مدیران خودروعصر اعتبار

مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، رمز کاهش خسارت‌ها

عصر ساختمان- حدود ۲۰ روز پس از وقوع زلزله فاجعه بار در کرمانشاه که مرگبارترین زلزله در ایران پس از سال ۲۰۱۲ نام گرفت، صبح روز گذشته زلزله دیگری استان کرمان را لرزاند. زلزله ۶.۱ریشتری در ساعت ۶:۰۲ دقیقه صبح روز جمعه ۱۰ آذر بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند.

مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، رمز کاهش خسارت‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، کانون زلزله منطقه «هجدک» از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد. هرچند این زلزله از نظر قدرت (در مقیاس ریشتر) از زمین لرزه کرمانشاه کوچکتر بود، ولی خوشبختانه به نسبت قدرت تخریب 6.1 ریشتری تا لحظه تنطیم این گزارش تلفات جانی به‌همراه نداشته است. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا این زلزله در مقایسه با زلزله کرمانشاه خسارت های مالی و جانی به مراتب کمتری داشته است. بر پایه اعلام مسئولان بلندپایه استان کرمان، این زمین لرزه تلفات جانی نداشته و در برخی مناطق کانون حادثه سبب ریزش دیوارهای قدیمی و ترک‌خوردگی منازل شده است.

    مقاوم‌ سازی مانع از خسارت زمین لرزه

    درپاسخ به این پرسش مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اشاره می‌کند. علی اکبر سلطانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایرنا، گفت: اگر منازل مسکونی روستایی راور مقاوم‌سازی نشده بود، زمین لرزه 6.1 ریشتری هجدک خسارت‌های گسترده جانی و مالی بر جای می‌گذاشت. وی با بیان اینکه در استان کرمان بیش از 235 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است، اظهار کرد: مقاوم‌سازی منازل روستایی شهرستان راور به میزان فراوانی از زیان‌های مالی زمین لرزه دیروز هجدک جلوگیری کرد. وی افزود: خوشبختانه اکنون با مشکل بحرانی مواجه نیستیم و تمام زیرساخت‌ها در منطقه هجدک مهیا شده است. وی با اعلام اینکه در سال 83 بیش از 30 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم در شهرستان‌های زرند و راور ساخته شد گفت: میانگین مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در کشور نزدیک به 42 درصد است در حالی که این رقم در استان کرمان به بالای 50 درصد رسیده است. سلطانی‌نژاد ادامه داد: با وجود این، گروه‌های ارزیاب و کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان به مناطق زلزله زده اعزام شده و اکنون در حال آمارگیری از خسارت و آسیب‌های مالی به منازل هستند. وی همچنین در گفت‌و‌گو با ایسنا، از آسیب دیدن 1500 واحد مسکونی در جریان زلزله خبر داد.

    دستور ویژه آخوندی برای امدادرسانی

    «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، روز جمعه در تماس تلفنی با مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، دستورات لازم را برای امداد‌رسانی و کمک به زلزله زدگان این استان صادر کرد.

    به گزارش وزارت راه وشهرسازی، آخوندی با بررسی آخرین وضعیت منازل مسکونی و راه‌های ارتباطی مناطق زلزله زده بر آمادگی بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی برای کمک‌رسانی و رسیدگی فوری به وضعیت این مناطق تأکید کرد.

    وضعیت سوخت، برق و گاز

    سید محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه هیچ جایگاه سوختی در زلزله کرمان آسیب ندیده است، افزود: مردم پس از وقوع زلزله به جایگاه‌های سوخت هجوم بردند و در جایگاه‌ها با ترافیک مواجه شدیم؛ با این حال بنزین به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیاز مردم در جایگاه‌ها وجود دارد. در صورت نیاز جایگاه‌های سوخت سیار به منطقه منتقل می‌شود. همچنین «آرش کردی» مدیرعامل توانیرگفت: برق قطع شده بیشتر مشترکان منطقه زمین لرزه استان کرمان، وصل شد و فقط واحدهایی باقی مانده که دچار تخریب کامل یا شدید شده است. در مجموع هشت روستا تحت تأثیر زلزله قرار گرفته که این زلزله موجب قطع شدن برق 250 مشترک شده بود.

    مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز با اشاره به وقوع زمین لرزه در استان کرمان، اظهار کرد: کمیته بحران شرکت گاز استان کرمان بعد از وقوع زلزله در حالت آماده‌باش قرار دارد.

    شرایط  عادی  در فرودگاه  و راه‌های کرمان

    همچنین شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد که هیچ گونه خسارتی به تأسیسات ومراکز حساس فرودگاه وارد نشده است. همچنین سید حسین میرشفیع معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: درحال حاضر هیچ مشکل خاصی در راه‌های روستایی استان کرمان گزارش نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو