مدیران خودروعصر اعتبار

کارنامه ناموفق ابزارهای مالی در رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل قیمت بالای مسکن، ابزارهای مالی از عملکرد موفقی برای تامین نقدینگی لازم برای متقاضیان برخوردار نبوده‌اند و نمی‌توان ادعا کرد با استفاده از این ابزار بازار مسکن از رکود خارج شده و بسیاری از افراد خانه‌دار شده‌اند.

کارنامه ناموفق ابزارهای مالی در رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازگی‌ها گزارش تحولات بازار مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران در تابستان 1396 را منتشر کرد که بر اساس آن متوسط اجاره بهای یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی آپارتمانی (رهن واجاره) نسبت به تابستان سال پارسال به میزان 19.5 درصد رشد داشته است.

    همچنین در این فصل تعداد اجاره‌نامه‌های واحدهای مسکونی آپارتمانی ثبت شده به 40 هزار و 560 واحد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 10.5 درصد کاهش داشته است.

    ضمن این که در تابستان امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربانی واحدهای مسکونی آپارتمانی 4.63 میلیون تومان بوده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 7 درصد رشد داشته است.

    بر این اساس نگاهی به وضعیت قیمت املاک در کشور بویژه کلان شهر تهران بیان‌گر این مطلب است که با حقوق کارگری و کارمندی و در صورت خواندن دخل و خرج با هم و احتمالا اندکی پس‌انداز در پایان هر ماه، خانه‌دار شدن بویژه برای جوان‌ها و زوجین رویای بیش نیست و باید از ابزارها و روش‌های دیگری برای خانه‌دار شدن استفاده کرد.

    از این رو مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم اذعان دارد تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروه‌های با درآمد متوسط، تقویت بازار رهن برای گروه‌های با درآمد بالا و حتی برخی از خانوارهای با درآمد متوسط و اجرای برنامه مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد، راهکارهای لازم برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است.

    در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تسنیم گفت: در پی تورم بازار مسکن در سال‌های 90 و 91 حجم زیادی از نقدینگی به سمت این بازار سرازیر و منجر به ساخت واحدهای زیادی بیش از تقاضای موجود شد؛ بنابراین رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن اتفاق عجیبی در اقتصاد کشور نیست.

    محمد قصری افزود: از سوی دیگر تورم حاصل در بازار مسکن موجب شده تا خانه‌دار شدن برای جوان‌ها بویژه زوجین و اقشار کم‌درآمد به رویا و آرزو تبدیل شود؛ بنابراین با استفاده از ابزارهایی چون راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، راه‌اندازی انواع حساب‌ها از جمله حساب امانی و ضمانت فروش اقساطی می‌توان تا حدودی این مشکل را حل کرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که این ابزارهای تا چه میزان در حل مشکلات حوزه مسکن اثرگذار بوده‌اند اذعان داشت: برخی از این ابزارها عملکرد و تاثیرات قابل ‌قبولی از خود بجای گذاشته‌اند و در مقابل برخی دیگر از این ابزارها به دلیل شرایط کلان اقتصادی از جمله نرخ بالای سود بانکی عملکردی متناسب با انتظارها نداشته‌اند.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کارکردهای ابزارهای مختلف در رونق بازار مسکن اذعان داشت: استفاده از ابزارهایی چون صندوق پس‌انداز یکم موجب خواهد شد تا به تدریج طرف تقاضا در این بازار تقویت شود و با تامین مالی متقاضیان بینجامد.

    وی در خصوص این موضوع که استفاده از ابزارهای مالی تا چه اندازه در تحریک طرق تقاضا و تحریک و رونق بازار مسکن تا کنون موثر بوده است گفت: مشکل بزرگی که موجب رکود عمیق بازار مسکن در کشور شده اینست که میزان عرضه مسکن در کشور بسیار بیشتر از تقاضا است و دیگر نمی‌توان در بازار ساخت و ساز انتظار رونق و نیز جهش قیمت و سودآوری را داشت. از سوی دیگر متاسفانه ابزارهای مالی نیز از عملکرد موفقی برای تامین نقدینگی لازم برای متقاضیان به دلیل قیمت بالای مسکن برخوردار نبوده‌اند و نمی‌توان ادعا کرد با استفاده از این ابزار بازار مسکن از رکود خارج شده و بسیاری از افراد خانه‌دار شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو