مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت‌وساز روی خاک سست عامل تخریب در مسکن مهر

عصر ساختمان- مسأله میزان خسارت‌ها و همچنین تلفات انسانی مربوط به مسکن مهر مناطق زلزله‌زده به محل بحث رسانه‌ای و فضای مجازی تبدیل شده است.

ساخت‌وساز روی خاک سست عامل تخریب در مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم تخریب‌های مربوط به مسکن مهر بسیار زیاد است و این مسأله حتی انتقاد امام جمعه سرپل ذهاب را هم به دنبال داشته که خواهان بازداشت پیمانکاران مسکن مهر آن شهرستان شده است. همچنین بررسی‌های کارشناسی بیشتر نشان می‌دهد که چند ماه پیش وزارت‌راه در نامه‌ای به سازمان نظام مهندسی کرمانشاه اعلام کرده بود که سازه‌های مسکن مهر این استان متزلزل است و کیفیت ندارد.

    بعد از وقوع هر زلزله با شدت بالا یا حوادث طبیعی از این دست قوانینی در خصوص ساخت و سازهای ایمن و استاندارد تصویب می‌شود که به گفته کارشناسان اگر این قوانین در ساختمان‌سازی رعایت می‌شد دیگر شاهد تخریب گسترده ساختمان‌ها بعد از زلزله نبودیم به نظر می‌رسد نه تنها این قوانین به بهبود ساخت و ساز منجر نشد بلکه در مواردی به زمینه‌ای برای رانت‌جویی تبدیل شده است. از مهم‌ترین ساخت و سازهای اخیر در کشور مسکن مهر است که گزارش‌های مختلفی از تخلفات و رعایت نشدن کمترین استانداردها در این طرح از جانمایی آن گرفته تا استفاده از مصالح بی‌کیفیت و قربانی شدن ایمنی به نفع کاهش هزینه‌ها در ساخت آن به گوش می‌رسد.

    علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله  در خصوص تخریب‌های مربوط به ساختمان‌های نوساز که عمدتاً شامل ساختمان‌های مسکن مهر می‌شوند گفت: در شهر سرپل ذهاب منطقه ای به نام کوی فولادی بیشترین آمار تخریب را دارد. در این منطقه هم ساختمان‌های شخصی و هم ساختمان‌های مسکن مهر ساخته شده است اما به نظر می‌رسد خاک نرم و نامناسب علت اصلی تخریب‌ها در کوی فولادی است. وی افزود: بازدید از ناحیه ای که در کنار رودخانه قرار گرفته و بیشتر ساختمان‌های آن نوساز است نشان می‌دهد این ناحیه که قبلاً زمین کشاورزی بوده خاک نرمی دارد که خانه‌سازی در آن از نظر ژئوتکنیکی قابل قبول نیست.

    به گفته وی در کوی فولادی ساختمان‌هایی ساخته شده که برای ساخت آنها از اعتبارات مسکن مهر استفاده شده اما شخصی‌ساز هستند که باید بررسی بیشتری انجام دهیم تا آمار دقیق تعداد این نوع مسکن در کوی فولادی سرپل ذهاب مشخص شود. وی خبر داد که روز چهارشنبه اول آذر نشست ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله کرمانشاه - سرپل‌ذهاب برگزار می‌شود.

    بیشترین تلفات در منازل خود مالک

    مجتبی نیک کردار، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در خصوص بیشترین تلفات زلزله اخیر در استان کرمانشاه گفت: مسکن‌هایی ساخته شده که از تسهیلات مسکن مهردر ساخت آنها استفاده شده که این ساختمان‌ها زیر پوشش مسکن مهر قرار می‌گیرند اما ساخت آن خارج از چارچوب‌های مسکن مهر بوده و شخصی ساز محسوب می‌شوند. وی افزود: تلفات در این ساختمان‌ها حدود 100 نفر بوده که ما در حال بررسی هستیم آیا بر این ساخت و سازها نظارتی بوده یا خیر. وی افزود: در مجتمع مسکن مهر شهید شیرودی شهر سرپل ذهاب سه نفر فوتی گزارش شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو