مدیران خودروعصر اعتبار

رییس نظام مهندسی ساختمان تهران اعلام کرد

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی طی نشده است

عصر ساختمان- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که پروژه‌ مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی طی نشده است، اعلام کرد: متاسفانه مبحث ۲۲ که مربوط به شرایط تعمیر و نگهداری ساختمان‌هاست در مورد سازه‌هایی که ساخت‌شان به اتمام رسیده تاکنون رعایت نشده است.

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی طی نشده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسن قربان خانی صبح امروز در نشست خبری که با حضور مدیرکل استاندارد استان تهران در ارتباط با عملکرد یک ساله کمیته استاندارد برگزار شد، با اشاره به این که 8000 بازدید از ساختمان‌های شهر تهران در سال 1396 صورت گرفته است، گفت: 700 مورد از این بازدیدها مربوط به مصالح ساختمانی بود که در ارتباط با 76 مورد آن مکاتبات با شهرداری برای توقف عملیات به دلیل مصالح ساختمانی غیراستاندارد صورت گرفت.

    وی ادامه داد: آنچه می‌تواند در ارتباط با ساخت و سازها اطمینان ایجاد کند این است که ساختمان‌ها همه استانداردهای لازم را داشته باشند و نیز افرادی در این فرآیند فعالیت کنند که از صلاحیت‌های لازم برخوردارند. متاسفانه بسیاری از ساختمان‌هایی که در تهران و کشور ساخته می‌شوند توسط افراد فاقد صلاحیت است و هیچ کس نمی‌تواند این مساله را تایید کند که استانداردها در این رابطه رعایت شده است. طبق آمار باید اعلام کرد که حدود 90 درصد ساختمان‌ها در تهران توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این که اگر بخشی از فرآیند به استاندارد سازی در ارتباط با ساختمان‌ها لحاظ و کنترل نشود، محصول نهایی تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار نیست، خاطر نشان کرد: چندین هزار پروژه ساختمانی در تهران طی مدت اخیر ساخته شده که تنها 67 مورد شناسنامه فنی و ملکی اخذ کردند. ما در این رابطه مقررات ملی داریم که سازندگان را مکلف کرده است، اما متاسفانه قوانین و مقررات رعایت نمی‌شود و در حالی که باید شهرداری‌ها جهت ارائه‌ی پایان کار سازندگان را به سمت دریافت شناسنامه فنی و ملکی هدایت کنند، اما این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد.

    قربان خانی ادامه داد: ساختمان به عنوان یک محصول گرانبها در کشور ساخته می‌شود، اما متاسفانه حداقل حقوق مصرف کنندگان در این رابطه رعایت نشده است. بیمه تضمین کیفیت مورد دیگری است که باید در کنار شناسنامه فنی و ملکی به آن توجه شود، اما شهرداری‌ها در این رابطه به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و در نهایت حقوق بهره‌بردار رعایت نمی‌شود.

    وی با تاکید بر این که نظام ساخت و ساز در کشور نیازمند تغییرات اساسی است، عنوان کرد: اگر این تغییرات اساسی رخ ندهد باید منتظر حوادث دیگری باشیم. متاسفانه برخی می‌خواهند با کم کردن قیمت محصول نهایی اهداف خود را پیش ببرند، اما باید بدانند که نادیده گرفتن جان مردم مساله‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که در بسیاری از شهرداری‌ها علی‌رغم اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط پروژه‌های ساختمانی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه به جز در مورد گود برداری‌های پرخطر نهاد دیگری برای ارجاع موارد توسط ما وجود ندارد و این تنها شهرداری‌ها هستند که دراین رابطه اقدام کنند.

    قربان خانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نظارت نهادهای متولی به ویژه سازمان استاندارد و نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان بر استاندارد ساختمان‌هایی که فرآیند ساخت و ساز آنها چند سالی است که به اتمام رسیده، اظهار کرد: در مورد ساختمان‌های ساخته شده مبحث 22 وجود دارد که در ارتباط با شرایط تعمیر و نگهداری ساختمان‌هاست که تاکنون رعایت نشده است و باید در بازدیدهای متوالی و متناوب ساختمان‌ها در مباحثی از جمله بحث سازه‌ها مورد بازدید قرار گیرند و اگر خطایی در این رابطه وجود دارد اصلاحات لازم انجام شود. این مساله هنوز عملیاتی نشده و امیدواریم در آینده مدنظر قرار گیرد تا شاهد حوادثی از جمله پلاسکو و موارد این چنینی نباشیم.

    وی در مورد بافت‌های فرسوده خاطر نشان کرد: در تهران حدود 2300 نفر طبق آمار در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و اگر حادثه‌ای رخ دهد جان آنها دچار مخاطره خواهد شد، بنابراین باید از حوادث قبلی عبرت بگیریم و در راستای اصلاح ساختمان‌هایی که از شرایط لازم و کافی برخوردار نیستند گام برداریم.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به این که آیا پروژه مسکن مهر استان تهران از استانداردهای لازم برخوردار است و نظام مهندسی مسائل مربوط به آن را تایید می‌کند یا خیر، اعلام کرد: پروژه مسکن مهر از طریق وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته و از مسیر نظام مهندسی طی نشده است. ما نمی‌دانیم دراین پروژه‌ها چه کسانی مهندسان ناظر بودند و از این مساله بی‌اطلاع هستیم. این پروژه قراردادی سه جانبه بین دولت، بانک‌ها و تعاونی‌ها بوده که دولت در آن زمان تنها قصد داشته با تسریع امور و صرف هزینه‌های کمتر برای مردم خانه‌سازی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو