مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن مطرح کرد

تحلیل کارشناسی تخریب‌ ساختمان‌ها در زلزله کرمانشاه

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: بیش از پیمانکار و سازنده ساختمان‌های اطراف کسانی مقصر هستند که در طرح‌های شهری بدون مطالعات واقعی مناطقی که مناسب سکونت نیستند را برای توسعه شهر در نظر گرفته‌اند.

تحلیل کارشناسی تخریب‌ ساختمان‌ها در زلزله کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، فرهاد بیضایی با اشاره به خسارات وارده به واحدهای مسکونی در زلزله اخیر گفت: بررسی منطقه نشان می‌دهد که عمده تخریب‌ها در منطقه شمال غرب سرپل ذهاب بعد از رودخانه و متمایل به سمت دشت ذهاب است و بیشترین تلفات و آمار فوتی متعلق به این منطقه است.

    وی افزود: چندین ساختمان در این منطقه به طور کامل تخریب شده‌اند و اگر سطح تخریب در بقیه مناطق به صورت جزئی از ساختمان است و عمدتا دیوارها یا بخشی از آن فرو ریخته‌اند در این منطقه سازه‌های ساختمان‌ها فرو ریخته است.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه این منطقه محور توسعه شهر بوده است که تعاونی ها شخصی سازها و مسکن مهر در آن واقع شده است اظهار داشت: درحقیقت زلزله در این منطقه بیش از مناطق دیگر اثر گذار بوده است؛ مقایسه سطح تخریب به خصوص در مقایسه ساختمان‌هایی با سازه های مقاوم در این منطقه تخریب شده و ساختمان‌های فرسوده در دیگر مناطق که صدمه کمتری دیدند نشان می‌دهد که عامل دیگری به غیر از عملکرد سازه ‌ی در این حجم از تلفات اثرگذار بوده است.

    *مناطقی که مناسب سکونت نیستند را برای توسعه شهر در نظر گرفته‌اند

    بیضایی ادامه داد: جنس نامناسب خاک و یا واقع شدن این منطقه بر روی گسل می‌تواند از احتمالات باشد و این مساله نشان می‌دهد که بیش از پیمانکار و سازنده ساختمان‌های اطراف کسانی مقصر هستند که در طرح‌های شهری بدون مطالعات واقعی مناطقی که مناسب سکونت نیستند را برای توسعه شهر در نظر گرفته‌اند.

    وی اضافه کرد: اشتباه دومی که صورت می‌گیرد این است که واحدهای مسکن مهر با دیگر واحدها در مناطق دیگر مقایسه می‌شود و اتفاقا در مجاورت مسکن مهر کارگری و مسکن مهر مشاغل آزاد دو ساختمان شخصی ساز بوده است که کاملا تخریب شده در یکی 10 و در دیگری 45 نفر کشته شده اند.

    به گفته وی، در حالی که سازه‌های بسیاری فرو ریخته اند سازه مسکن های مهر عملکرد مناسبی داشته اند و تنها سطح تخریب به دیوارها محدود شده است.

    بیضایی خاطر نشان کرد: البته اشکالاتی در ساخت مسکن مهر وجود داشته است و اگر بادبند‌ها و دیوارهای برشی در هر دو جهت ساختمان طراحی می‌شدند و اصول سازه‌ای در دیوارچینی رعایت می‌شد سطح تخریب دیوارهای بیرونی نیز به حداقل ممکن می‌رسید و دیوارها هم مانند سازه مسکن مهر عملکرد مناسبی در مقابل زلزله مانند سازه‌های آن داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو