مدیران خودروعصر اعتبار

۲۵۰ ساختمان بلندمرتبه تهران «ناایمن» است

عصر ساختمان- عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه بی توجهی به مساله مهم بناهای بلند مرتبه در شهر تهران، نگران کننده است گفت: از ۹۸۱بنای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود ۲۵۰مورد که قریب به ۲۵درصد را شامل می‌شود، ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات است.

۲۵۰ ساختمان بلندمرتبه تهران «ناایمن» است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، زهرا نژاد بهرام در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه  هرچند که چالش هایی چون ترافیک کلافه کننده، آلودگی خفه کننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری از معضلات پایتخت به شمار می‌روند، گفت:  در طرح جامع 8.7 میلیون نفرجمعیت برای سال 1405 در کلانشهر تهران پیش بینی شده است اما این پیش بینی 10سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن می رود که تهران در سال  1405 سقف جمعیت پذیری طرح جامع یعنی 10.5میلیون نفر  را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنکه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

    نژاد بهرام به درآمدهای شهرداری اشاره و تصریح کرد: تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز است؛ به گونه‌ای که صرفا در ردیف بودجه سال 1396 حدود 7300 میلیارد تومان از بودجه 17 هزار و 900میلیارد تومانی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

    وی با بیان اینکه وجود 3300 هکتار بافت فرسوده، 14 هزار و 800 هکتار بافت ناپایدار و 9600 هکتار بافت ناکارآمد شهری خطرناک است، گفت: اجرایی شدن کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده 100 نگرانی بیشتر بر نهادینه شدن تخلف ها و عدم رسیدگی به آنها را در پی دارد.

    نژاد بهرام همچنین به واحدهای مسکونی خالی در شهر اشاره کرد و گفت: کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن بر اساس استطاعت شهروندان منجر به ایجاد 490هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی شهر است.

    وی با تاکید بر بی توجهی به اراضی عباس آباد به عنوان گلوگاه تنفسی تهران گفت: وجود 16مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرس شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سالهای گذشته، گویای قصه پر درد و غیرشفاف این محدوده است. محدوده ای که به صراحت تمام از سوی مقام معظم رهبری می بایستی مرکز فرهنگی و سبز باشد.

    تبدیل سوله بحران به شهربازی توسط نورچشمی مدیران قبلی شهری

    مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران از واگذاری سوله مدیریت بحران منطقه 4 به نورچشمی مدیران قبلی شهرداری خبر داد گفت: به عنوان نماینده مردم تهران متاسفم که باید اعلام کنم از 102 سوله مدیریت بحران پایتخت تنها 22 سوله به عنوان پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در اختیار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است، بقیه سوله‌ها یا به ورزشگاه تبدیل شده و یا به عنوان فضای کسب و کار و کاربری‌های غیرمعقول بدل شده که هرجایی را می‌توان برایشان متصور شد جز اینکه در پایگاه مدیریت بحران برپا شوند.

    وی با بیان اینکه متاسفانه باید اعلام کنم که سوله بحران شهید آبشناسان در منطقه 4 علی‌رغم هزینه 4 میلیارد تومانی شهرداری تهران تبدیل به شهربازی شده گفت: طی قراردادی این سوله به مدت 10 سال به یکی از نورچشمی‌های مدیریت شهری سابق با بهای اندک واگذار شده است.

    وی با بیان اینکه در برخی رسانه‌ها اخباری درباره واگذاری پایگاه‌های منطقه 2 و 12 و... به پیمانکاران به ازای بدهی‌هایشان منتشر شده، گفت: اگر این امر واقعیت داشته باشد، باید به حال تهران گریست چراکه فضاهای پشتیبانی‌کننده‌اش را با تغییر کاربری یا فروخته‌اند یا به فضای کسب و کار بدل کرده‌اند.

    رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: به شهردار تهران و رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تذکر می‌دهم که هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه و تحویل پایگاه‌های مدیریت بحران اقدام کنند گفت؛ چرا که زلزله خبر نمی‌کند و باید هر لحظه آماده وقوع حادثه‌ای باشیم.

    شهر را با بخشنامه نمی‌توان اداره کرد

    محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پس از اظهارات حجت معاون شهرداری تهران بر لزوم اصلاح ساختار سازمانی معاونت شهرسازی و معماری خبر تأکید کرد و با اشاره به لزوم ساماندهی سیما و منظر شهری گفت: هرچند کمیته‌های نمای مناطق در ابتدای راه هستند و اشکالاتی در نحوه فعالیت آنها وجود دارد اما ساماندهی منظر شهری یکی از راهبردهای طرح تفصیلی است که متاسفانه در گذشته هیچ‌گونه برنامه عملیاتی در این حوزه اجرا نشده است و اکنون این نگرانی وجود دارد که رویکرد معاونت جدید درخصوص تداوم فعالیت این کمیته‌ها ابهاماتی ایجاد شود.

    سالاری افزود: آقای حجت باید توضیح می‌داد که اساسا کمیته‌های نما جزو تکالیف طرح جامع است و نه تنها جمع‌آوری آنها مطرح نیست؛ بلکه باید این کمیته‌ها تقویت شده و حرکت‌شان بر مبنای اصول معماری و شهرسازی و در راستای هویت‌بخشی به شهر تهران باشد.

    وی با تاکید بر پژوهش‌محور کردن معاونت شهرسازی گفت: متاسفانه معاونت شهرسازی طی دهه‌های گذشته به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده و در راستای درآمدزایی، شهرفروشی و بارگذاری انبوه را در دستور کار قرار داده و حالا باید توضیح داده شود که چه سیاست و رویکردهایی دارند.

    رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشنامه اصلاح ساختار سازمانی شهردار تهران مهم‌تر از دو بخشنامه قبلی بود، گفت: باید اصلاح ساختار معاونت شهرسازی و پژوهش‌محورکردن این معاونت جزو اولویت‌های شهرداری باشد؛ چراکه با یک بخشنامه نمی‌توان شهر را اداره کرد و معاونان باید در مناطق حضور یابند و مردم را از بلاتکلیفی ایجاد شده در سطح مناطق رها کنند.

    مراکز خرید ملزم به خرید پیوست ترافیکی شوند

    محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز از شهرداری خواست که مالکان پاساژهای پر رفت و آمدی که مشکل ترافیکی ایجاد کرده‌اند را به ارائه راه‌حل با هزینه خود وادار کنند. وی با بیان اینکه به پیوست ترافیکی طرح‌های حجیم در تهران بی‌توجهی شده، گفت: شاهد هستیم که ساختمان‌های بزرگی همچون پاساژ ارگ، پالادیوم، کوروش، اطلس‌مال و... ساخته می‌شود بدون اینکه حتی پیوست ترافیکی داشته باشد.

    وی با بیان اینکه از معاونت شهرسازی درخواست می‌شود به این موضوعات توجه داشته باشد و برنامه‌ریزی در زمینه بهسازی امور داشته باشد، تصریح کرد: مخصوصا فکری به حال پاساژهایی کنید که پیوست ترافیکی ندارند اما هنوز راه‌اندازی نشده‌اند و بهتر است از آنها بخواهیم که با هزینه خود چاره‌اندیشی کنند.

    رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اطلس‌مال هنوز راه‌اندازی نشده اما قطعا با راه افتادنش منطقه قفل می‌شود، گفت: همین الان امکان تردد خودروها نیست وای به حال روزی که این پاساژ راه‌اندازی شود حتی شنیده‌ایم که مسوولان این مرکز خرید گفته‌اند که شهرداری بیاید دو تونل برای کاهش بار ترافیکی این منطقه بزند که یک تونل از بالای میدان نیاوران به سمت اطلس‌مال و تونل دیگر از سمت آجودانیه یا اقدسیه به سمت اطلس‌مال خواهد بود و جالب است که از آنجایی که حجم سرمایه‌گذاری بالا است بعدا خواهند گفت شهرداری این تونل‌ها را بسازد.

    هاشمی با بیان اینکه همین حالا پاساژهای ارگ، پالادیوم و کوروش معابر را قطع کرده‌اند، گفت: سعی کنید پروژه‌هایی که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند را وادار کنیم تا پیوست ترافیکی ارائه کرده و با هزینه خود دنبال راه‌حلی برای کاهش ترافیک در این منطقه باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار