مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مرکزی رکود چهارساله بازار مسکن را فراموش نکند

عصر ساختمان: رکودی که گریبان بازار مسکن را گرفته یک‌شبه به وجود نیامده تا بتوان بر اساس تحولات یک‌ ماهه آن‌ هم تغییراتی نه‌ چندان چشمگیر در مورد زمان خروج بازار مسکن از رکود و بهبود وضعیت آن اظهارنظر کرد.

بانک مرکزی رکود چهارساله بازار مسکن را فراموش نکند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از موج، روز گذشته بانک مرکزی گزارشی از تحولات بازار مسکن مربوط به آبان در شهر تهران منتشر کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در آبان تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به 12056 واحد مسکونی رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل 4/4 و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 7/6 درصد افزایش‌یافته است.
    بر طبق این گزارش متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌ شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 5/38 میلیون ریال بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
    معاملات خانه در شهر تهران در حالی 7/6 درصد افزایش نشان می‌دهد که بر طبق جدول آماری منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیشترین معامله مربوط به خانه‌های با عمر بیش از 16 سال بوده است یعنی حتی در بازه زمانی که بازار مسکن از ثبات نسبی قیمتی برخوردار است نیز بسیاری از مردم توان مالی بالایی ندارند و نمی‌توانند خانه‌های نوساز و یا نیمه نوساز با عمر کم را خریداری کنند و همچنان به دنبال خرید خانه‌هایی با عمر نسبتاً زیاد هستند که قیمت بهتری نسبت به خانه‌های جدید دارند.
    در بخش دیگر گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در شهر تهران تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه به 2/96 هزار واحد مسکونی رسید که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1/16 درصد کاهش نشان می‌دهد.
    در تحولات آبان بازار مسکن شهر تهران متوسط قیمت خریدوفروش واحدهای مسکونی نسبت به ماه قبل (مهر) نیز 2 درصد کاهش پیداکرده است.
    به گفته بانک مرکزی در شرایط ثبات قیمت بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن در بازه زمانی دو سال اخیر می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورود خریداران به بازار مسکن فراهم کند.
    بانک مرکزی در گزارش خود تأکید بسیار زیادی بر بهبود یافتن بازار مسکن دارد و به‌خصوص امید دارد که بر اساس این نتایج به‌ دست‌ آمده از آبان وضعیت معاملات بازار مسکن می‌تواند آینده روشن و همراه با رونقی را برای بازار مسکن رقم بزند.
    نکته‌ای که در این میان نباید فراموش شود آن است که رکودی که گریبان بازار مسکن را گرفته یک‌شبه به وجود نیامده تا بتوان بر اساس تحولات یک‌ ماهه آن‌ هم تغییراتی نه‌ چندان چشمگیر در مورد زمان خروج بازار مسکن از رکود و بهبود وضعیت آن اظهارنظر کرد.
    از سوی دیگر در گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی این نکته ذکر شده که تمامی اعداد و ارقام منتشر شده مربوط به شهر تهران است در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را به سایر شهرهای کشور تعمیم داد در نتیجه حتی افزایش حجم معاملات و ثبات قیمتی در شهر تهران به‌ تنهایی نمی‌تواند ملاکی برای بهبود بازار مسکن باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو