مدیران خودروعصر اعتبار

حتی یک واحد هم از ۳ هزار واحد مسکن مهر اسلام آباد غرب سالم نمانده است

عصر ساختمان- رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه با بیان اینکه از ۳ هزار مسکن مهر اسلام آباد غرب، یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده گفت: برای کوتاه کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون متصل نشدند و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.

حتی یک واحد هم از ۳ هزار واحد مسکن مهر اسلام آباد غرب سالم نمانده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، علی بیت الهی با بیان اینکه طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات وارد آمده به ساختمان‌های مناطق زلزله زده به ویژه مسکن مهر در حال انجام است، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی ها را از روز گذشته از اسلام آباد غرب آغاز کردیم.

    وی ادامه داد: بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب که 5 ماه از تحویل آن می‌گذرد، پس از زلزله به طور عمده تخریب شده است به طوری که دیوارهای حائل و نمای این بنا ریزش داشته و تعدادی از ستون‌های ساختمان شکسته است. این در حالی است که شتاب زلزله به قدری نبوده که باعث شکسته شدن ستون‌های یک ساختمان شود.

    دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان این که متاسفانه هیچ واحد مسکن مهری در اسلام آباد غرب سلامت نیست و ایمنی ندارد، گفت: اسلام آباد غرب 3 هزار مسکن مهر دارد که تمام بلوک‌های آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده‌اند.

    بیت الهی تاکید کرد: عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده به ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه علت ریزش دیوارهای حائل عدم اتصال دیوارها به تیر و ستون است، ادامه داد: وقتی که دیوار به تیر و ستون متصل نباشد در هنگام وقوع زلزله به راحتی ترک می‌خورد و ریزش می‌کند. متاسفانه عدم رعایت مقررات ساخت، باعث شده تا شاهد خرابی‌های عمده باشیم.

    وی افزود: یکی از دلایلی که در ساخت و سازها اتصال دیوار به تیر و ستون را رعایت نمی‌کنند، اجرای سریع و ساخت در بازه زمانی کوتاه است. ترجیح می‌دهند که با آجرچینی سریع دیوارها، مدت زمان ساخت و تحویل پروژه را کوتاه‌تر کنند.

    بیت الهی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که اساسا سیستم نظارت بر نحوه ساخت و ساز وجود ندارد.

    وی گفت: طبق گزارش‌های اولیه 90 درصد ساختمان‌های سرپل ذهاب تخریب شده‌اند که میزان خرابی این واحدها از 70 تا 100 درصد برآورد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی