مدیران خودروعصر اعتبار

بازار فولاد در دست چین و برزیل

عصر ساختمان- شروع رسمی کاهش ظرفیت‌های تولید فولاد در چین طی روز گذشته در حالی کلید خورد که همزمان با این رخداد بازارهای فیوچرز آغاز قدرتمندی داشتند و در ادامه بازار معاملاتی آرامی را تصویر کردند.

بازار فولاد در دست چین و برزیل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای معدن، در ادامه مقامات استان هبی اعلام کردند که این استان در نظر دارد تا با هدف کاهش ظرفیت تولید سالانه به 200 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد و 70 میلیون تن ظرفیت تولید زغال، بین سال‌های 2018 تا 2020، به میزان 20 میلیون تن از ظرفیت فولاد و 26 میلیون تن از ظرفیت تولید زغال خود را کاهش دهد.

    میلگرد پس از رسیدن به رشد 2/ 3 درصدی روزانه قیمت حالا به کندی در روندی رو به پایین حرکت می کند. ورق گرم نیز که در معاملات دیروز به رشد 62/ 2 درصدی رسیده بود، تا لحظه تنظیم این گزارش به رشد 7/ 1 درصدی تنزل یافته است.از سوی دیگر، سنگ‌آهن نیز در اوج معاملات خود به 5/ 1 درصد رشد روزانه دست پیدا کرد، اگرچه با نزدیک شدن به پایان معاملات دیروز، رشد یک درصدی را نشان می داد. اما کک از همان ساعات اولیه مبادلات روز دوشنبه با افت قیمت رو به رو بود و تا لحظه تنظیم این گزارش با کاهش 03/ 2 درصدی همراه شده بود.این اتفاقات در حالی است که به نظر می‌رسد خریدهای هفته گذشته باعث شد تا فولادسازان با حجم بالایی از موجودی روبه‌رو‌ شده و فعلا دست از خرید بکشند تا سیاست های کاهش ظرفیت دولت مرکزی بیشتر خود را نشان دهند.چین به دنبال کاهش ظرفیت تولید فولاد است و اثرگذاری این موضوع روی واردات سنگ‌آهن بسیار بالا است، به‌طوری‌که واردات سنگ‌آهن چین در ماه اکتبر به دنبال کاهش ظرفیت تولید فولاد کاهشی شده است.

    در این رابطه کیوان جعفری طهرانی کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد می‌گوید: «چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ واردکننده سنگ‌آهن جهان، در اکتبر بالغ بر 79 میلیون و 500 هزار تن سنگ‌آهن وارد کرده است.»ارائه این آمار از سوی این کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد در حالی مطرح می‌شود که وی به کاهش واردات چین اذعان کرده و می‌گوید: این اعداد حاکی از افت شدید و حدود 23 درصدی واردات سنگ‌آهن به چین نسبت به رکورد ثبت شده در سپتامبر است؛ واردات سنگ‌آهن چین در ماه سپتامبر 102 میلیون و 830 هزار تن گزارش شده بود.وی در ادامه با اشاره به این موضوع که واردات سنگ‌آهن چین کمترین سطح واردات سنگ‌آهن به این کشور از فوریه 2016 تاکنون بوده است می‌گوید: واردات سنگ‌آهن همچنین 2 درصد پایین‌تر از اکتبر 2016 بود چون واردات این محصول به چین در اکتبر سال قبل 81 میلیون و 800 هزار تن گزارش شده بود.

    طهرانی ادامه می‌دهد: واردات سنگ‌آهن به چین در 10 ماه اول امسال با 6 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل به 906 میلیون تن رسیده است. تعطیلات طولانی مدت و یک هفته‌ای روز ملی چین در اوایل اکتبر، سطح فعالیت‌های تجاری را پایین نگه داشت و همین امر عاملی برای کاهش حجم واردات سنگ‌آهن به این کشور بود. همچنین نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز عامل دیگری برای کاهش تقاضا و در نتیجه واردات سنگ‌آهن به چین است.

    همچنین کاهش تقاضای سنگ‌آهن چین در پی کاهش تولید فولاد اتفاق خواهد افتاد چون چین با هدف کاهش آلودگی هوای شهرهای خود در طول اکتبر 2017 تا مارس 2018 محدودیت‌های تولید فولاد را اعلام کرده است. این تصمیم بر فولادسازان مناطق هبی، شانشی، شاندونگ و هنان تاثیر خواهد گذاشت و در مدت زمان مذکور تقاضای سنگ‌آهن حدود 70 میلیون و 640 هزار تن کاهش می‌یابد.در میان این مناطق هبی بیشترین آسیب را خواهد دید. پیش‌بینی می‌شود مصرف سنگ‌آهن هبی در مدت 6 ماه آینده حدود 33 میلیون و 640 هزار تن کاهش را تجربه کند؛ یعنی برآورد می‌شود کاهش به ترتیب در این ماه‌ها یک میلیون و 440 هزار تن در اکتبر، 4 میلیون و 550 هزار تن در نوامبر، 8 میلیون و 210 هزار تن در دسامبر 2017 و 8 میلیون و 110 هزار تن در ژانویه، 7 میلیون و 160 هزار تن در فوریه و 4 میلیون و 140 هزار تن در مارس 2018 باشد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود بیشترین کاهش واردات در ماه‌های دسامبر2017 و ژانویه و فوریه 2018 خواهد بود. در ماه اکتبر قیمت محموله‌های موجود Spot سنگ‌آهن به‌طور متوسط 10 دلار کاهش یافت و متوسط قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در چین در اکتبر 61 دلار شد درحالی که در سپتامبر 71 دلار بود.چین تقریبا 70 درصد از سنگ‌آهن جهان را وارد می‌کند و اصلی ترین تامین‌کنندگان سنگ‌آهن این کشور استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، اوکراین و ایران هستند.

      رکورد صادرات بیلت برزیل

    طهرانی در ادامه با اشاره به دیگر بازارهای جهانی می‌گوید: صادرات بیلت برزیل در ماه اکتبر به شدت رشد پیدا کرده و بالاترین رکورد را به ثبت رسانده است؛ طهرانی با اشاره به این موضوع که برزیل دومین صادرکننده محصولات نیمه نهایی فولاد جهان است ادامه می‌دهد: این کشور در اکتبر حدود 890 هزار تن بیلت صادر کرد که بالاترین رقم ثبت شده در سال جاری میلادی است.این در حالی است که در ماه اکتبر صادرات رشد 92/ 67 درصدی نسبت به سپتامبر و رشد 42/ 85 درصدی نسبت به اکتبر 2016 داشت. صادرات محصولات نیمه نهایی برزیل در سپتامبر امسال 530 هزار تن و در اکتبر سال گذشته 480 هزار تن بود.آمارها نشان می‌دهد در 10 ماه امسال هم برزیل در مجموع 6 میلیون و 300 هزار تن بیلت صادر کرده که در مقایسه با صادرات 5 میلیون و 60 هزار تنی مدت مشابه سال 2016 رشد 5/ 24 درصدی داشت.صادرات بیلت برزیل در سال 2016 بالغ بر 6 میلیون و 250 هزار تن و در سال 2015 حدود 6 میلیون و 900 هزار تن گزارش شده است.

    با توجه به افزایش تقاضای فولاد در سطح جهانی، تولید فولاد خام برزیل در سال 2016 به 30 میلیون و 210 هزار تن رسید و در 10 ماه امسال هم تولید 25 میلیون و 500 هزار تن گزارش شده است.در اکتبر امسال آمریکا با واردات 260 هزار تن بیلت از برزیل سهم 29 درصدی از کل صادرات داشت.ترکیه و آلمان دیگر واردکنندگان بزرگ بیلت از برزیل بودند که در ماه اکتبر به ترتیب 210 هزار تن و 90 هزار تن بیلت از این کشور وارد کردند.عمده صادرات بیلت برزیل از بندر «ویتوریا»با صادرات 420 هزار تن، «ریودو ژانیرو» با 230 هزار تن و «پکم» با 210 هزار تن بود.«ویتوریا» با 42 درصد از صادرات بیلت برزیل، رتبه نخست را در اکتبر داشت.در 10 ماه اول هم اصلی‌ترین کشورهای مقصد صادرات نیز آمریکا با 2 میلیون و 140 هزار تن، مکزیک 560 هزار تن، ترکیه با 530 هزار تن، آلمان با 470 هزار تن و آرژانتین با 430 هزار تن بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار