مدیران خودروعصر اعتبار

گزارشی از رنج قیمت خانه در منطقه ۱۳

عصر ساختمان- با چه بودجه­‌ای در پیروزی می­‌توان خانه اجاره کرد؟

گزارشی از رنج قیمت خانه در منطقه ۱۳
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، با راکد شدن بازار اجاره املاک در نیمه دوم سال معمولا قیمت اجاره­‌بها نسبت به نیمه اول با کاهش قیمت همراه است. اما اگر شما جزء معدود مستاجرهایی هستید که در این مدت شروع به جابه­‌جایی می­‌کنید باید بدانید که همان میزان گزینه­‌های روی میز هم کم­‌تنوع هستند. فایل­های اجاره و رهن دفاتر املاک کم عرض‌­تر و رقابت بین مشتری­‌ها سخت­‌تر است. با اینکه امسال در منطقه دوازده با بیشترین افزایش نرخ اجاره بها روبرو شدیم، قیمت اجاره آپارتمان در نزدیکی­‌های این محله دارای رشد قیمت منطقی­‌تری بوده­‌است. حالا که فصل جابه­‌جایی و تمدید خانه تمام شده و رفت و آمد در بنگاه­‌ها کمتر است معمولا موارد ارزان­تری هم در پرونده‌­ها پیدا می­‌شود. چرا که صاحب خانه­‌ها برای اجاره رفتن ملکشان مجبور شده‌­اند کمی قیمت را پایین‌تر بیاورند. البته با این حال خیلی امیدوار نباشید که اجاره آپارتمان در برخی از محله­‌ها هم اصلا تقریبا تغییری نکرده‌­است.

    اجاره آپارتمان در پیروزی قیمت یکسانی ندارد و نمودار رشد نرخ اجاره بها هم در خیابان­‌های مختلف آن متفاوت بوده‌­است. برخی از مناطق پرتقاضای پیروزی دارای قیمت بیشتر و برخی نیز قیمت کمتری دارند. برای مثال در خیابان‌های ابتدایی نیروهوایی بیشتر خانه‌­ها با نرخ بالای 60 و 70 میلیون تومان قابل رهن و اجاره‌­اند. اما حتی نیروهوایی هم قیمت یکدستی ندارد و بسته به اینکه کجای این خیابان خانه پیدا شود قیمت­ها کمی بالا و پایین تر می‌­روند.

    محله نیروهوایی از گران­‌قیمت­‌ترین محله­‌های پیروزی است که به گفته صاحبان دفاتر املاک گاهی قیمت­‌های آن به صورت غیر کارشناسی از سوی صاحب­خانه‌­ها به قیمت­ فرمانیه نزدیک می­‌شود. برای مثال در این محله یک آپارتمان مسکونی 80 متری با قیمت 160 میلیون به رهن گذاشته­‌شده­‌است. نمونه مشابهی نیز با 60 میلیون رهن و 1 میلیون و 700 هزار تومان اجاره ارزش­گذاری شده­‌است.

    آپارتمانی 180 متر بزرگتر از آن هم با قیمت 320 میلیون تومان در دیوار به اجاره گذاشته شده‌­است. در رنج قیمت 300 میلیون تومان رهن کامل آپارتمانی 240 متری در بلوار ابوذر می­‌توان پیدا کرد. خیابانی که میانگین نرخ اجاره آپارتمان در پیروزی را پایین­ آورده‌­است. یک واحد 81 متری دیگر در بلوار ابوذر 50 میلیون تومان رهن و با ماهیانه 150 هزار تومان کرایه همراه است. همچنین با 60 میلیون رهن کامل می­‌توان یک خانه 50 متری در کوکاکولا پیدا کرد. البته با همین پول می­‌توان یک واحد 10 سال ساخت کهنه­‌تر هم با 70 متر متراژ برای اجاره معامله کرد. در خیابان شکوفه هم معمولا می­‌توانید آپارتمان­های ارزان­تری پیدا کنید.

    پرستار بعد از نیروهوایی از خیابان­های گران قیمت برای اجاره آپارتمان در پیروزی محسوب می شود. به خصوص که با کوچکتر شدن متراژ هر خانه نسبت رهن به هر متر مربع هم گران­تر می‌­شود. این قاعده که به­‌خاطر بالاتر بودن تقاضا در واحد های کوچکتر بر خانه­‌ها اعمال می­‌شود در خیابان پرستار هم به همین شکل است. برای مثال واحد دیگری مشابه همان واحد 50 متری خیابان کوکاکولا در خیابان پرستار هم با ودیعه 55 میلیون تومان قیمت گذاشته شده‌­است.

    از این رو خانه‌­های زیر 100 متری پرستار معمولا قیمتی نزدیک به کوکاکولا دارند. اما خیابان شکوفه و ابوذر نیز جای مناسب­تری برای بودجه­‌های پایین­تر است. یک واحد 65 متری در شکوفه با ده میلیون ودیعه و ماهانه 650 هزار تومان اجاره داده می­‌شود. یک واحد 68 متری دیگر در این خیابان به قیمت 55 میلیون رهن کامل ارزیابی شده‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی