مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی:

طرح مسکن اجتماعی به‌علت نبود اعتبار اجرایی نشد

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ورود فاینانس به کشور برای پروژه‌های عمرانی گفت: بعد از امضای فاینانس باید ۱۵درصد به شرکت پرداخت شود که ریالی از آن در بودجه پیش‌بینی نشده است.

طرح مسکن اجتماعی به‌علت نبود اعتبار اجرایی نشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، 29 آبان ماه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاظم جلالی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس و نایب رئیس این فراکسیون و سایر اعضای آن در مجلس برگزار شد. عباس آخوندی در این دیدار با اشاره به خواسته های نمایندگان که اغلب در حوزه سرمایه گذاری و اتمام پروژه های عمرانی بود، گفت: حوزه سرمایه گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت باز می گردد و پروژه های نیمه تمام عمرانی نیز از مهم ترین خواسته هاست که مردم از نمایندگان پیگیری می کنند که البته از فاینانس نمی توان برای این پروژه ها و تملک اراضی بین شهری استفاده کرد.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد وزارتخانه در حوزه طرح های عمرانی عنوان کرد: پروژه های راه سازی تا رسیدن به تملک ها انجام می شود، اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به علت عدم وجود این اعتبار، پروژه ها روی زمین می ماند البته قوانینی در زمینه های مختلف راه سازی تصویب شد اما اجرایی نمی شود.

    وی بر همین اساس یادآور شد: در قانون مقرر شده بود 20 درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل و 10 درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد اما تا کنون ریالی از محل این درآمدها به وزارتخانه نرسیده است.

    آخوندی در ادامه در خصوص فاینانس اظهار داشت: وقتی فاینانس امضا می شود باید 15 درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود اما ریالی برای این کار در بودجه پیش بینی نشده است لذا باید تصمیماتی به صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینه هایی خواهد داشت، هزینه هایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمی پذیرد.

    وزیر راه در ادامه با یادآور این مطلب که با ساختار بودجه فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هزینه جاری ما بیش از درآمد کل دولت است لذا نیازمند اصلاحاتی هستیم که قطعا هزینه اجتماعی دارد و باید آن را پذیرفت.

    وی در ادامه با بیان اینکه برای اتمام پروژه های ریلی نیاز به 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که ظرف 5 سال پروژه ها به اتمام برسد، ابراز داشت: برای این سرمایه گذاری نیازمند اختصاص 15 درصد به شرکت های سرمایه گذاری هستیم که می تواند از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چرا که به علت خارجی بودن با سیاست ها تطابق دارد.

    آخوندی همچنین با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه ها همچون آزادراه ها، خاطرنشان کرد: این امکان وجود ندارد چرا که باید از 75 درصد حمل و نقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست اما این عوارض می تواند همانند سایر کشورها بر سوخت قرار گیرد چنانچه در حال حاضر برای گازوئیل 20 درصد عوارض قرار داده ایم اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.

    این وزیر کابینه دوازدهم ادامه داد: از طرف دیگر لازم است صندوق توسعه حمل و نقل که تأسیس آن در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید ایجاد شود اما در بودجه هیچ اعتباری برای آن اندیشیده نشده است که باید در بودجه سال 97 این اتفاق بیفتد.

    وزیر راه و شهرسازی در پایان در خصوص نحوه خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: افرادی که واقعا پس انداز کننده باشند می توانند خانه دار شوند اما برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

    خالقی: عدم تخصیص اعتبارات راه‌های مناطق کوهستانی

    بشیر خالقی در این جلسه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات راه های مناطق کوهستانی گفت: چیزی به زمان بررسی بودجه 97 نمانده اما هنوز اعتبارات سال گذشته تخصیص نیافته است.

    نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت تکمیل تونل‌های حوزه انتخابیه افزود: پروژه راه خلخال به رضوانشهر 70 سال است که روی زمین مانده و هیچ اقدامی جهت پیشبرد آن نمی شود.

    میرزاده: رسیدگی به وضعیت راه‌های میان کشورها در اولویت وزارت راه باشد

    میرحمایت میرزاده نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت اولویت بندی پروژه ها گفت: لازم است اولویت ها برای استان ها و شهرستان ها نمایش داده شود تا با تغییر وزرا پروژه های روی زمین نماند چرا که در این مسیر برخی عامدانه به دنبال عدم انجام برخی پروژه ها هستند.

    نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بسیاری از پروژه ها نیز علیرغم تمام وعده ها عملیاتی نشده است مخصوصا برخی پروژه ها که جنبه حفظ شأن نظام را دارد باید به سرعت رسیدگی شود مثل جاده ای که از جمهوری آذربایجان به ایران می آید و وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

    دهقانی فیروزآبادی: بررسی امکان حضور پیمانکاران خارجی در پروژه‌های مسکن داخلی

    کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به وضعیت مسکن مهر در پی بروز زلزله گفت: به نظر نمی رسد شهرک اکباتان که از پیش از انقلاب بنا شده با یک زلزله فرو بریزد.

    نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که مسکن مهر با اعتباری آغاز به کار کرد، باید مدیریت صورت می گرفت و در حال حاضر نیز شاید لازم باشد از پیمانکاران خارجی استفاده شود تا پروژه های مسکن قوی در کشور داشته باشیم.

    رضیان: خاتمه دادن به ترافیک‌های جاده‌ای تهران-مازندران از سمت شرق با حل مشکل 3 کیلومتر از جاده قائمشهر

    عبدالله رضیان نیز در این جلسه با اشاره به وضیت نامناسب جاده های منتهی به قائمشهر از سمت تهران عنوان کرد: به علت مشکل 3 کیلومتر از این جاده، مسیر 3 ساعته تهران تا قائمشهر به دلیل بروز ترافیک 6 ساعته طی می شود همچنین 15 کیلومتر از این مسیر به علت نامناسب بودن وضعیت راه و تردد موتورسواران همواره تلفات جانی زیادی به همراه دارد.

    نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد که مسکن مهر باید در شأن ملت ایران باشد.

    بائوج لاهوتی: امکان خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه صفر است

    مهرداد بائوج لاهوتی با تشکر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای گفت: مشکلات مردم در حوزه مسکن هنوز برطرف نشده و سیاست پس انداز و استفاده از اوراق برای دهک های پایین جامعه جواب نمی دهد.

    نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: دهک های پایین جامعه از این دو طریق نمی توانند خانه دار شوند و طرح مسکن اجتماعی وزارتخانه نیز هیچ گاه اجرایی نشده است.

    ملکی: نگهداری از فرودگاه‌های کشور ضعیف است

    ولی ملکی در ادامه با تأکید بر تسریع در سرمایه گذاری خارجی گفت: برای راه های مواصلاتی اردبیل شرکت هایی معرفی شده اند و آماده آغاز کار بوده اما در انتظار برگزاری جلسه ای با وزیر راه هستند.

    نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: توسعه بیمارستان مشگین شهر و اصلاح نگهداری از فرودگاه های این حوزه انتخابیه نیز خواسته بسیاری از مردم است چرا که جلوه خوبی ندارد.

    نعمتی: بنیاد مسکن به‌تنهایی امکان خانه‌سازی در مناطق زلزله زده غرب کشور را ندارد

    بهروز نعمتی در ادامه با اشاره به زلزله غرب کشور که تلنگر جدی به مدیریت کلی کشور بود، گفت: متأسفانه شاهد بدترین نوع مدیریت در زلزله غرب کشور بودیم و مشخص شد که برخی مدیران علیرغم بی کفایتی به خاطر برخی لابی ها و فشارها مدیریت سطح کلان را برعهده می گیرند.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ریسک کردن در حوزه مدیریتی باید به اتمام برسد، اظهار داشت: رئیس جمهور در سفر خود به مناطق زلزله زده گفته است جز بنیاد مسکن هیچ نهاد دیگری به حوزه خانه سازی وارد نشود این در حالی است که صرفا خانه های روستایی در شرح وظایف این بنیاد است و اصولا پتانسیل خانه سازی کل منطقه را ندارد.

    قوامی: تقویت راه ریلی تا 40 درصد میزان مصرف سوخت را پایین می‌آورد

    هادی قوامی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه توسعه باید در تمام ابعاد کشور اتفاق بیفتد، ابراز داشت: راه توسعه وجود زیرساخت هایی همچون راه ها، بزرگراه ها و ریل ها است.

    نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در حال حاضر بالای 160 میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه به مصرف می رسد که اگر ریل ها تقویت شود این میزان تا 40 درصد پایین می آید و در مصرف سوخت صرفه جویی می شود همچنین در خصوص بحث مسکن نباید به دنبال مالک کردن مردم بود بلکه باید کیفیت و مکان یابی پروژه های مسکن به درستی صورت گیرد.

    امینی: ضرورت تدوین طرح جامعی برای تعیین استانداردها در حوزه زلزله

    سلام امینی با بیان اینکه استانداردها برای حوزه زلزله مشخص نیست، گفت: لازم است طرح جامعی با همکاری مسولان وزارت راه، مجلس و کارشناسان تدوین شود ضمن اینکه با زلزله اخیر، نظام مهندسی کشور نیز زیر سوال رفته است.

    نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از زلزله شاهد هجوم مردم به سمت مناطق زلزله زده بودیم که علیرغم مشارکت خوب آنها به نظر می رسد به دلیل بی اعتمادی این هجم از کمک ها به صورت شخصی توسط مردم ارسال می شود.

    حسن پور بیگلری: بخش خصوصی وارد احداث پمپ بنزین و استراحتگاه در آزادراه‌ها شود

    شهباز حسن پور بیگلری در این نشست با بیان اینکه استفاده از توانمندی و مشارکت مردم و فاینانس خارجی بسیار اهمیت دارد، گفت: در بحث فاینانس خارجی به خوبی عمل کرده ایم اما در حوزه شهرستان ها به دنبال جلب نظر بخش خصوصی هستیم.

    نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: تعداد پمپ بنزین و استراحتگاه ها در بسیاری از آزادراه ها کم است که باید در این خصوص از بخش خصوصی استفاده کرد.

    کرم‌پور حقیقی: تنها 40درصد از قیر رایگان مصوب مجلس اختصاص می‌یابد

    کورش کرم‌پور حقیقی در ادامه این جلسه در رابطه با 3هزار میلیارد تومان که مجلس برای اختصاص قیر رایگان به برخی مناطق تصویب کرده، گفت: متأسفانه از این میزان 60 درصد کسر شده و 40 درصد مانده که باید دولت درباره تدبیری که در این خصوص می کند توضیح دهد.

    نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جاده شیراز-عسلویه-جم-کنگان نیز از مهم ترین پروژه هایی است که در دست وزارتخانه است و باید هرچه سریع تر به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو