مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی خراسان شمالی:

ابنیه بافت فرسوده بسیار کم‌دوام هستند

عصر ساختمان- رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: بافت فرسوده در برابر زلزله ایمن نیست.

ابنیه بافت فرسوده بسیار کم‌دوام هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی همتی با بیان اینکه ابنیه بافت فرسوده در برابر زلزله بسیار کم‌دوام است، افزود: عرض برخی از کوچه‌ها در بافت فرسوده کمتر از 6 متر است که در صورت وقوع حادثه، امدادرسانی به این مناطق بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد و با توجه به مرکزیت بافت فرسوده می‌تواند باعث قطع ارتباط ترافیکی و امدادرسانی به سایر محلات گردد.

    وی در رابطه با تلفات احتمالی در بافت‌های فرسوده گفت: از طرفی نیز با توجه به سطح زندگی در محلات بافت فرسوده و تعداد خانوار ساکن در یک واحد بیش از یک خانوار است که این می‌تواند تعداد تلفات احتمالی را بالا ببرد.

    همتی در ادامه با اشاره به ابنیه تاریخی در داخل بافت فرسوده عنوان کرد: از طرفی ابنیه تاریخی در داخل بافت وجود دارد از جمله کاروانسرای ساربان محله، بیمارستان مفخم و حسینیه جاجرمی احتمال تخریب و فراموشی تاریخ و هویت شهری بجنورد را به دنبال خواهد داشت، همان‌طور که در زلزله اخیر 96/2/23 بنای آینه‌خانه مفخم خسارت زیادی را متحمل شد، وی مساحت بافت فرسوده شهرستان بجنورد مرکز استان را 154 هکتار عنوان کرد.

    همتی در خصوص اینکه چه میزان تسهیلات معرفی شده است، افزود: تاکنون 695 فقره تسهیلات جهت ساخت در بافت فرسوده اعطا شده است که از این تعداد 300 فقره به متقاضیان بجنوردی اعطا شده است.

    رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی خراسان شمالی در رابطه با مهمترین اقدامات انجام شده در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: تملک اراضی فرسوده میانی، پرداخت تسهیلات ساخت، اعطای تخفیفات عوارض پروانه ساختمانی، بازگشایی معابر کم‌عرض، آسفالت و جدول‌کشی معابر، احداث پارک و بهسازی مسیل در محلات هدف بازآفرینی صورت گرفته است.

    همتی در پایان به برنامه‌هایی که برای بازسازی بافت فرسوده دارد اشاره کرد و افزود: با توجه به بازگشایی محور 16 متری حدفاصل شهید پور آدینه و شهید منصور حصاری درصدد باز طراحی محور مذکور در راستای توسعه و بازگرداندن هویت این محله با توجه به مرکزیت آن در شهر هستیم.

    از طرفی با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و تخفیفات 50 درصدی عوارض پروانه بر آن هستیم تا به صورت خودجوش از طریق مردم و بدون مداخله مستقیم بتوانیم بخش عظیمی از محدوده بافت فرسوده را نوسازی کنیم همان‌طور که در ضلع جنوبی محور طالقانی شاهد ساخت و سازهای بسیاری هستیم.

    از طرفی وام مسکن یکم با سود 9.5 درصد نیز برای زوجین که اقدام خرید واحد مسکونی در محدوده 154 هکتار بافت فرسوده نمایند با سود 8 درصد لحاظ می‌گردد.

    همچنین با برگزاری منظم و مستمر ستاد استانی بازآفرینی شهری برانیم تا با یکپارچه‌سازی تصمیمات مدیریت شهری برای مناطق هدف و به کمک کلیه دستگاه‌ها بتوانیم پروژه‌های محرک توسعه بیشتری به مرحله اجرا برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار