مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان تاکید کرد:

رونق بازار با تنوع در تولید محصولات سیمانی

عصر ساختمان:تحقق نیافتن بودجه سال ۹۴ و افزایش میزان ردیف بودجه عمرانی در بودجه سال ۹۵، فعالان اقتصادی کشور را در بیم و امید نسبت به تحقق نیافتن مجدد بودجه عمرانی در سال آینده نگاه داشته است.

رونق بازار با تنوع در تولید محصولات سیمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان»،  مدیرعامل هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان، استفاده از ظرفیت کامل تولید صنایع را الزام تحقق بودجه سال آینده می‌داند و معتقد است: اگر ظرفیت‌های تولیدی کشور به طور کامل به کار گرفته شوند، دولت می‌تواند از درآمد مالیاتی خود مطمئن باشد و بر این اساس بودجه نیز به تحقق کامل نزدیک می‌شود. لطفی پتانسیل جذب نقدینگی بازار سرمایه را عامل مهم رشد صنایع در سال آینده می‌داند و معتقد است با گشایش‌های بین‌المللی ایجاد شده، حرکت رو به رشد در صنایع نیز آغاز می‌شود. 
      مرتضی لطفی مدیر عامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری عصرساختمان گفت: بعد از رفع تحریم‌ها در بخش‌ها ی مختلف بازار داخلی تحرک و حرکت ایجاد شده است‌. در حوزه مسکن نیز در بحث معاملات  نسبت به ماه گذشته،  شاهد رشد 20 درصدی بودیم . وی با اشاره به رشد بازار سرمایه بعد از رفع تحریم‌ها بیان کرد: در بازارسرمایه رقمی معادل 15 تا 20 درصد رشد معاملات داشتیم  و شاخص از 61 هزار به 70 هزار نزدیک شد و این مهم،  نشان‌دهنده رشد بازار است‌.
    لطفی درباره رکود 2 سال گذشته صنعت ساختمان گفت: در صنعت ساختمان با توجه به محدودیت اعتباری که دولت در تامین اعتبار پروژه‌ها داشت، محدود شدن سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی و مشکلات نقدینگی بانک‌ها یک دوره رکود جدی را در 2 سال متوالی در حوزه مسکن و حوزه صنایع وابسته به صنعت ساختمان شاهد بودیم و هنوز هم ادامه دارد، هرچند با  مقایسه رشد آمار معاملات در دی ماه سال جاری با آمار و ارقام  مشابه در سال گذشته شاهد رشد مجدد این بخش از صنعت کشور بودیم‌.
    مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های درآمدی کشور گفت: با فروش نفت بیشتر و همچنین امکان  استقراض از نهادهای مالی بین‌المللی، هم‌اکنون می‌توان در  صنعت سیمان و ساختمان امیدوار بود که بتوانیم  بازار مصرف و تقاضای بیشتری را در داخل کشور داشته باشیم‌. وی افزود: سیمان یک کالای محلی است و با توجه به حجیم بودن آن و مشکلاتی که در بخش حمل و نقل دارد، باید بازار مصرف داخلی داشته باشد. همان طور که می‌دانید از 4 میلیارد و 80 میلیون تن تولید سال گذشته که 57 درصد آن مربوط به کشور چین است، عموما در داخل مصرف شده و این رقم قابل توجهی است.
    لطفی با بیان این موضوع که کشور سرانه مصرفی 780 کیلو تن را تجربه کرده است، افزود: در این 2 سال سرانه مصرفی کشور به  570 کیلو تن کاهش پیدا کرده و این نشانگر تولید بیشتر از تقاضا است و دلایل این مهم، محدود بودن درآمدهای دولت، محدود بودن تسهیلات پروژه‌های عمرانی، رکود جدی در حوزه ساختمان(کاهش 48 دهم درصدی پروانه‌های ساختمانی در 6ماه اول سال گذشته در مقایسه با 6 ماه دوم) و رکود در بخش صنایع مصرفی سیمان و مرتبط با صنعت ساختمان است.
    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با اشاره به منابع مصرفی سیمان گفت: مصرف سیمان در بخش مصرف عمومی و صنعت ساختمان، صنایع مصرفی سیمان و بخش دولتی در حوزه عمران است‌. این در حالی است که سهم مصرف مردمی در مقایسه بین این سه سهم بیشتر است و رکود در ساخت و ساز تاثیر زیادی بر میزان بازار مصرف دارد‌.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه عمران، دولت به‌خاطر بدهی‌های کلانی که از دوره ریاست جمهوری سابق متحمل شده است، نمی‌تواند اهرم حرکت بخش‌های عمرانی و ساخت و ساز را فعال کند. اما  باید توجه داشت که در حال حاضر در برنامه ششم توسعه دولت، مصوباتی پیشنهاد شده است که به پرداخت بدهی‌ها به خصوص در بخش پیمانکار و  واگذار کردن 70  درصد بخش عمرانی  به بخش خصوصی اشاره دارد. همچنین  با توجه به این امر که نقدینگی کشور تقریبا 700 هزار میلیارد تومان است، 410  هزار میلیارد تومان از این نقدینگی در سبد خانوار قرار دارد و 290 هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی و در دست افراد حقیقی است. اکنون می‌توان با مدیریت درست این سرمایه در حوزه صنعت و تولید شاهد رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشیم.
    لطفی با اشاره به رشد بازار سرمایه در 2 هفته گذشته تصریح کرد: در روزهای اخیر حدود 900  میلیارد تومان جذب نقدینگی در بازار سرمایه ایجاد شده است، اگر این مهم ادامه داشته باشد، می‌توان رشد در سایر بخش‌های اقتصادی را مشاهده کرد. 
    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت‌: بعد از تحریم‌ها ما شاهد تقاضای کشورهای دیگر برای ورود و سرمایه‌گذاری در ایران بوده‌ایم. با توجه به استراتژی دولت در برنامه ششم توسعه، تصمیم ما بر این است که اگر قرار است سرمایه‌گذاری بشود یا مراوده‌ای صورت بگیرد ما در صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم که امکان صادرات وجود داشته باشد. در نشستی که با وزیر نفت داشتیم، او به این نکته اشاره کرد که امکان سرمایه‌گذاری ایرانیان در پالایشگاه‌های خارجی مشروط بر این است که مواد اولیه نفت آن توسط جمهوری اسلامی ایران تامین شود.
    لطفی با اشاره به طرح مدیریتی که هلدینگ سیمان فارس و خوزستان ارائه کرده، توضیح داد: طرح مدیریت در بازار مصرف که از اول بهمن ماه سال جاری در حال اجرا است از کاهش قیمت در بازار جلوگیری می‌کند‌. در این طرح  بازار مصرف را متناسب با تقاضا تعریف کرده‌ایم و هر واحد سیمانی موظف است که بیشتر از آن توزیع  نکند. درمقابل آن قیمت تصویب شده را مطرح کردیم که دیگر شاهد تخفیف‌هایی که در این چند سال بوده‌ایم، نباشیم‌. وی با اشاره به محقق نشدن پیش‌بینی بودجه سال 94 گفت‌: در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی با ظرفیت 70 درصد تولید در حال فعالیت هستند. دولت 25 درصد سود حاصل از واحدهای صنعتی را به عنوان مالیات، کسر می‌کند. در واقع درآمدی که دولت در قالب بودجه سال 94  پیش‌بینی کرد، شرکت‌های صنعتی را با ظرفیت کامل تولید در نظر گرفت و این به محقق نشدن پیش‌بینی بودجه منجر شد.
    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت تصریح کرد: قیمت نفت اوپک طبق پیش‌بینی‌ها امکان کاهش تا 22 دلار را دارد‌. قیمت نفت در بودجه رقم قابل توجهی است‌. با این کاهش و تعدیل بودجه دولت در بخش عمرانی از 47 هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده تا این زمان تنها 20 هزار میلیارد به این بخش اختصاص داده شده است . وی درباره مشکل واحدهای تولید سیمان گفت: در حال حاضر مشکل در پرداخت تسهیلات و تامین نقدینگی داریم و  بیش از 40 کوره صنعتی تولید سیمان به دلیل مشکل تولید هزینه‌های جاری در حوزه انرژی متوقف شده‌اند‌.
    لطفی با اشاره به  دست‌یابی تکنولوژی استفاده از بتن قلطکی و تولیدآن، افزود: ماآمادگی همکاری با دولت را داریم و از سال گذشته با وزارت راه ، انجمن سیمان،  انجمن پیمانکاران راه ساز و شرکت سرمایه گذاری بانک  مسکن جلساتی را تشکیل داده ایم.
    وی افزود:  هرسال 3 هزار کیلومتر راه در دست اجرای وزارت مسکن  و شهرسازی شهرداری است که  برای آن حدو  3 میلیون تن سیمان مورد نیاز است و ما توان آن را داریم که سه کارخانه تولید سیمان یک میلیون تنی را به طور فعال در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی شهرداری قرار دهیم و بر اساس گفته‌های قبلی، در جلسات مربوطه اعلام می‌کنیم سیمان مورد نیاز این پروژه‌ها به صورت اعتباری و تهاتر تامین می‌شود.
    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با اشاره به سهم 60 درصدی مصرف سیمان در حوزه صنعت ساختمان، بیان کرد: در حال حاضر 18 میلیون تن مازاد تولید سیمان در انبارها داریم که در حوزه داخلی مصرف می‌شود و  امیدواریم با رونق بازار مسکن در سال آتی رونق  و شاهد مصرف مازاد تولید شده در انبارها باشیم‌.
    لطفی در خصوص مشکلات صادرات گفت: همزمان بارکود داخلی و مشکلات عراق  و با توجه به سهم   بیش از 60 درصد صادرات سیمان ما به این کشور، مشکلاتی در بخش صادرات داریم و در حال حاضر بازار مناسب برای ما کشورهای آفریقایی هستند که سهم 40 درصدی هزینه حمل و نقل در زمان حاضر  مانع دسترسی ما به این بازارها می‌شود‌. با نگاه حمایتی که دولت به بازارهای آفریقایی دارد می‌توان با در نظر گرفتن یارانه حمل و نقل دریایی و باز شدن راه صادرات به این کشورها منافع کلانی ایجاد کرد .
    وی در ادامه گفت: با ایجاد بازارهای جدید ظرفیت تولید ما بالا می رود. با بالا رفتن تولید، قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و با رشد واحدهای تولیدی منافع تولیدی افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر وقتی خط تولید متوقف باشد، درآمد دولت از محل بهای دریافتی از واحدهای صنعتی نیز متوقف می‌شود. 
    وی همچنین به برنامه‌های آتی هلدینگ اشاره کرد و گفت: بعد از پسا تحریم، در نظر داریم حوزه بازرگانی خارجی را فعال کنیم. در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) که من عضو هیئت مدیره آن هستم در حوزه‌های نفتی، دارویی، سرامیک  و ساختمان با مشارکت کشورهای متقاضی مثل گرجستان و عراق سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که شستا دارد و هلدینگ به عنوان عضوی از این خانواده و با تکیه بر توان مهندسی و تخصصی، می‌توانیم  جایگاه مناسبی در کشورهای همسایه و سرمایه‌پذیر داشته باشیم‌. ما در اپراتور دوم خود رایتل به دنبال یک سرمایه‌گذار و شریک خارجی هستیم و با برنامه‌ریزی در حال بررسی تقاضاهای دریافتی از کشورهای دیگر هستیم .
    لطفی گفت‌: درحوزه تنوع تولید در حال برنامه‌ریزی برای تولید محصولاتی مانند سیمان‌های رنگی، سیمان نسوز و تولید سیمان‌های آلکالی بالا هستیم که مصرف بین‌المللی دارد و باعث افزایش میزان رشد این صنعت خواهد شد. در حوزه محیط زیست، صنعت سیمان به عنوان یک صنعت آلاینده تعریف شده است‌. با تلاش در سال گذشته هیچ یک از واحدهای ما آلاینده نبوده است و به عنوان تنها واحد صنعت سبز معرفی شدیم .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو