مدیران خودروعصر اعتبار

واحدهای مسکن مهر کرمانشاه بر اساس آئین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته شده اند

عصر ساختمان- مشاور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با تاکید بر اینکه واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله زده کرمانشاه تماما براساس آئین‌نامه ۲۸۰۰ طراحی و ساخته شده بود گفت:کمترین تخریب ها و کشته ها در ساختمان های مسکن مهر رخ داده است.

واحدهای مسکن مهر کرمانشاه بر اساس آئین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته شده اند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس؛ سید احمد خادمیان  در پاسخ به این سئوال که گفته می شود قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر از واحدهای مسکن مهر بازدید نکرده و در این خصوص سکوت کرده است گفت: به نظر می‌رسد به جای آنکه به حواشی و مسائل سیاسی بپردازیم و بخواهیم کسی را متهم یا تبرئه کنیم، باید به فکر مردم و کمک‌رسانی به آنها باشیم.

    وی با اشاره به اینکه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر به همراه نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران دو روز گذشته را در کرمانشاه بودند و از منطقه بازدید داشتند افزود: بنده در این بازدید مردم زیادی را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دیدم که درخواست حداقل چادر، پتو و لباس گرم داشتند و روز چهارشنبه کمک‌های مردمی زیادی به صورت خودجوش به منطقه رسید، بنابراین آنچه به مردم کمک کرد، خود مردم، ارتش، سپاه و بسیج بوده است.

    خادمیان گفت: من نظامیان را دیدم که دربست در خدمت مردم بودند و این ارزشمند بود، اما مطلبی که باید عرض کنم این بود که کمک‌ها به درستی توزیع نمی‌شد، بعضی‌ها چندین مرتبه کمک می‌گرفتند و بعضی نیز که بنیه نداشتند در فشار جمعیت قرار می‌گرفتند و چیزی عایدشان نمی‌شد، پس دولتی‌ها باید کمک‌ها را تقسیم و کمک‌ها را ساماندهی شده توزیع می‌کردند.

    وی در پاسخ به این سؤال که حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص مسکن مهر اعلام شده است، ارزیابی شما پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده و واحدهای مسکن مهر چیست، تاکید کرد: در بازدیدی که هم زمان با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر و نمایندگان مجلس و کمیسیون عمران از شهر سرپل‌ذهاب داشتیم، متوجه شدیم که پروژه 576 واحدی مسکن مهر شهید شیرودی در سرپل‌ذهاب آسیب‌دیده بود و دیوارهای بیرونی آن ریزش کرده بود.

    وی افزود: ما مستندسازی کردیم و عکس و فیلم تهیه شد، آنچه مهم بود این بود که ساختمان‌ها براساس آئین‌نامه 2800 طراحی و ساخته شده بود، پس علم مهندسی توانسته بود جان انسان‌ها را نجات دهد.

    خادمیان ادامه داد: آئین‌نامه 2800 می‌گوید ساختمان‌ها باید طوری ساخته شود که در هنگام زلزله جان انسان‌ها حفظ شود که در اینجا ستون‌ها و سقف کاملاً مقاوم و استوار مانده بود.

    به گفته وی، 200واحد مسکن مهر هم در شمال شهر سرپل‌ذهاب بود که آسیب جدی ندیده بود و ترک‌های جزئی ایجاد شده بود.

    مشاور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر ادامه داد: ما ساختمان‌های غیر از مسکن مهر را که دقیقاً در کنار مسکن مهر قرار داشتند را بازدید کردیم که کاملاً تخریب و با خاک یکسان شده بود و از آنها نیز عکس و فیلم گرفتیم، پس این نشان می‌داد که مسکن مهر توانسته از تلفات زیاد جلوگیری کند.

    وی گفت: شاید اگر این 576 خانوار در واحدهای غیرمسکن مهر ساکن بودند، الان شاهد فاجعه بزرگتری بودیم.

    خادمیان در خصوص علت ریزش دیوارهای مسکن مهر گفت: علت ریزش دیوارها را باید کارشناسان خبره بررسی و اعلام کنند، اما برآورد اولیه این است که وقتی محاسبات یک سازه را انجام می‌دهند، سقف و ستون باید در برابر 8 ریشتر زلزله استقامت داشته باشد که ساختمان‌های مسکن مهر محکم و استوار ایستاده‌اند.

    وی ادامه داد: برخی از ساکنین مسکن مهر بعد از زلزله به راحتی در ساختمان‌های 6 طبقه روی پیلوت حرکت می‌کردند و اثاثیه خود را به پایین منتقل می‌کردند که این حالت دقیقاً براساس مفاد آئین‌نامه 2800 زلزله است.

    خادمیان در خصوص اینکه گفته می‌شود اعداد و ارقام متفاوتی از فوتی‌های مسکن مهر منتشر می‌شود، گفت: تا پایان روز چهارشنبه که در محل حضور داشتیم 2 نفر فوتی در واحدهای مسکن مهر اعلام شد البته شواهد نشان می‌داد چون هیچ سقفی در مسکن مهر فرو نریخته است، پس انتظار درستی است که تلفات به حداقل ممکن برسد.

    به گفته وی، در کوچه‌های سرپل‌ذهاب ساختمان‌ها کاملاً تخریب شده بود.

    وی افزود: فقط در مسکن مهر اسلام‌آباد 2 بلوک که تحویل داده نشده بود آسیب جدی دیده بودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی