مدیران خودروعصر اعتبار

ساختمان آلومینیم به سرنوشت پلاسکو دچار نشود!

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصادی بیشترین حوادث ناشی از کار را مربوط به بخشهای صنعتی و معدنی دانست و گفت: بی توجهی به نکات ایمنی و عدم نظارت مناسب بر کارگاههای این بخش موجب وقوع حوادث تلخ و ناگوار می‌شود.

ساختمان آلومینیم به سرنوشت پلاسکو دچار نشود!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمید نجف  با بیان اینکه کارگاهها و ساختمانهای زیادی نظیر پلاسکو در کشور و تهران هستند که دیر یا زود به چنین سرنوشتی دچار خواهند شد، گفت: ساختمان آلومینیم در خطر ریزش است، ولی آیا با وجود اخطارهایی که برای تخلیه این ساختمان داده شده کسی آن را ترک کرده است؟

    وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از وقوع حوادث کار، افزود: طبعا به منظور حفظ اشتغال نیروهای کار این ساختمان باید اقدامات لازم در خصوص جابه جایی و اختصاص مکان مناسب صورت گیرد و بازسازی ساختمان به سرعت آغاز شود، ولی متاسفانه زمانی به این نتیجه می‌رسیم که حادثه پلاسکو تکرار و رها شود.

    این کارشناس اقتصادی عدم آموزش نیروی کار و ضعف بازرسی و نظارت بر کارگاهها را دو عامل موثر در وقوع حوادث کار دانست و افزود: اجبار نیروی کار به رعایت نکات ایمنی و حفظ جان نیروی کار در درجه اول و بازرسی و نظارت بازرسان کار در درجه دوم ضروری است.

    وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی یا معدنی بحث منافع شخصی موجب می‌شود تا توجه به موضوع ایمنی کمرنگ شود و کارفرما به دلیل کاهش هزینه‌ها از تجهیزات یا مصالح استاندارد استفاده نمی‌کند و حادثه کار رخ می‌دهد.

    نجف درعین حال داشتن کلاه ایمنی، رعایت بهداشت محیط کار، حضور بازرسان کار، استانداردسازی، توجه به نکات ایمنی و حفاظتی و آموزش نیروی کار را از مهمترین عوامل جلوگیری از وقوع حوادث کار برشمرد.

    وی با بیان اینکه اگر کارفرما مجبور به کاری نشود به آن تن نمی‌دهد، گفت: در چنین شرایطی بحث شبکه‌های نظارتی و سازمان بازرسی و بازرسان کار اهمیت پیدا می‌کند تا به سرعت وارد عمل شوند و از وقوع حوادثی نظیر پلاسکو که نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود، جلوگیری کنند.

    این کارشناس اقتصادی برخی موازی کاری‌ها را در وقوع حوادث کار موثر خواند و گفت: در جریان حادثه پلاسکو به دلیل موازی کاری‌ها متولی ساختمان مشخص نبود به همین دلیل هر کدام از نهادهای مربوطه اعم از صدور جواز، بازرسی و نظارت، ارزیابی و مهندسی ساختمان دیگری را مقصر جلوه می‌دادند در حالی که اگر ساختمانی فرسوده است یا بافت آن دچار نارسایی شدیدی است و می‌تواند خطر آفرین باشد باید بلافاصله وارد عمل شد.

    نجف در پایان بخشی از حوادث کار را ناشی از وجود دغدغه‌های نیروی کار دانست و گفت: بخشی از ایمنی کار بار روانی دارد. زمانی نیروی کار از نظر حقوق و درآمد تامین نیست و از نظر معاش در وضعیت مناسبی قرار ندارد یا ذهن او به دلیل نگرانی از پایان قرارداد و نبود امنیت شغلی درگیر است در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت جریان کار در یک کارگاه به شکل مطلوبی دنبال شود، لذا باید به دغدغه‌ها و نگرانی‌های نیروی کار هم توجه کنیم و آنها را به حداقل برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار