مدیران خودروعصر اعتبار

امکان همکاری ایران و ترکیه در فولاد و سنگ

عصر ساختمان- امروزه تشکل‌های فعال در بخش خصوصی، نقش قابل قبولی در اجرا و رسیدن به اهداف تعریف شده در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت معدنکاری دارند

امکان همکاری ایران و ترکیه در فولاد و سنگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای معدن، اما آنچه می‌تواند راه‌های توسعه در این بخش را افزایش دهد ورود به بازارهای جدید و گسترش این مسیر است. توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه و کشورهای همسایه و تسهیل مسیر برای گسترش ارتباط با آنها از مواردی است که می‌توان به آن توجه کرد. یکی از این کشورها ترکیه است که می‌توان با توجه به فرهنگ و زبان مشترک (ترکی که در هر 2کشور وجود دارد) به تعاملات تجاری در حوزه‌های مختلف سرعت بخشید و این مبادلات را افزایش داد. در این زمینه شاهد بودیم که چندی پیش استانبول ترکیه، میزبان شرکت‌های مختلف صنعت و معدنی ایرانی بود و نمایشگاه اختصاصی ایران بعد از 14 سال برگزار شد. درباره اینکه تا چه اندازه می‌توان به توسعه این روابط میان ایران و ترکیه امیدوار بود با بهمن باقری زنوز، رئیس انجمن بازرگانان ایران و ترکیه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:


    هدف از حضور انجمن بازرگانان ایران و ترکیه در نمایشگاه اختصاصی ایران در استانبول چیست؟
    هدف از حضور در این نمایشگاه، بیشتر پیشبرد تجارت ایران و ترکیه است و بر این اساس در نمایشگاه حضور یافتیم. این انجمن نزدیک به 17 سال است که تاسیس شده و ما سعی داریم هیات‌های تاجرانی که از ایران به اینجا می‌آیند یا برعکس را به هم مرتبط کنیم که تا اندازه‌ای هم موفق شده‌ایم. می‌توان گفت برگزاری این نمایشگاه اقدام خوبی است زیرا هرچه ارتباط ایران و ترکیه بیشتر شود باعث تعاملات بیشتر دو کشور و تاجران و صنعتگران خواهد شد. اگر نگاهی به روند روابط دو کشور یعنی ایران و ترکیه بیندازیم درمی‌یابیم که در سال‌های گذشته در ترکیه تنها کارخانه‌های مونتاژکاری وجود داشت اما امروز و با گذر زمان به کارخانه‌های حقیقی تبدیل شده‌اند و این کشور در همه صنایع پیشرفت کرده است. در واقع آنها با الگوبرداری توانسته‌اند به این هدف دست یابند. بنابراین برای توسعه و پیشرفت در تمامی حوزه‌های ایران از صنعت گرفته تا معدن و صنایع معدنی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی می‌تواند راهی برای گرفتن ایده و الگوبرداری باشد.


    در زمینه مواد معدنی می‌توان شاهد چه نوع همکاری‌ای میان ایران و ترکیه بود؟
    به نظر می‌رسد در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد همکاری بیشتر ایران و ترکیه با یکدیگر در زمینه صنایع مختلف باشیم. درحال‌حاضر ایران و ترکیه در برخی زمینه‌های صنعتی و معدنی نقاط مشترک دارند و همزمان با هم فعالیت در برخی از آنها همچون سنگ تزئینی را آغاز کرده‌اند اما در عمل می‌بینیم که ترک‌ها از ایرانی‌ها در صنعت سنگ ساختمانی جلو زده‌اند. می‌توان با کمک این انجمن، زمینه را برای همکاری صنعتگران سنگ تزئینی ایران و ترکیه فراهم کرد و این کار امکان‌پذیر است. به این شکل که اگر آن دسته از فعالان صنعت سنگ در ایران خود را به ما معرفی کنند، ما نیز نوع فعالیت و همکاری مورد نیازشان را با اعضای انجمن در میان گذاشته و زمینه را برای همکاری مشترک صنعتگران ترک و ایرانی فراهم می‌کنیم. البته باید توجه کرد که دولت ترکیه برای صادرات محصولات در صنعت سنگ، امتیازات بسیاری به صادرکنندگان می‌دهد. این موضوع برای صنایعی که منجر به تولید محصولات با ارزش می‌شود نیز صادق است، مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده و به آنها تسهیلات درازمدت با بهره پایین می‌دهد و به این شکل کمک‌های بسیاری به آنها می‌رساند. پس برای رشد و توسعه در صنعت سنگ ایران، دولت می‌تواند از این روش الگوبرداری کرده و بهره‌برداران و تولیدکنندگان در صنعت سنگ را برای گام برداشتن در این راه ترغیب کند تا ایران به جایگاه اصلی‌اش در این حوزه دست یابد.


    در بخش صنایع معدنی، امکان ارتقای روابط تجاری وجود دارد؟
    به عقیده من باید شرایط ایران و ترکیه بهتر از امروز شود. امروز می‌بینیم از طرف مقامات ترکیه و ایران نیز بر این موضوع تاکید و اعلام شده که باید مبادلات ایران و ترکیه به 30میلیارد دلار ریال برسد اما به نظر من این رقم نیز کم است زیرا ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که مرز مشترک و زبان مشترک(ترکی) با یکدیگر دارند، پس باید از این ظرفیت استفاده کنیم و میزان تجارت خود را افزایش دهیم. این افزایش تجارت می‌تواند در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز باشد. اکنون نیت ایران و ترکیه بر افزایش مبادلات است. برای نمونه اکنون در حوزه صنایع معدنی، ترکیه در میان 10 تولیدکننده نخست فولاد در جهان قرار دارد. با این حال می‌توان روی صادرات محصولات فولادی به ترکیه نیز حساب کرد چراکه امروزه شاهدیم تولیدکنندگان بزرگ فولادی در جهان همچون امریکا که در گذشته یکی از تولیدکنندگان بود و دیگر کشورهای اروپایی، امروزه علاوه بر تولید، فولاد نیز وارد می‌کنند. حال اگر نرخ محصولات فولادی در داخل کشور رقابتی شود، ایران نیز می‌تواند یکی از کشورهای هدف برای صادرات محصولات معدنی ایران همچون فولاد باشد. در کل، آینده ایران و ترکیه در صنعت فولاد مثبت است و آنها می‌توانند در این حوزه وارد همکاری شوند.


    چه مشکلات و چالش‌هایی برای ایجاد نقل و انتقالات محصولات تولیدی در ایران وجود دارد؟
    مشکلات کمی در زمینه نقل و انتقالات محصولات صنایع معدنی وجود دارد. اکنون بیشترین مشکلات ما در زمینه حمل‌ونقل و بالا بودن هزینه‌های این بخش است که باعث شده مشکلاتی برای تجارت ایران و ترکیه به وجود آید. اگر در این زمینه مسئولان اقدامی انجام دهند باعث تسهیل در امور تجاری ایران و ترکیه خواهد شد. باید هر دو کشور ایجاد زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار دهند زیرا یکی از ارکانی که می‌تواند به تجارت مثبت منجر شود داشتن زیرساخت‌های مناسب و مناسب بودن نرخ تمام شده و رقابتی بودن آن است. بنابراین مسئولان باید برای ایجاد راه و زیرساخت تلاش بسیار کنند و خط مستقیم راه آهنی میان ایران و ترکیه به وجود آورند. امیدوارم روابط ایران و ترکیه سیر صعودی داشته باشد. اکنون ما باید ارتباطات خود را با جهان گسترش دهیم و در این زمینه با ترکیه به عنوان یکی از همسایگان خود، کار را آغاز کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو