مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰۰ گود «متروک» شهر را تهدید می‌کند؛

خطر رانش زمین در تهران

عصر ساختمان- عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره خطر گودهای متروک در پایتخت هشدار داد و خواستار ورود شهرداری تهران به فرآیند رفع خطر از این نوع ساخت‌وسازهای نیمه‌کاره پایتخت شد.

خطر رانش زمین در تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، علی اعطا، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران از وجود 200 گود رها شده در سطح شهر تهران خبر داد و با اشاره به خطرات گودهای متروک شهر گفت: تعدد گودبرداری‌های عمیق رها شده در سطح شهر تهران خطراتی را برای شهروندان و شهر همچون امکان رانش زمین به علت پایان عمر مقاوم‌سازی جداره آنها (به خصوص در فصول بارندگی) و همچنین آلودگی‌های اجتماعی و محیطی حاصل از آنها به وجود می‌آورد. او تاکید کرد: از این رو لازم است شهرداری طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی گودهای رها شده ورود کند.

    به گفته وی، عامل اصلی در افزایش تعداد گودهای رهاشده در سطح شهر صدور پیش‌پروانه از سوی شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر بوده است که به هر دلیلی پروژه‌ها در مرحله گودبرداری متوقف مانده و به ساخت‌وساز منجر نشده است. گودهای رهاشده نوعی از ساختمان‌های نیمه‌کاره هستند که بیشترین خطر را برای شهر تهران دارند.

    او به موضوع مهم مدت ماندگاری روش نیلینگ برای پایداری گودها اشاره کرد و افزود: این روش یک روش کوتاه‌مدت برای گودهای رهاشده است که حداکثر 18 ماه ماندگاری دارد و از این تاریخ به بعد نمی‌توان گود را ایمن تلقی کرد. از این رو یا باید پس از این تاریخ به ساخت‌وساز مجددا از سر گرفته شود یا آنکه گود پرشود.

    عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق اعلام سازمان نظام مهندسی حدود 200 گود رهاشده در سطح شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: شهرداری می‌تواند طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها برای رفع خطر از این گودها با هزینه خود ورود کند و پس از رفع خطر هزینه مصروف را به اضافه صدی 15 خسارت از طرف دریافت کند.

    او به دو نمونه از گودهای رها شده شهر تهران اشاره کرد و گفت: گودبرداری فاز دوم برج میلاد که در سال 92 انجام شده خطراتی را برای مرکز همایش‌های برج میلاد ایجاد کرده که با توجه به تردد روزانه هزاران نفر از شهروندان به این مرکز درصورت وقوع حادثه تبعات جبران‌ناپذیری دارد. در عین حال گود رهاشده دیگری با عنوان گود پارکینگ فرهنگ در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران است که باعث صدمه و آسیب به این مجموعه ارزشمند شده است. او به بازدید از این گود اشاره کرد و ادامه داد: اخیرا در بازدیدی که از کتابخانه ملی داشتم، متوجه نشست زمین در ضلع شمالی و ترک‌هایی در برخی دیوارهای خارجی کتابخانه شدم، از آنجا که ساختمان کتابخانه ملی و مرکز همایش‌های آن نیز روزانه محل تردد صدها نفر از شهروندان است و با توجه به اینکه عمر مفید این گود نیز به پایان رسیده، لازم است هر چه سریع‌تر در این خصوص تدبیری اندیشیده شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. او با هشدار نسبت به تهدید این گودها برای شهر عنوان کرد: لازم است شهرداری تهران هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام دهد تا از فاجعه‌های احتمالی جلوگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار