مدیران خودروعصر اعتبار

اولین گروه خریداران مسکن در پسابرجام کدامند؟

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن، مستاجران واحدهای مسکونی لوکس را مشتریان بالقوه خرید مسکن متوسط دانست که می‌توانند اولین گروه از خریداران مصرفی مسکن در سال آینده را تشکیل دهند.

اولین گروه خریداران مسکن در پسابرجام کدامند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احمد تولا اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت رهن یک واحد مسکونی لوکس با قیمت یک واحد مسکونی متوسط برابری می‌کند. این عددهای درشت نشان می‌دهد اگر اجاره‌نشینان واحدهای لوکس یک قدم به عقب بردارند می‌توانند به مشتریان بالفعل مسکن متوسط تبدیل شوند. وقتی بازار مسکن به این نقطه می‌رسد به مرور زمان متقاضیان واقعی این احساس را پیدا می‌کنند که باید پول خود را برای خرید اختصاص دهند که احتمالا اواسط سال آینده به این نقطه خواهیم رسد.

    وی افزود: خریداران مصرفی مسکن در کلیه دهک‌های جامعه هم‌اکنون از لحاظ روانی به این نقطه رسیده‌اند که وقت خرید است اما هنوز قدرت خرید ندارند. در این خصوص سیاست‌های تزریق نقدینگی توسط دولت یا ورود سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط پسابرجام می‌تواند گپ قدرت خرید و قیمت واقعی مسکن را در سال آینده پر کند.

    تولا با پیش‌بینی این‌که در صورت تامین نقدینگی در سال آینده استقبال از خرید مسکن خود را نشان می‌دهد، گفت: در حال حاضر حجم تقاضای انباشته‌ای در بخش مسکن وجود دارد که ظرفیت بالقوه ورود به بازار مصرف است اما توان خرید ندارد.

    به گفته این کارشناس مسکن اواسط سال 95 نیاز انباشته مسکن خود را نشان می‌دهد. لذا این‌که دولت و سیاست‌گذاران بخش مسکن چه پاسخی به این قضیه دارند بسیار مهم است.

    وی افزود: دو دسته خریدار مسکن وجود دارد؛ دسته اول کسانی هستند که مسکن را برای سرمایه‌گذاری می‌خرند و دسته دوم خریداران مصرفی هستند. هم‌اکنون دوعامل خریداران از اقدام به خرید باز می‌دارد. هردو این گروه طی دو سه سال اخیر منتظر ایجاد شرایط باثبات ماندند تا به نقطه انتهایی برای اقناع خرید برسند. با این حال خریداران مصرفی با مشکل دیگری به نام عدم توان خرید مواجهند.

    این کارشناس مسکن به افزایش 10.4 درصدی اجاره بها طی شش ماهه ابتدایی سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: بعضی افراد اظهار می‌کنند چون مسکن خالی در کشور زیاد است نیاز به تولید مسکن نداریم. اما افزایش اجاره بها نشان داد که نیاز مسکن به جای خود باقی است ولی اقدام به خرید کاهش یافته است. این افزایش اجاره بها در نقطه‌ای مجبور به توقف است و تبدیل به نیاز خرید مسکن خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو