مدیران خودروعصر اعتبار

طراحی سازه جدید ضد زلزله با ساخت ارزان و سریع ویژه روستا

عصر ساختمان- یک مبتکر ایرانی از طراحی سازه جدید برای ساخت خانه‌های مسکونی روستایی با ویژگی ضد زلزله، ارزان و سبک در مدت زمان کوتاه خبر داد.

طراحی سازه جدید ضد زلزله با ساخت ارزان و سریع ویژه روستا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از تسنیم، ابوالقاسم نشوه از طراحی سازه جدید برای ساخت سقف و دیوار خانه‌های مسکونی به ویژه در روستاها خبر داد و گفت:‌ ویژگی این سازه سرعت در ساخت و ساز، سبک بودن سازه و استحکام و کاهش هزینه ساخت است.

    این مبتکر انگیزه خود از ساخت این سازه را تلاش برای کاهش تلفات بعد از زلزله بویژه در مناطق روستایی ذکر کرد و گفت:‌ هدفم از ساخت این سازه افزایش مقاومت خانه‌های روستایی و سرعت در ساخت و ساز و نیز کاهش هزینه ساختمان است.

    نشوه افزود:‌ ویژگی‌ این سازه راحتی در نصب برای سقف و یا دیوار ساختمان است که نیازی به بنا نیست، بلکه یک کارگر ماهر با پیچ و مهره براحتی می‌تواند این سازه را در ساختمان به کار گیرد.

    وی افزود: برتری سازه‌ مورد طراحی‌اش این است که اولا نسبت به آجر از انرژی کمتری برای ساخت آن استفاده می‌شود، ثانیا مواد ساخت این سازه بلوک مانند از ورق فولادی است که در داخل کشور به راحتی ساخته می‌شود. نشوه افزود:‌ پیش از این نیز دستگاه تهیه کاغذ اوزالید و نیز دستگاه تبدیل ورق سیاه به ورق گالوانیزه را به سفارش بخش خصوصی طراحی کرده و به کار برده است.

    این مبتکر خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاران از این طرح حمایت کنند، به راحتی می‌تواند دستگاه ساخت این سازه ورق فولادی که شبیه بلوک‌های ساختمانی است، را طراحی و عرضه کند و یکی از ویژگی‌های این بلوک‌ها مرتبط شدن تمام اجزای ساختمان از جمله بتن به یکدیگر است که با این کار مقاومت ساختمان در مقابل زلزله افزایش پیدا می‌کند.

    نشوه در مورد کاهش هزینه این سازه نسبت به به کارگیری یونولیت در ساختمان گفت: حداقل 30 تا 50 درصد هزینه ساخت یک ساختمان منهای زمین نسبت به ساختمان‌های مشابه کاهش هزینه از طریق بکارگیری این سازه ایجاد می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: از نظر استحکام بنا 100 درصد افزایش مقاومت در ساختمان ایجاد می‌شود. این مبتکر در مورد میزان مصرف گچ و سیمان در قسمت سقف و دیوار این سازه گفت:‌ با طراحی ماشین ساخت این سازه می‌توانم علاوه بر حفظ چسبندگی این مصالح به ساختمان در مصرف گچ و سیمان نیز صرفه جویی نمایم.

    وی وزن یک متر در دو متر دیوار معمولی را حدود 420 کیلوگرم برآورد کرد و افزود:‌ ساخت همین مقدار دیوار با سازه طراحی شده بین 20 تا 30 کیلوگرم وزن خواهد داشت که کاهش چشمگیری در وزن ساختمان ایجاد می‌کند.

    نشوه در مورد مهار این سازه و استحکام آن گفت: از طریق پیچ و مهره و ابزارهای پیش‌بینی شده می‌توان قسمت‌های مختلف دیوار و یا سقف را به یکدیگر متصل کرد و پشت سوراخ‌های این سازه الیاف نخی قرار می‌گیرد که هم عایق سرما و گرما بوده و هم در استحکام آن و کاهش مصرف مصالح کمک می‌کند.

    این مبتکر در پایان خاطرنشان کرد: در طراحی این سازه از هیچ کسی الگو نگرفته و فقط طرح ابتکاریش را به مرحله عمل رسانده که اکنون نیازمند حمایت دولت و سرمایه‌گذاران بخش مسکن برای ساخت دستگاه دستگاه موردنظر و تولید انبوه این سازه در کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو