مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون عمران:

می‌توانستیم ساختمانی بسازیم که در مقابل زلزله دوام بیاورد

عصر ساختمان- رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استحکام ساختمان‌های دولتی باید بیشتر از سایر ساختمان‌ها باشد، از دولت خواست نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در برابر زلزله اقدام کند.

می‌توانستیم ساختمانی بسازیم که در مقابل زلزله دوام بیاورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدرضا رضایی کوچی اظهار کرد: در شرایط پس از وقوع زلزله طبیعتا تامین نیاز زلزله‌زدگان از سوی دستگاه‌های مختلف امدادی باید مورد توجه قرار گیرد و تامین چادر، مواد غذایی و نیازهای اولیه در دستور کار باشد اما در عین حال در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد بودیم که برخی ساختمان‌ها از جمله مسکن مهر و بیمارستان تخریب شدند. سوال اینجاست که آیا ما می‌توانستیم ساختمانی بسازیم که در مقابل زلزله دوام بیاورد؟ بله این امکان وجود داشت.

    وی افزود: طبق مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های مذکور باید مقاومت می‌کردند و اگر مقاومت نکردند در نظارت و اجرا دچار مشکل هستیم البته ساختمان خوب نیازمند مهندس، پیمانکار، سازنده، مصالح و نظارت خوب است و اگر یک ساختمان نقص دارد جایی از این حلقه معیوب است. متاسفانه سیستم ساختمان‌سازی ما دچار ایراد است.

    نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات این است که ما مهندس مقیم نداریم. وقتی یک مجتمع ساختمانی در حال ساخت است مهندس ساختمان حداکثر هفته‌ای دو روز به آن ساختمان سر می‌زند در حالی که 400 هزار مهندس ساختمان داریم و باید اینها در ایام ساخت مقیم باشند و در مراحل مختلف بر کار نظارت کنند. نمی‌شود مهندس ساختمان کارمند باشد و آخر هفته‌ها به ساختمان سر بزند.

    رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت برخورد سخت‌گیرانه در اصلاح قانون مربوط به ساخت و ساز یادآور شد: البته با قانون فعلی هم می‌توان ساختمان‌های بهتری ساخت اما به هر حال قانون اجرا نشده و عده‌ای هم مقصر هستند که ضرورت دارد ما به این موضوع ورود کنیم و آن را بررسی کنیم اما باید در اصلاح قانون جدید سخت‌گیرانه عمل کنیم تا متولی ساخت و ساز مشخص شود. در واقع مهندس ساختمان هم باید اختیار داشته باشد و هم جوابگو باشد و این باید در قانون به صورت شفاف دیده شود. وقتی ساختمان پلاسکو ریزش کرد هیچ کس یک صدم مسئولیت را هم نپذیرفت.

    وی یادآور شد: کمیسیون عمران درباره مدیریت بحران و عملکرد وزارت کشور و هلال‌احمر و دستگاه‌های مرتبط در زمینه زلزله کرمانشاه گزارشی تهیه خواهد کرد و این موضوع را بررسی می‌کند که آیا آنها وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند یا خیر، در عین حال موضوع استحکام ساختمان‌ها نیز در این گزارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    رضایی کوچی با اشاره به تخریب ساختمان‌های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه و همچنین برخی ساختمان‌های جدیدالتاسیس، اضافه کرد: به دلیل اینکه این ساختمان‌ها دولتی هستند توقع بیشتری وجود دارد که از نظر استحکام تضمین‌ شده باشند. ساکنین مسکن مهر از نظر مالی افراد ضعیفی هستند و وقتی ساختمانی متری 300 هزار تومان ساخته شود همین سرنوشت را خواهد داشت و باید از اصول فنی آن عدول کنند. ما نباید به دنبال ارزان ساختن برویم.

    رییس کمیسیون عمران مجلس همچنین گفت: بیمارستانی که شش ماه بود تاسیس شده بود در زلزله کرمانشاه تخریب شد در حالیکه بیمارستان 40 ساله هنوز کار می‌کند. این نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی در کار ساخت و ساز ضعیف هستند. شاید بشود بخش خصوصی را تقویت کرد ولی باید نظارت را بیشتر کنیم.

    وی با بیان اینکه در مورد ساختمان‌های دولتی و مسکن مهر باید سخت‌گیرانه‌تر عمل شود، تاکید کرد: اینکه ما مهندس نگهداری نداریم یک خلاء قانونی است. وقتی ساختمانی ساخته می‌شود ناظر دارد اما وقتی تحویل داده شد دیگر کسی نیست در حالی که باید مهندس نگهداری باشد تا ساختمان را کنترل کند. ما از دولت درخواست می‌کنیم نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌های آسیب‌پذیر با کمک مردم اقدام کند تا شاهد بروز خسارات جانی کمتری در حوادث طبیعی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار