مدیران خودروعصر اعتبار

اجرایی‌شدن طرح مدیریت بازار داخلی و صادراتی در صنعت‌سیمان ایران

عصر ساختمان:با هماهنگی تمام شرکت‌های سیمانی و نظارت انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، طرح مدیریت بازار داخلی و صادراتی با هدف ساماندهی بازار و ارتقای صنعت زیر ساخت سیمان اجرایی شد.

اجرایی‌شدن طرح مدیریت بازار داخلی و صادراتی در صنعت‌سیمان ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، مهندس مرتضی لطفی نایب‌رییس انجمن صنفی کافرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل هلدینگ گفت: این طرح از آغاز بهمن‌ماه جاری با مشارکت حدود 60 شرکت سیمانی به مرحله اجرای در آمد و تلاش شده که سرمایه سهامداران و منافع صنعت سیمان حفظ و ارتقا یابد.

    وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نگاه ویژه به اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی و احیاء صنعت‌سیمان افزود: نظام مصمم است با تدوین برنامه‌ششم توسعه رشد 8 درصدی اقتصاد را محقق کرده و تا پایان سال 1404 به جایگاه نخست توسعه یافتگی دست یابیم و تولید ناخالص ملی را از حدود 200 هزار میلیارد تومان به بیش از 300 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

    مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان‌تامین با تبیین آخرین وضعیت کارخانجات سیمان کشور خاطرنشان کرد: با توجه به دوران پساتحریم و انتظارات سودآوری آتی، شرکت‌ها از جذابیت بیشتری برای جذب نقدینگی در کوتاه‌مدت برخودار خواهند بود اما با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران از عمق بالایی برخوردار نیست، نقدینگی موجود در صورت عدم مدیریت صحیح در جهت تعادل بین بازارها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که مسوولان موظف هستند نقش خود را در بازار پول و سرمایه برای حفظ تعادل ایفا کنند.

    وی گفت: ورود سرمایه‌گذاری مستقیم و تامین‌مالی قابل توجهی که از سوی کشورهای مختلف جهانی ارایه شده قدم مثبتی در اقتصاد و صنعت کشور بویژه صنعت مهم سیمان است و امروز تعداد کدهای سرمایه‌گذاران خارجی بازار سرمایه به بیش از 500 کد رسیده و در واقع فرصت بهتری را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

    نایب‌رییس انجمن کارفرمایان صنعت‌سیمان کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رونق اقتصادی کشور و فعال‌شدن صندوق سرمایه‌گذاری آباد در بانک‌مسکن افزود: این صندوق از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت است و بانک‌مسکن متعهد شده با بکارگیری منابع این صندوق در بازار پول و سرمایه و حوزه ساخت و ساز امکان پرداخت بالاترین تسهیلات را فراهم کند.

    وی افزود: صنعت سیمان ایران با تولید سالانه حدود 80 میلیون تن سیمان در جایگاه بیست و سوم سرانه تولید سیمان در جهان و چهارمین تولید کننده سیمان در دنیا است.

    لطفی خاطرنشان کرد: در دوره پساتحریم با برداشته‌شدن موانع حضور کشورهای خارجی و در مقابل حضور ایران و نیز ایجاد بسترهای مشترک همکاری و مشارکت با دیگر کشورها، راه‌های بن‌بست گذشته باز خواهد شد که عبور از این راه‌ها خود آگاهی، هوشیاری و جسارت خاصی را می‌طلبد که ذکر نکاتی چند حایز اهمیت است:

    1- دوره پساتحریم خود شروعی بر رونق صنعت حمل‌و‌نقل بوده که به طور مستقیم باعث سهولت و افزایش صادرات سیمان کشور می‌گردند.

    2- آزادسازی وجوه بلوکه‌شده منابع کشور و در پی آن تزریق اعتبارات لازم به ساخت و ساز در کل کشور(در دو بخش شهری و روستایی) باعث رونق حوزه ساخت و ساز داخلی می‌شود که چرخه حرکتی آن، رشد تولید و فروش را نوید می‌دهد.

    3- رساندن قیمت فروش فعلی سیمان صادرات به قیمت واقعی که حداقل جهش دو برابری را دارد خود باعث رونق اقتصادی و گشایش کار می‌شود و همچنین با آزادسازی واقعی قیمت فروش سیمان در داخل بازار رقابتی خاص را ایجاد و دست واسطه‌ها کوتاه‌تر و یا حتی قطع می‌شود.

    4- با نگاهی اجمالی در دوران پساتحریم در می‌یابیم طرف‌های تجاری ایران به وضوح افزایش یافته که خود باعث ارتقاء سطح کمی صادرات سیمان خواهد بود.

    5- افزایش صادرات سیمان به کشورهای آفریقا در دوران پساتحریم یکی دیگر از نقاط هدف مطرح شده است که به دلیل برداشته‌شدن تحریم‌های بانکی و عملا ایجاد زیر ساخت‌های مناسب نقل و انتقالات مالی و نیز صدور LC، خود از نکات حائز اهمیت پیش آمده است که بنا به اعلام نیاز حدود 20 میلیون تنی سیمان در سال از طرف کشورهای آفریقایی نویدی خوش برای صادرات شرکت‌های تولیدی سیمان ایران است.

    6- با توجه به برداشته‌شدن تحریم‌ها، تولید نفت ایران به وضوح بیشتر خواهد شد که خود باعث ارتقاء تعداد پروژه‌های نفتی و پالایشگاهی کشور می‌شود.

    7- و اما شاید آخرین نکته قابل توجه، حضور قدرتمند شرکت‌های سیمانی در بورس کالا باشد که در دوران پساتحریم و برگشت به میزان حداکثری تولید، خود باعث انجام معاملات بیشتر این کالای استراتژیک می‌شود.

    لطفی در پایان تصریح کرد: با گذر از دوره شروع پساتحریم و انسجام در مدیریت بازار و نگاه درست به افق پیش‌ رو، ضمن حفظ منافع تولید کنندگان می‌توان جایگاه آزاد دست رفته خود را در بازار جهانی بازیافته و درصدد حفظ و نگهداری آن از هیچ کوششی دریغ نکنیم و رتبه صادراتی سیمان خود را که سال 2014 به عنوان اولین صادره کننده سیمان در جهان با میزان 5/18 میلیون تن در سال بوده‌ایم در خط اول تراز جهانی مجددا به منصه ظهور برسانیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو