مدیران خودروعصر اعتبار

اثر انتخابات بر ساخت‌وسازهای بهار ۹۶

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران اعلام کرد: تیراژ ساخت وساز در نقاط شهری کشور طی بهار امسال به حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۸/ ۲ درصد کاهش پیدا کرد.

اثر انتخابات بر ساخت‌وسازهای بهار ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سه ماه نخست سال 96 اگرچه سرعت سقوط ساخت‌وساز نسبت به یک‌سال 95 کاهش پیدا کرده است، اما به‌دلیل همزمانی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این رشد منفی متوقف نشده و با سرعت آرام ادامه پیدا کرده است.

    مطابق با این گزارش، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده برای احداث ساختمان در بهار سال جاری در نقاط شهری کشور، معادل 79 هزار و 688 واحد مسکونی بوده که نسبت به فصل گذشته یعنی زمستان 95، حدود 9/ 21 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته یعنی بهار 95، حدود 8/ 2 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در زمستان سال 95 حجم واحدهای مسکونی ساخته شده در نقاط شهری کشور معادل 9/ 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است.  علت کاهش حجم واحدهای مسکونی ساخته شده در بهار سال‌جاری در نقاط شهری کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و همچنین زمستان سال 95 در عوامل بیرونی تاثیرگذار بر بازار مسکن قابل ردیابی است. به این معنا که در ابتدای سال جاری به‌دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از فعالان بخش عرضه دست نگه داشته تا با توجه به نتیجه انتخابات برای ورود به بازار ساخت وساز تصمیم‌گیری کنند. این اتفاق در مورد ساخت‌وسازهای شهر تهران نیز در بازه زمانی بهار سال جاری قابل مشاهده بود. طوری که اثرگذاری این سیکل سیاسی در بهار سال جاری سبب شد، از یکسو روند معاملات پیش‌رونق کندتر شود و از سوی دیگر به جای آنکه روند سقوط حجم ساخت‌وساز‌ها را متوقف کند این روند را فقط کندتر کرد.

    بررسی آمار تیراژ ساخت واحد مسکونی طی یک‌سال 94، نشان‌دهنده 7 درصد رشد منفی است که این روند در یک‌سال 95 با کمتر شدن عمق دوره رکود، به منفی 3 درصد رسید. این انتظار وجود داشت که با آغاز دوره پیش رونق در اوایل سال‌جاری، رشد منفی تیراژ ساخت‌وساز به‌طور کلی متوقف شود اما به نظر می‌رسد هم‌زمانی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و فصل پیش رونق سبب شد تا در بهار سال جاری نیز رشد ساخت وساز در نقاط شهری کشور همچنان منفی باقی بماند. به این ترتیب اگرچه در بهار سال گذشته حدود 82 هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف شهری کشور ساخته شد، اما در بهار امسال حجم ساخت‌وسازها با 8/ 2 درصد رشد منفی به حدود 80 هزار واحد مسکونی رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو