مدیران خودروعصر اعتبار

برخی هزینه‌های تولید مسکن ۸ برابر شده است

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن گفت: محتمل‌ترین سناریو برای آینده‌ی بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود.

برخی هزینه‌های تولید مسکن ۸ برابر شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بهروز ملکی ـ کارشناس بازار مسکن ـ سه‌شنبه شب(7 آذر) در برنامه تلویزیونی "آینده بازار مسکن" که با حضور چهار تن از فعالان بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: اگر سیاست‌های دولت در حوزه پولی مخصوصا نرخ‌های سود بانکی تغییر کند، حتما بازار مسکن دچار تحولاتی خواهد شد. اما محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود. کما این‌که رشد قیمت مسکن در پاییز حدود 10 درصد بوده و تورم هم حدود 10 درصد بوده است. انتظار ما بر این نیست که در ادامه سال قیمت مسکن 10 درصد دیگر افزایش پیدا کند.

    ملکی: در دوره‌ای 40 درصد پایه پولی کشور را صرف یک پروژه کردند

    در ادامه میزگرد به سیاست‌های دولت در حوزه مسکن پرداخته شد. بهروز ملکی در این خصوص اظهار کرد: اگر فکر می‌کنیم فقط با پمپاژ پول در یک حوزه می‌توانیم کار انجام دهیم اشتباه است؛ نتیجه‌اش را هم در گذشته دیده‌ایم. این‌که فکر کنیم دولتی موفق است که بیشتر مسکن تولید کند، اشتباه فکر کرده‌ایم. در دوره‌ای 40 درصد پایه پولی کشور را صرف یک پروژه کردند. این‌که لزوما فکر کنیم وظیفه دولت این است که آجر روی آجر بگذارد به اعتقاد من اشتباه است.

    وی با دفاع از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن خاطرنشان کرد: در کدام دولت اوراق رهنی منتشر شد؟ کدام دولت بانک مسکن را توسعه‌ای کرد؟ صندوق زمین و ساختمان در کدام دولت راه‌اندازی شد؟

    در این لحظه مجری گفت: خواهش ما این است اگر کاری نمی‌کنیم نقد هم نکنیم. از یک طرف می‌گوییم مسکن اجتماعی، ولی عملا اقدامی انجام نمی‌شود.

    همچنین جمشید برزگر ـ رییس کانون انبوه‌سازان ـ در این خصوص گفت: در دولت قبل پس از این‌که 4 سال از شروع به کار مسکن مهر گذشته بود، فقط 3 درصد پیشرفت کرده بودند که از من دعوت کردند و گفتند پول برای ادامه پروژه نداریم. من گفتم همکاران ما سرمایه‌گذاری می‌کنند به شرطی که شما تسهیلات بدهید. ما به این طرح ورود کردیم و آن را راه انداختیم.

    عقبایی: قیمت مسکن در نیمه دوم سال 10 درصد نسبت به نیمه اول افزایش می‌یابد

    در ادامه برنامه، حسام عقبایی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ اظهار کرد: خوشبختانه یکی از پیش‌بینی‌ها، بازگشت رونق به بازار مسکن بود که در سال 1396 در حال رقم خوردن است. البته نمی‌توان تعبیر رونق را به کار برد اما شاهد رشد معاملات مسکن در سال جاری بودیم. با توجه به عدم توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین کاهش سود بانکی، پیش‌بینی‌ها بر این بود که در نیمه دوم سال 1396 علاوه بر افزایش نقل و انتقالات، شاهد رشد قیمت مسکن در حد تورم باشیم. البته ما پیش‌بینی می‌کردیم که حداکثر تا سقف 10 درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد ولی این اتفاق در آبان‌ماه افتاد.

    وی ادامه داد: سوالی که ممکن است بینندگان داشته باشند این است که نکند قیمت مسکن بیش از این بالا برود. با این‌که معتقدم مسیر عبور از رکود را طی می‌کنیم ولی سونامی قیمت، جهش یا رشد نامتعارف را نخواهیم داشت. بازار مسکن بازار دیرپذیری است، لذا حداکثر رشد قیمت مسکن را در نیمه دوم در حد 10 درصد نسبت به نیمه اول پیش‌بینی می‌کنیم.

    برزگر: رونق مسکن در تمام کشور اتفاق نیفتاده است

    برزگر در پاسخ به اظهارات عقبایی، گفت: درباره مطالبی که آقای عقبایی درباره رونق مسکن گفتند، باید بگویم در سطح کل کشور چنین نیست. در یک ماه گذشته بیش از 20 واحدی که پیش‌فروش کرده بودیم پس دادند. در تهران شاید در بعضی مناطق رونق باشد ولی در کل کشور این‌طور نیست. این افزایش قیمت هم ناشی از مولفه‌های قیمت تمام‌شده مسکن اتفاق افتاده است. وقتی برای یک متر واحد مسکونی 600 هزار تومان هزینه خدمات پرداخت می‌کنیم قطعا قیمت مسکن بالا می‌رود.

    وی ادامه داد: من اتفاق خاصی در حوزه مسکن نمی‌بینم؛ چرا که مردم قدرت خرید ندارند. این افزایش معاملاتی هم که اتفاق افتاده ناشی از سررسید تسهیلات خانه اولی‌ها بوده است. خواهش می‌کنم آقای عقبایی آمار کشوری را هم رصد کنند.

    عقبایی در پاسخ گفت: ممکن است آقای برزگر در بعضی از شهرستان‌ها پروژه‌هایی که دارند به فروش نرسیده باشد، اما آمارهایی که عرض کردیم بر اساس سامانه املاک و مستغلات است.

    ملکی: بازار اجاره در نیمه دوم متعادل‌تر می‌شود

    در ادامه این میزگرد در خصوص پیش‌بینی از میزان اجاره‌بهاء در نیمه دوم سال جاری سوال شد که ملکی در جواب اظهار کرد: تلقی ما این نیست که در بازار اجاره افزایش قیمتی داشته باشیم. حتی امکانش هست که بازار اجاره از شرایط فعلی نیز متعادل‌تر شود. بر اساس روال، بازار اجاره غالبا در نیمه دوم سال دچار افت می‌شود.

    عقبایی نیز گفت: اجاره‌بهاء در زمستان امسال حداکثر 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

    ملکی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید، بازار مسکن را به سمت رکود تورمی سوق نمی‌دهد؟ تصریح کرد: در حوزه مسکن طبیعتا باید انتظار داشته باشیم که در بعضی حوزه‌ها شاهد افزایش باشیم ولی همچنان میزان افزایش قیمت در نهاده‌های تولید مسکن کمتر از میانگین شاخص کل است.

    برزگر: هزینه‌های تولید مسکن در بعضی حوزه ها 7 تا 8 برابر شده است

    از سوی دیگر برزگر با بیان این‌که در بعضی حوزه‌ها قیمت‌ها 7 تا 8 برابر رشد کرده است، گفت: ما تا 2.5 میلیون تومان به ازای انشعابات و تا 6 میلیون تومان هزینه آب و فاضلاب را پرداخت می‌کنیم. این مولفه‌ها قطعا باعث افزایش قیمت تمام‌شده مسکن خواهد شد.

    وی ادامه داد: در یک‌جایی ما هزینه می‌کنیم در طرف دیگر هم باید سود ببریم. ما یک روز افتخار می‌کردیم ششمین تولیدکننده سیمان جهان هستیم اما الان کارخانجات ما با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

    برزگر، راهکار برون‌رفت بخش مسکن از رکود را، کمک از طریق صندوق توسعه ملی عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو