مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تحرک‌هایی در بازار مسکن رخ داده است

برجام در کوتاه‌مدت به بازار رونق نمی‌دهد

عصر ساختمان:معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار رشد معاملات در بازار مسکن که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده، هرچند گفت که تحرک‌هایی در بازار ایجاد شده اما تصریح کرد: برجام در کوتاه‌مدت نمی‌تواند رونق را به بازار مسکن برگرداند.

تحرک‌هایی در بازار مسکن رخ داده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، حامد مظاهریان، در رابطه با آخرین گزارش بانک مرکزی که از رشد معاملات مسکن در دی‌ماه حکایت داشت، گفت: اگر به موضوع رشد معاملات در ماه گذشته در آمارهای بانک مرکزی خوش‌بینانه بنگریم، می‌توانیم این‌گونه استنباط کنیم که این رشد معاملات در دی‌ماه ناشی از حالت انتظاری برای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌هاست. به هر شکل تا قبل از دی‌ماه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن چندان قابل توجه نبود اما در این ماه شاهدیم که با رشد نسبی نسبت‌ به ماه مشابه در سال قبل مواجه هستیم. این آمار می‌تواند به شکلی این موضوع را نشان دهد که تحرک‌هایی در بازار ایجاد شده است.

    وی ادامه داد:در نگاه خوش‌بینانه این رونق محتمل است. البته به این نکته توجه داشته باشید که وقتی تحریم‌ها لغو می‌شود امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی در تمام بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بخش مسکن تسهیل می‌شود. حتی می‌توان گفت امکان استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ساختمانی فراهم می‌شود. با بروز این اتفاقات طبیعی است که بازار به سمت پویایی و خروج از رکود حرکت کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا در بلندمدت در نهایت بازار مسکن باتوجه به رشد معاملات در ماه گذشته به سمت رونق در دوره پسابرجام حرکت خواهد کرد؟ گفت: قطعاً همین گونه است که برجام در کوتاه‌مدت نمی‌تواند رونقی را که انتظار داریم در بازار مسکن رخ دهد، ایجاد کند. با این حال معتقدم در میان‌مدت و بلندمدت بهبود در مراودات بین‌المللی که باعث کاهش هزینه مبادلات، دسترسی آسان‌تر به مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز در تولید، تسهیل در ورود سرمایه‌گذاری خارجی و به طورکلی باعث بهبود فضای کسب و کار کشور خواهد شد، رونق بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.

    وی تصریح کرد: همان‌طور که اشاره کردیم پیش‌زمینه‌های آن با رشد معاملات مسکن از ماه گذشته به شکلی آغاز شده است. البته نمی‌توان قطع به یقین گفت که این عامل نشانه جدی رونق بازار مسکن است. از طرف دیگر با لغو تحریم‌ها، با توجه به اینکه درآمدهای ارزی‌مان افزایش خواهد یافت و بازار ارز ثبات پیدا می‌کند در نتیجه این امر به کاهش نوسانات هزینه‌های تولید منجر خواهد شد. درحال حاضر بازار مسکن بسیار تحت تاثیر بی‌ثباتی در این بازار است. اگر این اتفاق رخ دهد از این جهت نیز بازار با ایجاد ثبات بیشتر به سمت رونق حرکت خواهد کرد. آنچه مشخص است نباید انتظار داشته باشیم بازار مسکن در کوتاه‌مدت در دوره پسابرجام رونق بگیرد این امر زمان‌بر است و به‌تدریج با توجه به عواملی که اشاره کردم در میان‌مدت و بلند‌مدت پس از اجرای برجام رکود از بازار مسکن رخت می‌بندد و دوره رونق همان‌طور که انتظار داریم در این بخش حاکم خواهد شد.

    مظاهریان در رابطه با ابزارهای لازم جهت خروج بازار مسکن از رکود و ورود به دوره رونق در پسابرجام بیان کرد: بازهم تاکید می‌کنم که با رفع تحریم‌های اقتصادی، مراودات بین‌المللی بهبود قابل ملاحظه‌ای می‌یابد و امکان استفاده از ظرفیت‌های خارجی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی مهیا می‌شود. ولی با توجه به اینکه مسکن کالایی غیر‌قابل مبادله است و بخش قابل توجهی از نهاده‌های مورد نیاز این بخش (به جز مصالح ساختمانی لوکس) در داخل کشور تولید می‌شود، بنابراین رفع تحریم‌های اقتصادی و بهبود مراودات بین‌المللی به صورت مستقیم اثرات قابل توجهی بر بخش مسکن نخواهد داشت هرچند که با رفع تحریم‌های اقتصادی امکان ورود شرکت‌های ساختمانی خارجی و استفاده از تکنولوژی ساختمانی مدرن در بخش مسکن مهیا خواهد شد. با وجود این به دلیل تاثیرپذیری بخش مسکن از متغیرهای کلان و خرد اقتصادی، رفع تحریم‌های اقتصادی از طریق تغییر و تحولات در این متغیرها (از جمله نرخ ارز، افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فضای کسب و کار، رشد اقتصادی، قدرت خرید خانوار و همچنین تغییر در فضای روانی حاکم بر اقتصاد کشور)، به صورت غیر‌مستقیم بر بخش مسکن تاثیر‌گذار خواهد بود.

    او در پاسخ به اینکه بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال به کدام سو حرکت خواهد کرد و از طرف دیگر آیا در سال آینده دیگر رکود از بازار مسکن خارج می‌شود و دوره رونق آغاز خواهد شد، به اقتصادنیوز گفت: بازار مسکن را در این شرایط باید به بخش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. بنابراین در کوتاه‌مدت با بهبود مراودات بین‌المللی، هرچند صادرات نفت افزایش یافته و امکان استفاده از دارایی بلوکه‌شده ارزی کشور مهیا می‌شود ولی تغییر و تحولات چشمگیری در قدرت خرید خانوار روی نخواهد داد لذا متغیرهای بخش مسکن نیز تاثیر قابل توجهی از رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت نخواهند پذیرفت. هرچند بخشی از تقاضای مصرفی به دلیل مشخص شدن نتایج توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت به بازار مسکن وارد خواهد شد کما‌اینکه در حال حاضر نیز تعداد معاملات در بخش مسکن افزایش یافته است.

    وی همچنین متذکر شد: همچنین به تبع رفع تحریم‌ها و انتقال آسان‌تر ارز به داخل کشور سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در بخش مسکن افزایش خواهد یافت. اما در میان‌مدت و بلندمدت با بهبود مراودات بین‌المللی، به دلیل کاهش هزینه مبادلات مالی بین‌المللی، دسترسی ارزان به مواد اولیه و تجهیزات خارجی، امکان استفاده از سرمایه و تکنولوژی خارجی، عملیاتی شدن قراردادهای خارجی و...، فضای کسب وکار کشور به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و رشد و توسعه اقتصادی کشور به تدریج از شتاب بیشتری برخوردار می‌شود که این مساله می‌تواند منجر به افزایش قدرت خرید خانوارها و به تبع آن افزایش تقاضا و تعداد معاملات در بخش مسکن شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو