مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی سخنان جهانگیری درباره کیفیت مسکن مهر را تبیین کرد!

عصر ساختمان- وزیر راه طی گفتگویی با نشریه منتسب به این وزارتخانه با تیتر «سوداگران مهر»، کیفیت ساخت مسکن مهر را مورد نقد قرار داد اما تصریح کرد که کیفیت ساخت هر پروژه مسکن مهر با دیگری تفاوت دارد.

آخوندی سخنان جهانگیری درباره کیفیت مسکن مهر را تبیین کرد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، عباس آخوندی در گفت وگو با هفته نامه حمل و نقل (شماره 139 چاپ دوشنبه 29 آبان) که تیتر «سوداگران مهر» برای آن انتخاب شده است، تلاش کرد سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره کیفیت مسکن مهر که پس از زلزله کرمانشاه مطرح شد، را تبیین کند.

    وزیر راه در گفتگو با این نشریه در پاسخ به پرسشی در خصوص علت نبود ایمنی در سازه های مسکن مهر پس از تخریب واحدهای مسکن مهر در زلزله اخیر استان کرمانشاه، گفت: من همواره تأکید کرده‌ام که باید بررسی شود چرا سیاست‌هایی که با هدف کارایی، اثربخشی و ایجاد رقابت اجرایی شده، به نتیجه نرسیده است و به جای آنکه رقابت نهادینه شود، اقتصاد کشور به سمت رفتارهای سوداگرانه (مرکانتیلیستی) منحرف شده‌اسـت. از همین‌رو، تأکید دارم باید در کشور ما زوایای پنهان اقتصادی و سیاسی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بررسی شود.

    وی ادامه داد: به اتفاق اخیر در غرب کشور و زلزله در استان کرمانشاه از دو زاویه می‌توان نگاه کرد. زاویه نخست، ابعاد خسارت در مقایسه با انواع زلزله‌های مشابه در گذشته است. در زلزله منجیل که 7.3 ریشتر بود، 220 هزار واحد مسکونی آسیب دید. در زلزله غرب کرمانشاه، برآوردهای اولیه حکایت از تخــریب 30 هــزار واحــد مــسکونی دارد. ضمن اینکه شهر به حیات سیاسی و اداری خود ادامه داد؛ در حالی که در رودبار و منجیل این‌گونه نبود. البته باید تأکید کنم که این سطح تخریب هم راضی‌کننده نیست، اما در میان همه نقاط ضعف می‌توان روزنه‌ای را دید که نشان از حرکت رو به جلوی مهندسی دارد. در واقع، پیشرفت‌هایی حاصل شده است، گرچه باید به این پیشرفت‌ها سرعت داد.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: زاویه دوم همان نگاهی است که اشاره کردم و با بی‌توجهی به محیط رقابتی، فضای سوداگری (مرکانتیلیستی) شکل می‌گیرد. به تمامی پدیده‌ها سوداگرایانه نگاه می‌شود. مثلاً وقتی در ساخت مسکن مهر تأکید بر یک سقف قیمتی مشخص باشد، طبیعتاً امکان رقابت ایجاد نمی‌شود و برخی از سازندگان واقعی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی وارد کار نمی‌شوند. آنهایی که با یک قیمت غیررقابتی وارد می‌شوند، از پایداری بنا می‌زنند. چون وقتی قیمت در بازار متری 450 هزار تومان است و قیمت 300 هزار تومان تعیین می‌شود، برای آنکه سود حاصل شود، باید از نما، خدمات فنی ساختمان، آسانسور و... کم شود تا پروژه برای مشارکت‌کننده بازدهی داشته باشد.

    خسارت 16.8 میلیارد تومانی مسکن مهر سرپل ذهاب

    آخوندی در خصوص میزان خسارات وارده به واحدهای مسکن مهر در زلزله کرمانشاه اظهار داشت: در سر پل ذهاب، 560 واحد آسیب‌ دیده که به نظر می‌رسد هر واحد 30 میلیون تومان آسیب ‌دیده است. در اسلام‌آباد هم دو بلوک آسیب‌ دیده که خوشبختانه خالی از سکنه بوده است. در حال حاضر در حال برآورد هستیم تا ان‌شاءالله در اولین فرصت کار بازسازی آغاز شود.

    وی درباره احتمال شیوع نوعی بدبینی میان مردم نسبت به مسکن مهر در پی تخریب تعدادی از واحدهای مسکن مهر استان کرمانشاه تصریح کرد: مسکن کالای همگن نیست و پروژه مسکن مهر نیز همین‌گونه است، چون مورد به مورد فرق دارد. مسکن مهر 250 طرح است که 250 سازنده دارد. نمی‌توان گفت همه این طرح‌ها مثل هم هستند. واقعیت این است که درباره یک طرح بزرگ که سازندگان متعددی دارد، قضاوت یکسان به انصاف نزدیک نیست. برای مثال در همین زلزله اخیر گرچه شهر کرمانشاه از کانون زلزله فاصله داشت پروژه‌های ساخته‌شده در این شهر مقاومت مناسبی داشت و حتی تَرَک نیز در آنها مشاهده نشد؛ اما در سرپل‌ذهاب ابعاد تخریب بیشتر بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت ایمنی مسکن مهر تهران تأکید کرد: در تهران، اقدامی که در دولت آقای روحانی انجام شد، ارتقای قیمت‌ها برای سازندگان بود تا آنها از کیفیت کم نکنند. اگر به بحث ابتدایی برگردیم باید تأکید کنم زمانی می‌توانیم شاهد این باشیم که کیفیت فدای کمیت نمی‌شود که نظام قیمت‌ها را مستقر کنیم. در فضای غیررقابتی، فقط سوداگران امکان تنفس دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی