مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم برخورد نهادهای قانونی با افزایش سرسام آور اجاره مسکن در شهر

عصر ساختمان- برخی از افراد سودجو و دلال پس از وقوع زلزله اخیر کرمانشاه، گمان برده اند نظارتی وجود ندارد و راه برای سواستفاده هموار است، از همین رو قیمت اجاره مسکن را به شکل غیرقابل باور و عجیبی افزایش داده اند.

لزوم برخورد نهادهای قانونی با افزایش سرسام آور اجاره مسکن در شهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  فارس ، در پی وقوع زلزله در نقاطی از استان کرمانشاه و تخریب بسیار زیاد واحدهای مختلف، امکان سکونت در منازل را برای ساکنان این مناطق غیرممکن کرده است.

    بسیاری از واحدها به صورت صددرصدی تخریب شده اند، برخی از واحدها نیز تا حدود زیادی تخریب شده و قابل سکونت نیستند، ترک خوردگی و سستی بسیاری از بناها، احتمال ریزش هرلحظه این ساختمان ها را بالا برده است به طوری که تقریبا تمامی ساکنان این مناطق در چادر و بیرون از منزل به سر می برند.

    این روند موجب شده، تعداد زیادی از شهروندان این مناطق به شهرهای مجاور به دلیل آوارگی و بی سرپناهی مهاجرت کنند تا سرپناهی برای خود و خانواده تامین کرده و سپس پیگیر بازسازی منازل شوند.

    برهمین اساس شهروندان مناطق زلزله زده کرمانشاه به شهرستان های همجوار به ویژه به شهر کرمانشاه مهاجرت کرده اند.

    از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار مسکن دچار یک روند ساخت و ساز غیراصولی وبی حساب و کتاب بوده است، واحدهای خالی در شهر کرمانشاه وجود دارند که تاکنون متقاضی برای سکونت نداشته اند.

    برخی از افراد سودجو و دلال که نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کرده اند، در گیرودار موضوعات مربوط به وقوع زلزله، گمان برده اند نظارتی وجود ندارد و راه را برای سواستفاده خویش هموار دیده اند و از همین رو قیمت اجاره مسکن به شکل غیرقابل باور و عجیبی افزایش یافته است.

    براساس روال موجود در عرف، اجاره مسکن تقریبا در فصل اثاث کشی، نقل و انتقال و اجاره در فصل تابستان انجام می گیرد و پس از آن در فصل پاییز و زمستان تقریبا هیچ نقل و انتقال و جابه جایی صورت نمی گیرد چراکه اغلب خانوارها قبل از شروع مدارس و فصل سرما، تکلیف محل سکونت خویش را مشخص می کنند.

    براین اساس همواره اجاره مسکن در این فصل بسیار کم اتفاق می افتد و حتی نرخی پایین تر از فصل زمستان دارد، افراد سودجو و دلالان بی انصاف، نرخ اجاره مسکن را به شکل سرسام آوری افزایش داده اند چراکه می دانند خانواده های بسیاری آواره و بی سرپناه هستند و نیاز به تامین سرپناهی برای خانواده هایشان دارند.

    خبرنگار فارس در کرمانشاه با مراجعه به برخی از این خانواده ها که در نقاط مختلف شهر به دنبال تهیه مسکنی برای خویش هستند، به گفتگو پرداخت.

    در همین راستا رضا نظری، شهروند سرپل ذهابی اظهار داشت: خانه ام کاملا ویران شده، جای سکونت ندارم، بچه شیرخوار دارم، همسرم با ناراحتی جسمی مواجه  است و باید سرپناهی برای آنان تهیه کنم.

    وی ادامه داد: شهر ما فاقد مکانی برای سکونت است، و ساخت این خانه های تخریب شده، ماه ها زمان می برد، از همین رو به کرمانشاه مهاجرت کرده تا خانواده ام در جایی سکونت یابند.

    نظری افزود: با این وجود پس از مراجعه به چند مکان برای اجاره مسکن، متوجه بالارفتن قیمت ها شدم، این در حالی است که قیمت اجاره خانه تعداد زیادی از بستگان ما در کرمانشاه با قیمت کنونی گفته شده به من، اختلاف بسیار دارد و افزایش داشته است.

    گوهر حقی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت:  زندگی مشترک من و همسرم تازه آغاز شده، اکنون باردار هستم و برای سکونت سرپناه می خواهیم.

    وی ادامه داد: تعدادی از بستگان درجه یک ما در کرمانشاه ساکن هستند و با توجه به تخریب خانه ما، قصد داریم تا زمان ساخت خانه به کرمانشاه بیایم و در کنار بستگان خود ساکن شویم.

    این بانوی زلزله زده ادامه داد: از همین رو به دنبال یافتن خانه به صورت استیجاری هستیم، اما روند اجاره بها در کرمانشاه به صورت غیرقابل باور، افزایش یافته، به گونه ای که با توجه به قیمت های عرف قبل از زلزله، توقع داشتیم خانه ای اجاره کنیم، اما اکنون  روند صعودی داشته که قابل قبول نیست.

    در ادامه یک کارشناس مسایل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: همواره افرادی سودجو وجود دارند که از حوادث و رویدادهای مختلف، سواستفاده می کنند.

    میرزایی افزود: در قضیه زلزله، عده ای سودجو و دلال وارد میدان شده اند، که نهادهای نظارتی و قانونی باید با قاطعیت دستگاه قضایی و همراهی نیروی انتظامی با سودجویان برخورد قاطع داشته تا اوضاع دچار آشفتگی و نابه سامانی نشود که در غیر این صورت التهاب آفرین و تنش زا می شود.

    لازم به ذکر است، با توجه به اینکه فصل اجاره مسکن پایان یافته و واحدهای خالی بسیار است، انتظار می رود قیمت منازل حتی کاهش بیابد و سودجویی و افزایش قیمت به دلیل آوارگی و نیاز به دور از انسانیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی