مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه وشهرسازی خبر داد؛

مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی

عصر ساختمان- وزیر راه وشهرسازی درباره برای افزایش سهم ریل در شبکه حمل ونقل، پیشنهاد احداث پایانه‌های تخصصی حمل کالا، بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در هر سال و... صحبت کرد.

مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز اظهار کرد: با وجود تنگناهای مالی دولت، پروژه‌های بزرگی در سراسر کشور در دست پیگیری است که امیدواریم انجام به موقع آن‌ها موجب آبادانی بیشتر ایران شود.

    وی افزود: هم اکنون میزان انرژی و سوختی که در حمل ونقل ریلی مصرف می‌شود یک ششم تا یک هفتم نسبت به حمل ونقل جاده‌ای کمتر است و حمل ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای حمل و نقلی پاک به حساب می‌آید که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

    وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سهم حمل ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل بسیار کم است ادامه داد: در حال حاضر میزان سوخت مصرف شده در حمل ونقل جاده‌ای 450 میلیون تن در سال بوده در حالی که حمل ونقل ریلی 40 میلیون تن در سال سوخت مصرف می‌کند که سهم ناچیزی است.

    آخوندی گفت: بررسی‌هایی برای افزایش سهم حمل ونقل ریلی چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافر انجام داده‌ایم که برنامه بسیار مفصلی است و حدود 28 میلیارد دلار باید در طول برنامه ششم به منظور تحقق آن سرمایه‌گذاری شود که این برنامه هم در بحث زیرساخت‌ها، هم در بحث فناوری‌های نوین و هم در بحث ناوگان مورد بررسی قرار گرفته است.

    وی با تاکید برآنکه دولت اراده بزرگی در گسترش حمل ونقل ریلی دارد گفت: بحثی که در وزارتخانه مطرح است این این است که وقتی کشتی در بندر پهلوگیری می‌کند دقیقا از همان‌جا مشکلات شروع می‌شود. در واقع کانتینر باید از بندر کالا را روی زمین بگذارد و با فاصله‌ای کالا توسط کامیون حمل شود و با فاصله از محل بندر روی واگن‌های باری قرار داده شود که باید تلاش کنیم حمل ونقل اضافی را در حمل کالاها حذف کنیم.

    وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: کاری که ما ترغیب می‌کنیم این است که بتوانیم شبکه ریل را در بندر همچون شبکه جاده اجاره کنیم تا وقتی بار از روی کشتی برداشته می‌شود بلافاصله روی واگن‌های ریلی قرار گیرد.

    آخوندی با اشاره به اینکه عملیاتی کردن این ایده دشوار است بندر هامبورگ را به عنوان نمونه‌ای موفق مثال زد و گفت: کار دومی که در وزارت راه وشهرسازی دنبال می‌کنیم توسعه شبکه ریلی است. خوشبختانه در سال جاری 5 مرکز استان را به شبکه حمل ونقل ریلی وصل کرده‌ایم و پیشنهاد من به رئیس جمهور این است تا منابع مالی را تامین کند و ما بتوانیم تمام مراکز استان‌ها را در سراسر کشور به شبکه ریلی متصل کنیم.

    وی احداث پایانه‌های کالا و بار را از دیگر موارد حائز اهمیت که باید در دستور کار قرار بگیرد برشمرد و گفت: در حال حاضر مشکل بزرگی که وجود دارد به حوزه کشاورزی نحوه بسته بندی، نگهدار و تجارت محصولات کشاورزی مرتبط است. هم‌اکنون سهم حمل ونقل کالای کشاورزی از ریل صفر است که باید در مرود آن چاره‌ای بیاندیشیم.

    وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: دلیل عمده این مطلب است که ما پایانه کالای کشاورزی را در ایران نداریم. ما نیاز به پایانه‌ای داریم که در آن هم امکانات سردخانه، هم امکاناتی نظیر انبار تفکیک و بسته‌بندی وجود داشته باشد تا کالا در مکانی امن نگهداری شود و پس از آن به صورت پایانه مستقیم به خط ریل وصل شود.

    آخوندی اظهار کرد: نیاز داریم تا پایانه‌های تخصصی حمل کالا داشته باشیم و همچنین حمل ونقل جاده‌ای و ریلی مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار باشد.

    وی با بیان اینکه براساس آمار ضایعات محصولات کشاورزی در حدود 20 درصد را شامل می‌شود اضافه کرد: داشتن پایانه‌های کشاورزی تاثیر جدی در کاهش تلفات کشاورزی و افزایش بهره‌وری کالاهای کشاورزی خواهد داشت و پیشنهاد من این است که خانه کشاورز به این موضوع مهم ورود پیدا کند.

    وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: وزارت راه وشهرسازی آمادگی کامل دارد تا در تمامی مراحل از خانه کشاورز حمایت کند و این پیشنهاد مهمی است که به افزایش نرخ بهره‌وری کالای کشاورزی در کشوری که آب کمیاب است و کالای کشاورزی با زحمت تولید می‌شود منجر خواهد شد.

    آخوندی گفت: این موضوع در سازمان راهداری مطرح شده و تعریف و عرضه پایانه‌ها برای کسانی که علاقمند به ورود به این حرفه هستند در دستور کار قرار دارد.

    وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 106 هزار کیلومتر راه آسفالته، 75 هزار کیلومتر راه خاکی و 25 هزار کیلومتر راه شنی روستایی در سراسر کشور وجود دارد و نکته مهم نحوه نگهداری از راه‌های موجود است.

    وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: از جهت ساخت و ساز سالانه در حدود 2500 تا 3000 کیلومتر راه روستایی ایجاد می‌شود و وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم توانست بهره‌مندی روستاییان را از راه آسفالته از 91 درصد به 93 درصد افزایش دهد.

    آخوندی افزود: به منظور نگهداری از راه‌های موجود تلاش کردیم اداره کل مستقلی را در سازمان راهداری ایجاد کنیم که خوشبختانه ادارات کل راهداری در سراسر کشور در حال ارزیابی وضعیت کلیه راه‌های موجود هستند.

    وی ادامه داد: سال گذشته 3 هزار کیلومتر آسفالت مجدد داشتیم و تمام تلاش ما این است تا نظامی را مستقر کنیم که بتواند علاوه بر ایجاد راه‌های جدید راه‌های موجود را حفظ و نگهداری کند.

    بهسازی و مقاوم‌سازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال

    وزیر راه وشهرسازی همچنین در بخشی از سخنان خود به موضوع مسکن پرداخت و گفت: از دهه 70 در برنامه دوم این ایده مطرح شد تا خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شود قبل از آنکه سیل یا زلزله آن‌ها را تخریب کند.

    وی گفت: تاکنون حدود 2 میلیون واحد مسکونی روستایی بهسازی شده‌اند که این تعداد در زلزله‌های مختلف مقاومت کرده‌اند. شاهد بودیم که در زلزله کرمانشاه واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده خسارات کمتری داشتند.

    آخوندی گفت: سالانه بهسازی و مقاوم‌سازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد. باید از این موقعیت استفاده کنیم و در جهت مقاوم‌سازی خانه‌های خود اقدام کنیم.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی