مدیران خودروعصر اعتبار

زیرساخت‌های مسکن مهر در پیچ‌وخم منابع مالی

عصر ساختمان:باوجود اینکه چندین سال از اجرایی شدن پروژه مسکن مهر می‌گذرد اما هنوز این پروژه در تمام استان‌های کشور به اتمام نرسیده و به جز مشکلات ساخت و‌ساز درگیر اما و اگرهای زیرساختی و زیربنایی است که بر اساس آخرین گفته‌های وزیر نیرو برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر در مجموع به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است که تاکنون از محل بودجه و محل اعتبارات اضطراری ، ۳۰ درصد آن تامین شده و به همین میزان زیرساخت‌های آن اجرایی شده است.

زیرساخت‌های مسکن مهر در پیچ‌وخم منابع مالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طی سال‌های گذشته عدم تامین منابع مالی لازم موجب شده تا پروژه مسکن مهر با تاخیر زیادی همراه شود و حتی پروژه‌های واگذار شده نیز نتواند ساکنان خود را راضی نگه داردT به‌طوری که به‌گفته عبدالله سرتیپ‌زاده، جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در امور آب و برق مسکن مهر در حال حاضر حدود 500 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی همزمان (تکمیل هر سه خدمات) هستند.

    وی با اشاره به فراهم‌آوردن خدمات بالا‌دستی اولیه (ایجاد شبکه اصلی، فرعی و غیره) 100 هزار واحد مسکن مهر از 500 هزار واحد مذکور اظهار کرد: آماده نبودن واحد‌های مسکونی در این بخش باعث شده که انشعابات وصل نشوند و در صورت تامین اعتبار پرونده عمده مساکن مهر بسته می‌شود.

    سرتیپ‌زاده با اشاره به لزوم تامین پایدار آب و برق و دفع بهداشتی پایدار فاضلاب گفت: با توجه به روند تدریجی اسکان جمعیت در واحد‌های مسکونی مهر می‌توانیم عملیات تکمیلی را برای تامین پایدار خدمات ظرف دو تا سه سال انجام دهیم لذا این کار براساس پیش‌بینی‌ها در سال‌های 1395 و 1396 صورت خواهد گرفت.

    همچنین به‌گفته علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو اجرای زیرساخت مسکن مهر در برخی مناطق با پیچیدگی‌های بسیار مواجه است چرا که در انتخاب محل ساخت مسکن‌ها توصیه‌های وزارت نیرو شنیده نشده است اما مسکن مهر تعهد دولت است و متناسب با بودجه‌ای که در اختیار داریم تامین آب، برق و فاضلاب صورت می‌گیرد.

    دائمی تصریح کرد: وقتی می خواهیم آمایش دهیم و مسکن مهر ایجاد کنیم اولین سوال این است که آیا آب ، برق، گاز و راه در آن منطقه وجود دارد یا خیر، لذا امروز باید با هزینه‌های بسیار زیاد آب، فاضلاب و برق را در مسکن مهر تامین کنیم.

    این گفته‌ها در حالی است که احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است که وظیفه ما تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان است وپس از اتمام پروژه های ناتمام، این طرح ادامه ندارد و با این عنوان دیگر در کشور ساخت و سازی نخواهد شد.

    وی با بیان‌اینکه مسکن مهر کار مردمی است و اعتبار دولتی ندارد، اظهار کرد: در اجرای مسکن مهر به لحاظ وضعیت مالی دولت، بخشی از هزینه های این طرح از محل فروش اراضی تامین می شود.

    اصغری مهرآبادی با بیان‌اینکه بیشترین مشکلات مسکن مهر مربوط به آماده‌سازی، محوطه‌سازی، خدمات زیربنایی و روبنایی و ارزش افزوده این واحدها است،گفت:با وجود اینکه طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی وظیفه ذاتی برای ایجاد خدمات ندارد اما از امکانات شهری و شرکت عمران شهرهای جدید برای خدمات روبنایی برای ساخت مدرسه، کلانتری و مسجد در طرح مسکن مهر بهره گرفته شده است.

    به گفته وی در حال حاضر کار در حال انجام است اما کُند پیش می رود که به دستگاه ها پیشنهاد می شود راهکارهای خود را برای روند سریع تر این طرح ارائه دهند و باید به این نکته توجه شود که وظیفه وزارت راه و شهرسازی صرفا واگذاری زمین و راه است و دولت به این خاطر کمک می کند که مردم زودتر صاحب خانه شوند.

    به طور کلی باید گفت که تامین زیر ساخت‌های مسکن مهر و اتمام این پروژه به یک سناریو طولانی تبدیل شده است و تا زمانی که تامین اعتبار برای این طرح صورت نگیرد این پروژه عاقبت به‌خیر نخواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو