مدیران خودروعصر اعتبار

رکود ساخت‌وساز مسکن، فولادسازان را به حاشیه برد

عصر ساختمان- بخش عمده مصرف فولاد در بازار منوط به رونق بخش مسکن است و رکود عمیق در بازار داخلی مسکن، مستقیما بر تقاضای فولاد در بازار تاثیر گذاشت.

رکود ساخت‌وساز مسکن، فولادسازان را به حاشیه برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  آنا، یکی از اتفاقات مهمی که در سال 1394 در ایران افتاد امضاء توافق نامه برجام با هدف رونق باقتصاد کشور بود اما عملا حرکت مثبتی در صنایع و کارخانه‌های تولیدی پس از برجام انجام نشد.
    اگر دولتی بودن اکثر کارخانجات تولیدی فولاد که باعث کندی روند تصمیم گیری و اجرا می شود را به رکود عمیق بازار مسکن به عنوان عامل اصلی کاهش تولید فولاد در کشور اضافه کنیم، نتیجه این وضعیت افزایش بیکاری است.
    تولید فولاد تا میزان 40 درصد کاهش یافت و همین امر باعث افزایش بدهی کارخانه ها به بانک ها شد. افزایش بدهی صنعت فولاد باعث شد که هر نوع تغییری در ساختار تولید فولاد برای یک دوره 3 تا 5 ساله به تعویق بیفتد.
    در سال 94 فشار شدید رکود باعث شد صنعت ساختمان سکته‌ای کامل را تجربه کند. بخش عمده مصرف فولاد در بازار منوط به رونق بخش مسکن است و با توجه به اینکه رکود در بازار داخلی فولاد عمیق بود، این امر مستقیما بر تقاضای فولاد در بازار تاثیر گذاشت.
    کاهش تقاضای فولاد در بازار داخلی باعث شده از یک طرف واردات محصولات فولادی ما کاهش پیدا کند از جمله واردات اقلام ساختمانی و از طرف دیگر هم بخش تولید فولاد مجبور شود شیفت‌های کاری خود را کاهش داده و میزان تولید و ظرفیت‌ مورد استفاده واحدها را پایین بیاورد.
    فرمول سود خالص
    زمانی که یک شرکت حاشیه سود بالایی دارد، نشان‌دهنده این است که در عرصه رقابت خود از نقاط قوت برجسته‌تری‌ نسبت به سایرین برخوردار است.
    شرکت‌هایی که از حاشیه سود خالص بالاتری برخوردارند امنیت بیشتری در مواجهه با موقعیت‌های سخت دارند و شرکت‌ها با حاشیه سودپایین، در دوران افول بازار، وضعیت غیراقتصادی را پشت سر خواهند گذاشت.
    درصد حاشیه سود خالص
    در میان شرکت‌های فولادی که در گزارش گذشته نیز به آن اشاره شد، تنها 4 شرکت امتیازات بالایی را در بخش رشد سود خالص کسب کردند.
    با توجه به جدول زیر،‌ بهترین سال سود‌گیری مطابق با سال93 بوده که اتفاقا طی این سال، فولادسازان کشور بهترین بهره‌وری را از خود برجای گذاشتند در نتیجه هیچگاه سودخالصی بدون بهره‌وری عاید یک شرکت نخواهد شد.
    طبق جداول بدست آمده در سال 93، میانگین درصد حاشیه سود خالص شرکت‌های فولادی به 13.8 درصد رسید که گواه بهترین عملکرد آنها طی دوره ارزیابی بین سال‌های 89-94 است؛ اما بدترین عملکردی سودگیری نیز با حاشیه سود خالص 3درصد به سال 94 مربوط می‌شود که عواملی همچون رکود کامل بر بازار مسکن در ایران، افزایش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن، افزایش تولید جهانی فولاد و ... در آن دخیل بود.

     

     

    شرکت «آهن و فولاد غدیر ایران» همانگونه که در جداول بهره‌وری رشد مناسبی را از خود برجای گذاشته بود،‌ در حاشیه سود خالص نیز توانست آمار قابل قبولی را ثبت کند و طی به‌غیر از سال 89 که با آمار منفی مواجه بود طی سال‌های بعدی رشد بالایی را بدست آورد.
    بر پایه این گزارش، شرکت «آهن و فولاد غدیر ایران» در بهترین آمار عملکردی خود توانست با 33.2درصد بهترین سود خالص را در سال 93 بدست آورد و پس از آن فولاد مبارکه اصفهان توانست با 23.3درصد دومین شرکت از لحاظ سود خالص باشد.
    درصد تغییرات درصد حاشیه سود خالص نسبت به سال پایه1389
    در این بخش درصد تغییرات درصد حاشیه سود خالص نسبت به سال پایه «100=89» گرفته شده، اما اینبار میانگین این گروه به نسبت سال 1389، به نسبت جدول حاشیه سود خالص دارای تغییر بود.
    بر همین اساس، نسبت تغییرات حاشیه سود خالص در سال 91 با ثبت میانگین 114.1درصدی بهترین آمار گروه و پس از آن سال 93 با آمار 104.7درصدی توانسته باردیگر به آمار میانگین بالایی دست یابد.
    اما سال 94 تنها 23درصد به نسبت سال پایه تغییرات را مشاهده می‌کنیم و در سال 92 نیز آمار ارائه شده برابر با سال پایه بوده است.
    با بررسی جدول زیر، در می‌یابیم که اکثر شرکت‌های فولادی به نسبت سال پایه، میانگین نرخ سود بالاتری را به نسبت سال‌های فرد کسب کردند که بهترین آمار از آن شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ثبت 440.2 درصد در سال 93 به نسبت سال 89 بوده که البته این رشد نیز در سال 94 با اینکه تکرار نشد و حدود 80 واحد پایین‌تر بود اما روال مثبت و بالای خود را حفظ کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار