مدیران خودروعصر اعتبار

نوبخت خبر داد:

پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان برای اسکان موقت زلزله‌زدگان

عصر ساختمان- سخنگوی دولت گفت: ۲۸۱ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته برای اسکان موقت، خرید لوازم خانگی، تعمیر و مرمت خانه‌های آسیب دیده و بازسازی واحدهای تخریب شده همان روز اول آماده و به حساب بنیاد مسکن واریز شد.

پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان برای اسکان موقت زلزله‌زدگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود اظهارداشت: از زحمات ارزشمند کشاورزان به ویژه گندمکاران که برای تولید انبوه این محصول راهبردی تلاش کردند تشکر می‌کنم. وی با بیان اینکه 100 درصد پول گندم خریداری شده پرداخت شده است، گفت: در بیست و پنجم مهر اعلام کردم که در کمتر از یک ماه پول گندم را کامل پرداخت می‌کنیم و امروز اعلام می کنم که همه طلب گندمکاران پرداخت شده و بدهی به صفر رسیده است.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه اعتبارات عمرانی دولت از مرز 30 هزار میلیارد تومان گذشت، افزود: ما از کارهای عمرانی هم جا نمی مانیم و از خداوند سپاسگزارم که با همه محدودیت ها دولت را موفق کرد که همه پرداخت ها را انجام دهد.

    وی با اشاره به اقدامات دولت برای کمک به زلزله‌زدگان، گفت:‌ 281 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته برای امر اسکان موقت، خرید لوازم خانگی، تعمیر و مرمت خانه های آسیب دیده و احداث و بازسازی واحدهای تخریب شده، همان روز اول آماده و به حساب بنیاد مسکن واریز شد.

    نوبخت با بیان اینکه ‌این مبلغ برای 4500 خانواده شهری و 11 هزار خانوار روستایی اختصاص داده شده است، اضافه کرد: همچنین مقرر شد 659 میلیارد تومان هم به صورت تسهیلات ارزان قیمت و با شرایط سهل به مردم پرداخت شود که این مبلغ در روستاها 25 میلیون تومان و در شهرها 35 میلیون تومان خواهد بود.

    معاون رییس جمهوری با بیان اینکه وام بلاعوض برای روستاها 5 میلیون تومان و برای شهرها 6 میلیون تومان خواهد بود، اظهار داشت: تسهیلات تعمیر نیز تا سقف 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده و بانک مرکزی هم مبلغ 10 میلیون تومان را به صورت قرض الحسنه به این امر اختصاص داده است.

    بازسازی و اسکان موقت زلزله‌زدگان به عهده بنیاد مسکن است

    نوبخت افزود: باید معلوم می شد که مسئول بازسازی خانه های ویران شده چه کسی است و دولت این اقدام را به عهده بنیاد مسکن گذاشت چون هم جایگاه حقوقی و هم جایگاه کارشناسی این کار را داراست.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بنیاد مسکن اظهار کرده که قصد ندارد که کمک بلاعوض یا تسهیلات دولت را گرفته و یکجا برای همه خانه بسازد، گفت: بنیاد مسکن معتقد است که هر فردی خودش به دنبال ساخت خانه خود برود چون این کار با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود.

    وی با بیان اینکه با این اقدام مردم با سلیقه خود خانه های خود را می سازند و دولت نیز نظارت، پشتیبانی و کمک می کند، گفت:‌ 11 هزار مدیر پروژه داریم که این امر را پشتیبانی مالی و فنی می کنند. نوبخت افزود: ممکن است طرحی برای یک روستا در نظر گرفته شود ولی در حال حاضر سیاست این است که با دست خود مردم خانه های آنها ساخته و ترمیم شود.

    بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی ناشی از تکالیف قانونی است

    رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدام دولت برای بازپرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی و نامه 157 تن از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در این خصوص گفت: بخشی از این بدهی ها ناشی از تکالیف قانونی است که بوجود آمده و سازمان تأمین اجتماعی باید آن را پرداخت کند.

    وی ادامه داد: انشاءالله نمایندگان محترم با توجه به اینکه از وضعیت مالی و برنامه های عمرانی کشور باخبر هستند، از این پس از این نوع قوانین را که دولت را بدهکار سازمان تأمین اجتماعی می کند، کمتر تصویب و به دولت کنند.

    نوبخت افزود:‌ البته در قانون این امر بی سابقه نیست و در برنامه ششم قرار شد که به نوعی پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی تأمین شود که البته این موضوع ربطی به دولت ما ندارد زیرا انباشته ای است که باقی مانده است.

    وی با بیان اینکه قرار شد با برنامه ای شروع به پرداخت این تعهدات کنیم اظهارداشت: صدور اوراق برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده و این اتفاق نیز افتاد و پیشنهاد آن نیز در راستای پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از اسناد به سازمان تأمین اجتماعی در دولت مطرح شد و آنچه در چارچوب قانون برنامه ششم است درحال انجام است.

    سخنگوی دولت در ادامه درخصوص موضوع مسکن مهر و اینکه چرا دولت کمیته کارشناسی برای بررسی مسکن مهر تشکیل نمی دهد، گفت:‌ این طرح با هر پیشنیه ای که داشت دولت یازدهم با آن مواجه شد.

    نوبخت افزود: دو راه فراروی این طرح وجود داشت؛ یکی اینکه همه آن را متوقف کرده و کنار بگذاریم و دیگر اینکه اقدامات انجام شده را به سرانجام برسانیم، بخصوص اینکه ذینفعان این طرح مردم عادی هستند و دولت از جهت کمک به تأمین منابع مالی با این طرح گره خورده وگرنه دولت خود سازنده این واحدها نبوده است.

    وی ادامه داد: آنچه جمع بندی دولت با همه کاستی های موجود برای این طرح بود این بود که دولت تصمیم گرفت به احترام مردم، طرح را تکمیل کند و به همین جهت از نظر ادامه تسهیلات دولت موافقت کرد و وزارت راه و شهرسازی نیز موظف شد در جهت تأمین زیرساخت ها به این طرح قوام بیشتری بخشد.

    رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اما درعمل برای ادامه کار از یک سو قیمت تمام شده مسکن بالا رفت که دولت دو اقدام را در این خصوص انجام داد؛ یکی اینکه تلاش کرد بخشی از سهم مردم را به جهت افزایش قیمت هزینه ساختمان و ساخت و ساز با افزایش تسهیلات، جبران کند و به همین جهت سقف تسهیلات را بالا برد.

    نوبخت گفت: اقدام دیگر دولت این بود که به جای مردم و برای قابل تحمل کردن قیمت برای متقاضیان تلاش کرد تا خود تأسیسات و تجهیزات واحدها را تأمین کند. وی با بیان اینکه دولت سال گذشته هزار میلیارد تومان برای تأمین آب و برق این واحدها تخصیص داده است، اظهارداشت: این امر برای این صورت گرفت تا مقدار قیمت تمام شده برای مردم کاهش یابد.

    سخنگوی دولت افزود: دولت تلاش کرد که نظارت نیز انجام شود و می توانیم بگوییم عمده خانه های نیمه کاره در این دولت به اتمام رسیده است. نوبخت تأکید کرد: امیدواریم با دقت بیشتری که صورت می گیرد بتوانیم امنیت همه واحدها را با افزایش کیفیت و بازرسی مجدد تأمین کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار