مدیران خودروعصر اعتبار

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی:

بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان محرک خوبی برای توسعه ملی است

عصر ساختمان- معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجرای سیاست بازآفرینی شهری نباید از طرحهای خارجی کپی کرد، بلکه باید از تجربه این طرح ها در جهت منافع ملی متناسب با هویت و ارزش های موجود بهره برد و در بازآفرینی کارخانه ریسباف از این ظرفیت خوب برای توسعه منطقه‌ای و ملی استفاده کرد.

بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان محرک خوبی برای توسعه ملی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در نخستین نشست از دفتر پانزدهم، سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که با محوریت بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان، با عنوان "مروری بر ادبیات جهانی میراثی صنعتی با نگاه ویژه به کارخانه ریسباف اصفهان" برگزار شد، گفت: کارخانه "ریسباف" اصفهان از ظرفیت بسیار خوبی برای بازآفرینی شهری برخوردار است و می‌تواند به محرک بسیار بزرگی برای توسعه در شهر اصفهان تبدیل شود.

    ایزدی افزود: باید کسانی که برای ریسباف برنامه‌ریزی می‌کنند نگاهی به تجربه‌های جهانی داشته و شدیدا مراقب باشند که از این فرصت‌ها را به عنوان تنها فرصت باقی مانده برای توسعه و ارتقای کیفی زندگی مردم این شهر استفاده کنند.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ادامه با نگاهی به تجربه‌های جهانی مرتبط با کارخانه صنعتی ریسباف اصفهان گفت: در این نشست به دنبال بررسی رابطه "ریسباف" با بحث بازآفرینی که ماموریت اصلی شرکت مادر تخصصی یا همان سیاست وزیر راه و شهرسازی به عنوان اولویت اصلی این وزارتخانه می باشد هستیم.

    وی با بیان اینکه باید ببینم تجربه جهانی در این عرصه چیست افزود: باید دید تجربه جهانی در بازآفرینی و بهره‌برداری مجدد و حفاظت از یک ساختمان مشابه مانند کارخانه صنعتی "ریسباف" چیست؟ و این رابطه را دنبال کنیم.

    ایزدی در ادامه به بررسی تاریخی بازآفرینی شهری و پیدایش این سیاست در اروپا غربی و سیر تحول این سیاست پرداخت گفت: دهه 80 زمانی بود که انگلیسی‌ها از واژه بازآفرینی استفاده کردند و رئیس جمهور آن زمان انگلیسی تصمیم به اجرای این سیاست گرفت.

    وی ادامه داد: تصمیم به تحول در انگلیس موجب شده که بحث تولید را به کشورهایی که نیروی کار در آن ارزان است انتقال دهند و به جای تولید به ارائه خدمات بپردازند که اینچنین شد که کارخانجات بزرگی مانند کارخانه کشتی سازی و کارخانه استخراج ذغال سنگ بسته و تولید جای خود را به خدمات داد.

    ایزدی با اشاره به اینکه تعطیلی تعداد زیادی از کارخانجات این بناها را به متروکه تبدیل کرد گفت: سیاست باز آفرینی برای پاسخگویی به این محدوده‌های متروکه در شهر شکل گرفته که نیازمند بازآفرینی مجدد بودند، لذا در دهه 80 برای این محدوده‌‌ها برنامه‌ریزی کردند که می توان به روژه‌ها بزرگ در قلب لندن به  "کمری وایف" اشاره کرد که انلگیس سیاست بازآفرینی را برای رونق بخشیدن به این محدوده‌ها به کار گرفت.

    وی اضافه کرد: در این مناطق با ارائه مشوق‌هایی به شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، دست به نوسازی و بهسازی زدند و بخش اعظم این محدوده‌ها را از ابتدا نوسازی کرده و ساخت و ساز در این مناطق شدت گرفت.

    ایزدی با اشاره به اینکه سیاست دولت مرکزی با نیازهای مردم ساکن در این مناطق همخوانی نداشت اظهار داشت: اعتراض‌ها به اقدامات دولت انگلیس شدت گرفت و دولت هم برای کاهش این اعتراض‌ها دست به تغییر در سیاست‌های خود برای حفظ هویت مناطق زد و بخش‌های از شهر را که نیازمند زندگی مجدد بود را به روش‌های مختلف احیا کرد.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درس بزرگی که می توان از بازآفرینی شهری که ایجاد زندگی مجدد است گرفت این است که اساسا بازآفرینی به دنبال ایجاد زندگی بخشی مجدد به محدوده‌هایی است که به دلایل مختلف زندگی در آن مناطق از دست رفته است.

    ایزدی ادامه داد: سیاست بازآفرینی توجه به موجودیت شهر، انسان، ارزشهای محیط و نسبت مستقیمی با طبیعت دارد و به دنبال ارزش‌هایی این چنینی است و حرف امروز بازآفرینی به سیاست جامع‌ای تبدیل شده که حرف‌های اجتماعی زده و بدنبال مشارکت مردمی، بازآفرینی اجتماع، محیط‌‌ زیست و باز آفرینی محیط زیستی می رود و باید از طرح های موفق درس گرفت و این پروسه را دنبال کرد.

    وی ادامه داد: باید از تجربه‌های جهانی در این عرصه درس بگیریم، نه طرح‌های آنها را کپی کاری کنیم و حتی تجربه‌های تلخ و موفق آنها را تکرار نکنیم.

    ایزدی گفت: باید در این زمینه از وجوه تجربه‌های موفقی استفاده کنیم که منفعت خاصی برای کشور داشته باشد و از وجوهی که در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ما مناسب است بهره برد.

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور به ارزش‌های نهفته شهرها بی توجهی می شود اظهار داشت: ما  در کشور شهرهای مختلفی داریم که ارزش‌های نهفته فراوان در دل خود دارد که به آنها بی‌توجهی شده است و شهرهای ایران به شکل بسیار نابسامانی گسترده شده ولی توسعه نیافته است و با اقدامات نامناسب انجام شده ظرفیت‌های توسعه را نیز از دست داده‌اند.

    ایزدی در ادامه گفت: اگر از توسعه به معنای واقعی یاد کنیم و توسعه را ارتقاء کیفی زندگی بدانیم  باید در بازآفرینی شهری به ارتقاء کیفیت زندگی تاکید کنیم.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروزه بازآفرینی ترکیبی متعادل از چهار وجه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی فضایی و زیست محیطی است تصریح کرد: باید نگاه امروز ما به باز‌آفرینی شهری اینگونه باشد.

    ایزدی اضافه کرد: در واقع باید مراقب بود و از مداخله در بازآفرینی پرهیز کنیم.

    وی با بیان اینکه باید از امکانات و تاسیسات شهری برای بازآفرینی در شهرها استفاده کرد اظهار داشت: گذران اوقات فراغت و مراجعه مردم شهر به این مکان‌ها و برگزاری رخداد‌ها و رویدادهای فرهنگی باید در بازآفرینی تاسیسات واجد ارزش شهری اصل باشد و از آن استفاده کرد.

    ایزدی در ادامه به تجربه های موفق در کشور اشاره کرد و گفت: تجربه کشتارگاه تهران و تبدیل آن به فرهنگسرا، خرید پادگان ایرانشهر در تهران و تبدیل به خانه هنرمندان، تغییر کاربری کارخانه جوراب بافی بریانک، تبدیل مجموعه چرم‌ سازی به دانشگاه معماری، تغییر کاربری کارخانه خورشید در کرمان، تغییر کاربری زندان قصر و ... از نمونه‌های موفق کشور نام برد.

    وی با بیان اینکه مفهوم بازآفرینی شهری دو کلمه کلیدی دارد بیان داشت:  مفهوم واقعی بازآفرینی شهری در صدد ارتقاء کیفیت زندگی و توجه ویژه‌ای که شهر در اختیار این سیاست قرار داده است که این فرصت‌ها در سیاست‌های شهری ما مغفول مانده است که همه این موارد در هیچ کدام از طرح‌های تفصیلی و جامع شهری دیده نمی‌شود.

    ایزدی با بیان اینکه تلقی غلط از مفهوم توسعه به منزله گسترش و سوداگری در بازآفرینی شهری جایی ندارد تاکید کرد: این مفهوم توسعه و بازآفرینی نیست و ضد توسعه است و از بین بردن تمام فرصت‌های توسعه در شهر است و امیدوارم دچار یک سوء تعبیر از مفهوم بازآفرینی نشویم و بتوانیم به شکل صحیح از تجربه‌های خود و دنیا استفاده کنیم و گامی که در حال برداشتن هستیم برخوردار از تجربیاتی باشد که ما را رهنمون به سمتی کند که برنامه‌های کامل و جامع در مقابل خودمان داشته باشیم.

    وی در ادامه به پتانسیل کارخانه اصفهان اشاره کرد و گفت: این کارخانه صنعتی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و می تواند تبدیل به فرصت بسیار محرکی برای توسعه در شهر اصفهان حتی با مقیاس فراتر از شهر اصفهان و به ملی شود و باید برنامه‌ریزان آن نیز تجربه جهانی داشته باشند و باید شدیدا مراقبت بکنیم که این فرصت‌ها را به عنوان تنها فرصت‌های باقی مانده برای توسعه و ارتقای کیفی زندگی مردم استفاده کنیم.

    وی در پایان سخنان خود از مدیران، دانشگاهیان و تصمیم گیران خواست از واژه بازآفرینی شهری تلقی درستی داشته باشند و از این فرصت برای دستیابی به اهدافی که در این اسناد و سیاست‌ها تدوین می شود استفاده کنند.

    نخستین نشست از دفتر پانزدهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تحت عنوان مروری بر ادبیات جهانی میراث صنعتی با نگاه ویژه به کارخانه ریسباف اصفهان در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار