مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن:

سهم ۴۳ درصدی تسهیلات بخش ساختمان و مسکن به ما

عصر ساختمان:مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه این بانک در نه ماهه سال ۹۴ ، ۱۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان اعطا کرد گفت: به این ترتیب بانک مسکن نزدیک به ۴۳ درصد کل تسهیلات اعطایی این بخش را در اختیار دارد.

سهم ۴۳ درصدی تسهیلات بخش ساختمان و مسکن به ما
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از صدا و سیما، محمدهاشم بت شکن در نشست با خبرنگاران افزود: دولت در سال 94 تلاش کرد تقاضا در بازار را با تحریک غیر تورمی افزایش دهد و ظرفیت تسهیلات دهی بانک ها را بهبود بخشد. به همین خاطر در نه ماهه سال 94 بر اساس گزارش بانک مرکزی حجم اعطای تسهیلات شبکه بانکی 2644 هزار میلیارد ریال بوده است که از این میزان سهم بخش مسکن و ساختمان حدود 276 هزار میلیارد ریال یعنی 10/3 دهم درصد از کل تسهیلات اعطایی بانکها بوده است .

    وی با بیان اینکه سهم تسهیلات اعطایی به بخش ساختمان و مسکن در سال 92 ، 12 درصد و در سال 93 11/8 دهم درصد و در نه ماهه امسال به 10/3 درصد کاهش یافت گفت: این موضوع بیانگر بخشی از رکود در صنعت ساخت و ساز است .

    بت شکن افزود: در ده ماهه امسال بانک مسکن برای 419 هزار واحد مسکونی 128 هزار میلیارد ریال تامین مالی کرده است.

    وی با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی مسکن مهر 2 میلیون و 375 هزار و 660 هزار قرارداد منعقد شده است گفت: در همین مدت 499 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر پرداخت شده است.

    بت شکن گفت: تاکنون 28 هزار میلیارد ریال از اقساط مسکن مهر را وصول کرده ایم.

    وی با بیان اینکه بانک مسکن یکی از کم معوق ترین بانکهای کشور در زمینه وصول مطالبات خود است افزود: در 10 ماهه امسال حدود 100 هزار میلیارد ریال جمع وصولی های بانک مسکن از اقساط مشتریان بوده است .

    بت شکن با اشاره به راه اندازی صندوق پس انداز یکم از اواسط خرداد امسال گفت: تاکنون 28 هزار نفر در این صندوق حساب باز کرده اند که 5 هزار و 538 میلیارد ریال منابع در بانک جمع شده و به تدریج اعطای تسهیلات از محل این صندوق شروع می شود .

    مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به وجود یک تبصره خاص در بودجه سال 95 مخصوص بانک مسکن افزود: در صورت تصویب این تبصره در سال آینده بانک مسکن از محل واگذاری دارایی های غیر منقول وزارت راه و شهرسازی سرمایه خود را 50 هزار میلیارد ریال افزایش می دهد.

    وی گفت : همچنین قرار است اساسنامه بانک بر اساس این تبصره اصلاح شود و بانک مسکن تبدیل به بزرگترین بانک تخصصی حوزه ساختمان و مسکن شود و از این طریق بتواند ظرفیت تسهیلات دهی خود را با اتکا به بخشهای جدید تامین مالی افزایش دهد.

    بت شکن افزود: بر این اساس همچنین قرار است برای نخستین بار به بانک مسکن اجازه داده شود برای طرحهای در حوزه حمل و نقل و توسعه شهرهای جدید تاسقف 5 میلیارد دلار مستقلاً یا با مشارکت صندوق توسعه ملی به صورت انواع اوراق بهادار ارزی و ریالی بپردازد.

    وی گفت: همچنین برنامه ای برای زوجین داریم که به محض تصویب در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار آنرا اطلاع رسانی می کنیم .

    بت شکن افزود: همچنین به دنبال ایجاد صندوق های تخصصی زمین و ساختمان و راه اندازی آنها هستیم و می خواهیم از ابزارهای مختلف برای انتشار اوراق رهنی و اجاره ای استفاده کنیم.

    وی گفت: پیش نویس لیزینگ مسکن آماده شده و به شورای پول و اعتبار مطرح شده که اگر به تصویب برسد این طرح نیز شروع خواهد شد .
    بت شکن با بیان اینکه تخصیص صندوق های جدید پولی در بانک مسکن مطرح شده است افزود: در صورت تصویب بانک مسکن متقاضی ایجاد دو موسسه پس انداز و تسهیلات منطقه ای برای آبادسازی سواحل مکران و احیای بافت فرسوده در شهر تهران خواهد بود.

    وی درباره افزایش وام مسکن هم گفت: بر اساس برآوردها متوسط قیمت یک آپارتمان متوسط در کشور 180 تا 200 میلیون تومان است که رقم فعلی وام مسکن حدود 50 درصد ارزش آنرا تشکیل می دهد.

    بت شکن با بیان اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن حدود 6 درصد است که با استانداردهای بین المللی فاصله 6 درصدی دارد افزود: با افزایش سرمایه بانک مسکن در سال آینده در صدد افزایش این نسبت هستیم تا ظرفیت تسهیلات دهی بانک افزایش یابد.

    بت شکن درباره اعطای وام به مسکن مهر هم گفت : بر اساس پیشرفت فیزیکی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند بانک مسکن به مسکن مهر تسهیلات اعطا می کند و در این راه مشکلی نداریم .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو