مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت سرپناه امن برای زلزله‌زدگان در نیم ساعت

عصر ساختمان- اسکان آسیب‌دیدگان زلزله در خانه‌های پیش‌ساخته یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی است که در چند روز اخیر درباره‌ آن بحث می‌شود.

ساخت سرپناه امن برای زلزله‌زدگان در نیم ساعت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، سرد شدن هوا و احتمال بارش باران این حساسیت‌ها را بیشتر کرده تا جایی که چند روزی است کمپین‌هایی برای خرید و نصب کانکس‌‌ها و خانه‌های پیش‌ساخته در کرمانشاه و سر پل ذهاب به راه افتاده است. طراحی خانه‌های پیش‌ساخته برای شرایط اضطراری یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های طراحان است. آنها دنبال ساخت خانه‌هایی هستند که ارزان و با مقاومت بالا باشند و در کمترین زمان ممکن ساخته شوند.

        خانه‌هایی بدون نیاز به ابزار

    ایده اتاقک‌های پیش‌ساخته‌ شرکت «ایکیا» که برنده بهترین طراحی خانه‌های پیش‌ساخته‌ سال شده، نخستین بار بعد از وقوع جنگ در عراق و سوریه به ذهن طراحان این شرکت رسید. این اتاقک‌ها قرار بود تا مدتی نسبتا طولانی حکم خانه‌ ساکنان را داشته باشند و بیشتر امکانات اولیه زندگی - مثل برق - را بدون نیاز به یک شبکه خارجی تأمین کنند. برق در این کانکس‌ها با کمک دستگاه‌های خارجی مثل موتور برق یا پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. این خانه‌ها که توسط کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌خاطر رعایت 6 اصل شامل طراحی، زیبایی، ساختار مقاوم، شیوه ساخت راحت و سریع و سادگی سوار کردن یکی از پرطرفدارترین خانه‌های پیش‌ساخته در دنیاست. این اتاقک‌ها در یک سری جعبه‌های کوچک به گیرنده تحویل داده می‌شوند و در محلی دیگر باید قطعات آن را روی هم سوار کرد. طراحی این خانه‌ پیش‌ساخته طوری است که بدون نیاز به ابزار و افراد آموزش‌دیده در عرض چند ساعت ساخته می‌شود.

        خانه‌های بتنی 1-2-3

    خانه‌های بتنی بزرگ یکی از بلندپروازانه‌ترین ایده‌هایی است که قرار است با ساده‌ترین ابزارهای ممکن، یک اتاقک پیش‌ساخته‌ مقاوم اما ارزان را تولید کند. این خانه‌ها برای ساخت بیمارستان‌های صحرایی نیز کاربرد دارند و هر بسته این خانه‌ها - بنا به وسعت‌شان - بین 7 تا 20کیلوگرم به ازای هر مترمربع ساختمان وزن دارند. هر مترمربع از آنها بین 23 تا 60دلار آمریکا قیمت‌شان است. برای ساختن این سازه‌های مقاوم فقط کافی است بسته‌های مواد اولیه را روی یک سطح صاف پهن کرده و آن را به یک منبع تولید فشار باد قوی وصل کنید. بعد از مدتی بسته شروع به باد کردن می‌کند و شکل یک محفظه‌ بادشده را به خودش می‌گیرد. برای مهار سیستم یک پوشش پلاستیکی جلوی رشد بیش از اندازه بتن را گرفته و آن را شکل می‌دهد. بعد از این مرحله باید روی چادر آب بپاشید تا لایه‌های بتنی محکم و مقاوم شوند. مرحله آخر هم باز کردن درها و پنجره‌هاست که از قبل در سیستم تعبیه شده‌اند. تمام این عملیات کمتر از 20دقیقه طول می‌کشد.

        خانه‌های چندطبقه پیش‌ساخته

    خانه‌های پیش‌ساخته‌ «بروکلین فرم گریسون» یکی از ایده‌های اسکان آسیب‌دیدگان حوادث است که هرچند نسبت به بقیه‌ رقبا زمان بیشتری برای ساخت آن باید اختصاص داد اما عمر بیشتری دارد و تا سال‌ها بعد از وقوع حادثه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این خانه‌ها که اداره حوادث غیرمترقبه نیویورک روی آن سرمایه‌گذاری کرده، در عرض 15ساعت سرهم می‌شوند. این خانه‌ها با ساختاری شبیه به اسباب‌بازی‌های لگو سرهم می‌شوند. یک ماژول قابل تعویض هم در پشت خانه قرار می‌گیرد که می‌توان با کمک آن خانه را به برق و آب شهری متصل کرد. اتاق نشیمن، آشپزخانه، ‌سرویس بهداشتی و انباری جزو بخش‌های اصلی این خانه‌های پیش‌ساخته هستند که فضایشان را می‌توان کوچک و بزرگ کرد یا تغییر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو