مدیران خودروعصر اعتبار

بخش خانگی ۷۰ درصد از منابع گازی را می‌بلعد

عصر ساختمان- بخش خانگی با اختصاص ۷۰ تا ۷۵ درصد از مصرف گاز کشور در فصول سرد سال بزرگترین مصرف کننده به حساب می آید که این امر با اجرایی کردن چندین راهکار ساده کاهش چشم گیری می یابد.

بخش خانگی ۷۰ درصد از منابع گازی را می‌بلعد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، گاز به عنوان اصلی ترین سوخت در زمان سرما برای گرمایش در حوزه خانگی مصرف می شود که این امر در صورت رعایت کردن نکات ساده می تواند با افزایش بهره وری و بهبود مصرف تاثیرگذار باشد.

    به طور مثال کارشناسان انرژی استفاده از شیرهای ترموستاتیک را در ساختمان ها توصیه می‌کنند که با استفاده از آن تا سقف 50 درصد از مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که هر یک درجه کاهش دما محیط تا 6 درصد صرفه جویی مصرف گاز را به دنبال دارد.

    نصرالله سیفی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص مصرف گاز در بخش خانگی گفت: میزان مصرف گاز در فصول سرد سال با فصول گرم متفاوت است ولی به صورت کلی حدود 70 تا 75 درصد گاز تولیدی در فصل سرد سال در بخش خانگی و در فصل تابستان در حدود 40 درصد گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه میزان مصرف میان دو فصل زمستان و تابستان نوسان شدیدی دارد، بیان کرد: دلیل این تفاوت به بحث گرمایشی مربوط می شود، زیرا بخش اعظمی از گاز در زمستان در حوزه گرمایش مصرف می شود که در فصل تابستان این موضوع ملغی است.

    سیفی در خصوص تاثیر اصلاح موتورخانه ها و نقش آن در کاهش مصرف گاز گفت: تنها با اصلاح موتور خانه ها می تواند درحدود 6 میلیارد متر مکعب در سال از میزان مصرف را کاهش داد که مقدار قابل توجهی است، به همین خاطر مصوبه شورای اقتصاد در این زمینه صادر شده که اگر سرمایه گذار مبلغ 2 میلیارد دلار بیاورد می‌تواند این رقم را برگرداند که این مصوبه بعد از گذشت 2 سال همچنان اجرایی نشده است.

    این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای بهبود مصرف گاز گفت: استفاده از پنجره دو جداره، اجرایی کردن 5 راهکار اصلاح موتورخانه ها، بستن دریچه‌های کولر، عایق کردن جداره‌های دیوار و اجرا مبحث 19 ساختمان برای ساختمان های در حال احداث که سازمان نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی ارائه داده اند در بهبود مصرف گاز موثر است.

    به طور قطع استفاده از راهکارهای ساده اما کاربردی احتمال قطعی گاز را در زمان سرما کاهش می‌دهد که این نیز جز با فرهنگ سازی و آموزش محقق نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو