مدیران خودروعصر اعتبار

برنامه‌های دولت دوازدهم برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد

عصر ساختمان- روش‌های تامین‌مسکن برای اقشار کم‌درآمد یکی از محورهای ۶ گانه سیاست‌های توسعه‌مسکن با تاکید بر عدم جدایی‌گزینی اقشار کم‌درآمد از سایر گروه‌ها در تامین مسکن، شناسایی ابعاد مساله فقر مسکن در کشور با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای خصوصی و انبوه‌سازان، تشریح شد.

برنامه‌های دولت دوازدهم برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»به نقل از وزارت راه و شهرسازی، لزوم توجه و برنامه‌ریزی برای مسکن اقشار کم‌درآمد تحت دو عنوان کلی مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی از آغاز به کار دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن با آغاز به کار دولت دوازدهم نیز از جمله محورهای کلان سیاست‌های توسعه‌مسکن توسط مسئولان ارشد حوزه مسکن عنوان شد.

    به همین دلیل هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن که مهرماه سال جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد فرصتی مناسب بود تا مقوله مسکن اقشار کم‌درآمد با صاحبنظران و مسئولان به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شود. حضور افرادی همچون جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، احمد میدری معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اسفندیار زبردست عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، مرشدخانی معاون امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه، پروانه اصلانی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، سلگی مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز و کمال اطهاری پژوهشگر حوزه مسکن فرصتی مغتنم بود تا برنامه‌های دولت دوازدهم برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تشریح شود و به دنبال آن صاحبنظران و مسئولان راهکارها و چالش‌های رسیدن به اهداف را در بازه زمانی یکساله مورد بررسی قرار دهند.

    انتقاد از عملکرد نظام‌بانکی و سیستم تامین‌مالی مسکن، عدم‌تامین مالی و یارانه‌های موردنیاز، ضرورت شناسایی دقیق ابعاد مساله فقر مسکن و تدوین شاخص‌های دقیق به منظور سیاستگذاری متناسب با گروه‌های هدف، لزوم تغییر جهت سیاستگذاری‌ها در بخش مسکن، اولویت بخشیدن به مسکن‌روستایی، ایجاد نهاد مالی توسعه‌ای در بخش مسکن بخشی از موارد بررسی شده در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن بود.

    همچنین، تامین مسکن استیجاری و تسهیل‌گری دولت در این بخش، بهره‌گیری از مصوبات هیات‌دولت و اجرای آن توسط دستگاه‌های متولی، بهره گیری از ظرفیت نهادهای غیردولتی، انبوه سازان و فعالان بخش مسکن و عدم جدایی‌گزینی، بهبود روش‌های شناسایی کم‌درآمدها و استفاده حداکثری از مشارکت نهادهای متولی بخش دیگری از نتایجی بود که در مبحث تامین مسکن اقشار کم‌درآمد (مسکن اجتماعی- مسکن حمایتی) مورد توجه مسئولان و صاحبنظران قرار گرفت.

    بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن اهم موضوعات مطرح شده و نتیجه‌گیری از پنل تخصصی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن تحت‌عنوان تامین مسکن اقشار کم‌درآمد (مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی) شامل موارد زیر است:

    1.با تشریح سیاست­های دولت یازدهم در حوزه تامین مسکن اقشار کم­درآمد و بیان جزئیات مصوبه تامین مسکن گروه­های کم­‌درآمد ابلاغی ازسوی هیئت محترم وزیران، ضمن انتقاد از عملکرد نظام بانکی و سیستم تامین مالی مسکن، عدم تامین منابع مالی و یارانه­‌های مورد نیاز این طرح به عنوان دلیل اصلی عدم اجرای این طرح تاکنون اعلام شد.

    2.با توجه به اینکه عدم شناسایی دقیق ابعاد فقر در ایران یکی از مهمترین عوامل بروز مسائل اجتماعی است؛ شناسایی دقیق ابعاد مسئله در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در هر بخش امری ضروری است. بر این اساس در بخش مسکن نیز شناسایی دقیق ابعاد مسئله فقر مسکن و تدوین شاخص‌­های دقیق به منظور سیاستگذاری متناسب با نیاز گروه­‌های هدف ضروری می­‌نماید.

    3.با توجه به گستردگی ابعاد فقر مسکن و غیر قابل اندازه‌­گیری بودن شاخص‌­های تعریف شده و عدم امکان شناسایی دقیق محرومین مسکن درایران، تغییر جهت سیاستگذاری­‌ها در بخش مسکن نیز مساله‌­ای دیگری است که باید همواره در سیاستگذاری در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

    4.مسکن به عنوان یک کالای اساسی، همانند آموزش و بهداشت قابل واگذاری به مکانیسم بازار به صورت کامل نیست و به منظور سیاستگذاری در بخش مسکن به منظور تامین مسکن اقشار کم­‌درآمد و همچنین در سایر بخش­‌ها علاوه بر تعیین دقیق شاخص‌­ها، باید از اطلاعات دقیق و به روز بر اساس اطلاعات ثبتی استفاده گردد و اطلاعات سرشماری و یا گزارش­‌های سالیانه نمی‌­تواند در تدوین شاخص‌­ها ملاک‌عمل قرار گیرد.

    5.توجه به مسکن اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه به ویژه "خانه اولی‌ها"، "ساکنان بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی"، "گروه‌های کم‌درآمد مخاطب مسکن اجتماعی و حمایتی" و "مسکن روستایی" باید عنوان اولویت سیاست­گذاران بخش مسکن همواره مورد توجه باشد.

    6.ایجاد نهاد مالی توسعه‌ای در بخش مسکن، به منظور ارتقای نظام تامین مالی این بخش، در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه موضوعی است که به عنوان زیرساخت برنامه­های تامین مسکن باید به آن پرداخته شود.

    7.علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها برای دهک­‌های پایین درآمدی، تامین مسکن به صورت استیجار و با تسهیل­‌گری از سوی دولت صورت می‌پذیرد؛ در اغلب طرح­‌های تامین مسکن اقشار کم­‌درآمد تا کنون تاکید بر تامین مسکن ملکی بوده که نتوانسته است در تامین مسکن گروه­‌های پایین‌درآمدی موفق باشد. لذا الزامات نظری و تجربی در برنامه‌­ریزی تامین مسکن اقشار کم­‌درآمد در برنامه­‌ریزی برای تامین مسکن گرو­های کم‌درآمد باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

    8.مصوبه هیئت دولت درتامین مسکن کم‌درآمدها با بهره‌گیری از تجارب جهانی با چرخش سیاستی از تامین مسکن ملکی به مسکن استیجاری، علاوه بر ارائه تسهیلات برای تامین مسکن ملکی برای گروه‌های متوسط درآمدی، تامین مسکن استیجار برای گروه‌های پایین درآمدی را نیز موردتوجه قرارداده است. لذا علاوه بر ایجاد بسترها و زیرساخت‌­های موردنیاز از جمله تامین منابع مالی می‌­توان در تامین مسکن گروه­‌های کم­‌درآمد از ظرفیت‌های تعبیه شده در بخش مسکن، از جمله مصوبات هیات دولت و اجرای آن توسط دستگاه‌های متولی نیز بهره گرفت.

    9.از دیگر موضوعاتی که در مصوبه اخیر دولت در تامین مسکن کم­درآمدها مورد توجه قرار گرفته، بهره‌­گیری از ظرفیت نهادهای غیردولتی، انبوه­سازان و فعالان بخش مسکن در برنامه‌­ریزی به منظور تامین مسکن اقشار کم­‌درآمد است؛ که اجرایی‌شدن این مهم می­تواند در تحقق اهداف این طرح نقش بسزایی داشته باشد.

    10.از ویژگی­های شاخص مصوبه تامین مسکن کم­درآمدها که در انطباق با الزامات نظری و تجربی است و می‌تواند به تحقق هدف طرح در تامین مسکن گروه‌های هدف کمک نماید می‌توان از " عدم جدائی‌گزینی، بهبود روش‌های شناسایی کم‌درآمدها، مقیاس کوچک برنامه و مکان‌یابی مناسب، استفاده حداکثری از مشارکت نهادهای متولی، استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده (بافت ناکارآمد) و مسکن مهر و تنوع برنامه‌­های حمایتی" نام برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو