مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی

معادل ۱۴۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد

عصر ساختمان- مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: احتساب هزینه ها به ارز خارجی نشان می دهد که نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد .

معادل ۱۴۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایرنا، حسین عبده تبریزی چهارشنبه شب در همایش «کلید توسعه اقتصادی کاشان» در اتاق بازرگانی این شهر گفت: بخش مسکن و ساختمان کشور در 40 سال گذشته سرمایه گذاری زیادی به خود دید که این امر موجب بروز مشکلاتی برای سایر بخش های اقتصادی شد.
    وی افزود : حوزه مسکن پس از سال 1385 میزان قابل توجهی سرمایه گذاری را شاهد بود که این امر فضا را برای سرمایه گذاری در سایر بخش ها محدود کرد در حالی که بالا رفتن بهای زمین اشتغال زا نیست.
    وی افزود: سرمایه گذاری در بخش های دیگر اشتغال مولد ایجاد می کند در حالی که از سال 1386 در تهران به طور تقریبی برای یک سوم از مجموع زمین های موجود تهران در پنج سال پروانه ساختمانی صادر شد.
    این کارشناس تصریح کرد: 633 هزار واحد خالی به جز خانه های دوم در سال 1385 داشتیم که این رقم در سال 1390 به یک میلیون و 663 هزار واحد رسید و درسال 95 نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی افزایش یافت.
    عبده تبریزی بیان کرد: رشد 3.2 درصد سرانه و 2.1 درصدی جمعیت در 40 سال گذشته در کشور رخ داده و اگر نظام بانکی فعالیت درستی داشت، این همه پول در بخش مسکن هزینه نمی شد.
    وی ادامه داد: قوانین مربوط به ساخت و ساز در کشور هم مشکل دارد به طوری که در تهران ساختمانی سه طبقه با عمر 10 سال را می توان 50 سال دیگر هم استفاده کرد اما تخریب می شود و به جای آن آپارتمان 6 طبقه می سازند که این در جهان انجام نمی شود.
    مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: دود آتش تورم به چشم مردم می رود زیرا فقر از تورم ناشی می شود و کشور تورم های بزرگ 49 و 34 درصد را پشت سرگذاشته که البته آرام گرفته اما دیگر متغیرها آرام نگرفته است.
    او با اشاره به افول جدی نظام بانکی در کشور از سال 1386 افزود: بر اساس آمارهای رسمی نظام بانکی نتوانسته از آن تاریخ تامین مالی کند و این مهم بیانگر آن است که درحالت کاهش میزان تسهیلات نظام بانکی هستیم.
    عبده تبریزی بیان کرد: در سه دوره ای که در دولت های نهم و دهم توسعه در نظام بانکی داشتیم، تنها حوزه مسکن توسعه یافت که این توسعه با فقدان پرداخت اطلاعات همراه شد.
    عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادر کشور همچنین با بیان اینکه وضعیت سرانه تولید ناخالص داخلی (5.3 درصدی) از سال 1380 تا 85 رشد خوبی داشته، به تغییر این روند از سال 1387 اشاره کرد.
    وی اضافه کرد: درآمد حقیقی خانوار شهری در سال 1394 نزدیک به 18 درصد کمتر از سال 86 است و درآمد حقیقی خانوار روستایی 35 درصد کمتر است که کاهش رونق در این مدت به درآمدها زیان وارد کرد.
    مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی همچنین تامین مالی شهرداری ها را اساس رشد پایدار شهری عنوان و بر نقش شوراهای اسلامی در جذب سرمایه گذاران تاکید کرد.
    در این همایش به جنبه های مختلف توسعه شهر تاریخی کاشان پرداخته شد.
    این خطه تاریخی به لحاظ گردشگری ، کشاورزی، صنایع مدرن ، فرش دستباف و ماشینی و هنرهای دستی در سطح کشور مطرح است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو