاندار و برنامه‌ریزان نظارت کنند.

    وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و باید با شدت نظارت کند، اظهار داشت: مشکل دیگر نظام بودجه‌ای فعلی این است که در سال‌های گذشته ردیف اندر ردیف ایجاد می‌شد و مثلاً دو تا برادر در یک دستگاه دو ردیف بودجه‌ای ایجاد می‌کردند و پسرعموی آن ها هم ردیف دیگری می‌گرفت، اما ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش یافته است.

    رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: حتماً به شما مراجعه می‌کنم و فشار می‌آورم، لذا حتماً باید نظارت کنیم که این ردیف‌ها کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود.

    روحانی گفت: اگر این رویه بودجه‌ای ادامه یابد، شاید این دولت بتواند کشور را به گونه‌ای اداره کند، اما دولت بعد نمی‌تواند کشور را اداره کند.

    وی تأکید کرد: در دولت یازدهم تلاش ما ایجاد یک آرامش و ثبات اقتصادی بود و می‌خواستیم این قطار بر روی ریل قرار بگیرد.

    رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد بودیم، چرا که در گذشته با رشد منفی مواجه بودیم. تلاش ما این بود که اقتصاد دارای رشد، تورمش قابل مهار و اشتغال قابل قبول داشته باشد و صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست خود قرار بگیرد و بودجه‌ریزی ما علمی، عملیاتی و با شفافیت نظارت باشد.

    روحانی افزود: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم، «بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت خواهد بود». شرایط ما در گذشته به گونه‌ای بود که دولت می‌بایست مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار بدهد. به جز سال 92، ما در تمام دولت یازدهم، رشد مثبت داشتیم.

    وی با بیان اینکه از طرف دیگر تمرکز زدایی بودجه به گونه‌ای تنظیم می‌شود، اظهارکرد: قبلا همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران بود، دو یا سه درصد اعتبارات هزینه‌ای به استان تعلق می‌گرفت با مقدار کمی بودجه عمرانی، ولی برای سال آینده به جای چهار درصد 24 درصد بودجه در بخش هزینه‌ای را در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و در بخش عمرانی بیشتر 30 درصد قرار دهیم تا استان‌ها خود بدانند چه مقدار هزینه دارند وچه مقدار درآمد وخودشان مدیریت کنند و نمایندگان در هر استانی راحت‌تر بتوانند بر کار استان، استاندار و برنامه ریزی ومسئولین استان تظارت کنند و ما برمبنای عملکرد‌های سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آن‌ها یگذاریم.

    رئیس جمهور افزود: تلاش داشتیم در مساله فقر یک قدم مهم برداریم، اگر بخواهم بودجه سال آینده را در یک جمله خلاصه کنم این است که بودجه سال 97 بودجه‌ای برمبنای اشتغال فراگیر و برمبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است.

    براساس گزارش مهر، روحانی در ادامه با اشاره به صنعت مسکن افزود: صنعت مسکن می‌تواند در اشتغال پیشتاز باشد. این صنعت صد‌ها شغل در کنار خود به دنبال دارد. در سال‌های گذشته با وجود مثبت بودن رشد پولی کشور، رشد در بخش مسکن منفی بود. از زمستان پارسال این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن رفتیم.

    وی اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال، رشد مسکن مثبت 7 بود و رشد بخش معدن که نیاز به تحرک داشت، 5 درصد بود. اول باید مسکن مردم را تأمین کنیم، دوم مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از میان برداریم، سوم امنیت جانی در بخش مسکن برای مردم ایجاد کنیم و چهارم نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم؛ همه این‌ها را در طرحی به نام «بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها» می‌توانیم داشته باشیم.

    رئیس‌جمهور گفت: ما اگر به بیابان رفتیم و 40 کیلومتر بیرون از شهر، یک زمین صافی را پیدا کردیم و روی آن برجی را بالا بردیم، این تازه ابتدای گرفتاری است؛ در این صورت جاده، آب، گاز، مدرسه، مسجد و کلانتری آن کجا می‌رود؟

    وی ادامه داد: یک خطای ما این بود که در دولت‌های گذشته رفتند بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کردند؛ مسکن برای خود جا دارد. وسط شهر تهران یا کلانشهر‌های دیگر، ساختمان‌های 50 یا 60 متری که ساخت قدیم است، با یک زلزله ویران می‌شود. ما باید مسکن مناسب بسازیم و مردم را به آن منتقل کنیم و این مسئله نیازمند بودجه نیست. این نیاز ندارد که ما به صندوق پولی و بانک‌هایمان دست ببریم. مشکل مسکن مهر این نیست که پایه‌اش سُست یا سِفت است؛ این مسئله دوم است. مسکن مهر از چه پولی درست شد، این باید جواب داده شود. استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگ است.

    مسکن مهر از جیب فقرا درست شد

    روحانی افزود: مسکن مهر از جیب فقرا درست شد، چرا که پایه پولی بالا رفت. در مسکن مهر، راه اشتباهی انتخاب شد. ریشه مسکن مهر غلط بود. ما باید مسکن مردم را به طور صحیح، درست کنیم. برای این مسئله نیازمند پول بانک مرکزی نیستیم. ما باید سرمایه‌دار را بیاوریم و زمین را در اختیارش قرار دهیم تا دو برابر مسکنی که در آن محله وجود دارد بسازد و مسکن را به متقاضیان تحویل داده و در برابر، مسکنی که باقی می‌ماند، به عنوان هم سرمایه‌گذاری و هم سود برداشت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار