مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

بیمه اجباری ساختمان ها به بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور منجر می شود

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ساختمان ها بیمه باشند بیمه مکانیسم ها و ساختارهای نظارتی قوی بر ساخت و ساز ها اعمال می کند و این خود به بهبود کیفیت ساختمان ها در کشور کمک می کند.

بیمه اجباری ساختمان ها به بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور منجر می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  برنا، در پی وقوع حادثه دردناک زلزله در سه استان غرب کشور و بروز خسارت های جانی و مالی به هموطنان، محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت در یادداشتی خواهان ورود جدی تر صنعت بیمه به مباحث مربوط به ساخت و ساز در کشور شد. حاجی میرزایی در این یادداشت  ضمن انتقاد به رویه موجود در پرداخت خسارت های ناشی از حوادث طبیعی توسط دولت و بار سنگین مالی آن، نوشت: « وقتی بیمه ها مسئولیت پیدا می کنند به دلیل حمایت از منافع بنگاهی خود مراقبت های موثرتری را بر فرایند احداث و نگهداری ابنیه به کار می گیرند و به جای سازو کارهای اداری کند و ناکارآمد اداری برای چنین مراقبت هایی این بیمه ها هستند که برای حمایت از منافع خود از تمام ظرفیت خود استفاده خواهند کرد.....بیمه ها نیز از توسعه و گسترش بیشتری برخوردار می شوند و سهم بیشتری در توسعه کشور بر دوش می گیرند و دولتها نیز از تحمیل هزینه هائی که ناگزیر در فقدان این سازوکارها باید از محل منابع عمومی تامین کنند آسوده می شوند و امکان تمرکز بیشتر بر ایفای نقش های مدیریتی و نظارتی خود پیدا می کنند.»

    محمدرضا رضایی کچویی، رئیس کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار برنا در این خصوص گفت: کمیسیون عمران از قبل پیگیر این موضوع بود. در کشور ما که حوادث طبیعی زیادی را تجربه می کند طبیعی است که آسیب پذیری منازل مسکونی و تجاری بالا باشد. اینکه یک زلزله شود و دولت بیاید کمک دهد این جواب نمی دهد. واقعا دولت در مدیریت بحران امکاناتی متناسب با  حجم تخریب ها ندارد. لذاباید گفت امکانات  دولتی جوابگوی مردم آسیب دیده نیست.اگر بیاییم ساختمان هایمان را بیمه کنیم، آنها سریع تر می توانند جبران خسارت بکنند. این کار درستی است که برویم به سمت بیمه ساختمان ها در کشور و آنها را تقویت کنیم تا در صورت بحران نقش اصلی را بیمه ها ایفا کنند. باید این بار سنگین از روی دوش دولت برداشته شود که آیا وام یا تسهیلات بدهد یا ندهد یا چه زمانی این امر صورت بگیرد؟

    رضایی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد امکان ایجاد الزام قانونی برای بیمه ساختمان ها در کشور گفت: این پیشنهاد را در جریان تصویب برنامه ششم مطرح کرده ایم که بیمه ساختمان مانند بیمه خودرو اجباری باشد ولی تصویب نشد.در کشور ما 80 درصد ساختمان ها در معرض آسیب زلزله و تخریب پذیر هستند.  بحث بیمه اجباری ساختمان ها در شرایط بحران خیلی مهم است.

    وی در مورد تاثیر حضور بیمه در رعایت الزامات فنی و مقررات در ساخت و ساز گفت: قطعاً حضور بیمه در این عرصه اهمیت دارد.وقتی ساختمان ها بیمه باشند بیمه مکانیسم ها و ساختارهای نظارتی قوی در ساخت و ساز ها اعمال می کند و این خود به بهبود کیفیت ساختمان ها در کشور کمک می کند.

    رئیس کمیسیون عمران در مورد  امکان طرح مجدد این پیشنهاد از سوی کمیسیون عمران مجلس گفت: ما این موضوع را از قبل  در دستور کارقرار دادیم و در شرایط فعلی نیز با این اتفاقات می توانیم ورود به موضوع  داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی