مدیران خودروعصر اعتبار

در صورت وقوع زلزله در تهران؛

۱۸۰ پل روگذر، ۶۰ پل و هفت راه اصلی مواصلاتی تخریب خواهد شد

عصر ساختمان- بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری‌ها برج‌های بلند مرتبه را از مخاطرات شهر تهران در زمان وقوع زلزله دانست و گفت: ۱۸۰ پل روگذر ،۶۰ پل در حال احداث و هفت راه اصلی مواصلاتی در پایتخت وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد تمامی این شریان‌ها و راه‌های مواصلاتی در معرض تخریب‌اند. علاوه بر این‌ها شبکه‌های انتقال نیرو، آب، گاز، برق و مخابرات نیز از آسیب های دیگر تهران در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله خواهد بود.

۱۸۰ پل روگذر، ۶۰ پل و هفت راه اصلی مواصلاتی تخریب خواهد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، نشست مشترک با سازمان بازرسی کل کشور به منظور معارفه کارشناسان بازرسی کل کشور و استقرار آنها در سازمان مدیریت بحران و ادارات مرتبط با موضوع زلزله احتمالی در تهران، چهارشنبه مورخ دهم آبان امسال برگزار شد.

    حجت لاسلام عرب انصاری، بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری‌ها در این نشست ابراز داشت: در موضوع حوادث، از آنجایی که جان انسان‌ها هدف قرار گرفته و سلامتی آن‌ها در معرض تهدید قرار می‌گیرد، بنابراین مسئولیت‌های شخصی ، وجدانی و اعتقادی بسیار سنگین است. به گونه‌ای که در مباحث دینی نیز نجات جان یک انسان به منزله نجات جان همه انسان‌هاست.

    وی افزود: یک بخش از این نجات دادن همان حضور در صحنه و بخش عمده آن هم مربوط به تدابیر و برنامه ریزی‌های مسئولین است.

    عرب انصاری با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی خاطر نشان کرد: بحث کالبدی شهر، بافت‌های فرسوده، تراکم جمعیت، کمبود فضاهای باز، عدم رعایت استانداردها، مشکلات سازه‌های ساختمانی و موارد مشابه آن باعث به وجود آمدن مخاطرات شدید انسانی در تهران و در زمان وقوع حوادثی همچون سیل و زلزله شده است.

    وی با بیان اینکه سال‌های متمادی است که محققان و کارشناسان احتمال وقوع یک زلزله حساس را در تهران مطرح نموده اند عنوان داشت: بر اساس پیش بینی‌ها هر 150 سال زلزله‌ای با مقیاس بالای هفت ریشتر رخ خواهد داد و طبق اطلاعات واخبار موجود، از آخرین زلزله بالای هفت ریشتر در تهران 180 سال می گذرد. برابر با مطالعات انجام شده در زمان وقوع زلزله ، مناطق 9، 10، 11، 12، 14، 16 و 17 خطر پذیری بالایی دارند و بعد از آن مناطق 7، 8، 13، 15، 18، 19 و 20 از خطر پذیری متوسط برخوردارند.

    عرب انصاری ابراز داشت: در مطالعاتی که آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن ( دایکا) در سال 1378 انجام داده نیز خطر وقوع زلزله و اهمیت و ضرورت پیشگیری از این حادثه به کشور ما گوشزد شده است.

    وی برج‌های بلند مرتبه را از دیگر مخاطرات شهر تهران در زمان وقوع زلزله دانست و افزود: 180 پل روگذر ،60 پل در حال احداث و هفت راه اصلی مواصلاتی در پایتخت وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد تمامی این شریان‌ها و راه‌های مواصلاتی در معرض تخریب‌اند. علاوه بر این‌ها شبکه‌های انتقال نیرو، آب، گاز، برق و مخابرات نیز از آسیب های دیگر تهران در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله خواهد بود.

    وی ادامه داد: همه این عوامل باعث شده است تا ما تعریف فرابخشی از بازرسی داشته باشیم و بازرسی های فرابخشی مهم ترین بازرسی در کل کشور است. یعنی تمامی دستگاه های مسئول در کشور به همراه 14 کارگروهی که با مدیریت بحران شهر تهران همکاری می کنند ارزیابی شده و در انتها گزارش کامل و جامعی از عملکرد این دستگاه های اجرایی داشته باشیم.

    وی با توجه به اینکه منطق پیشگیری، منطقی پذیرفته شده در دنیا و شریعت اسلامی است، اظهار کرد: ما در بازرسی نگاهمان به این است که آمادگی دستگاه‌ها درمقابله با این حوادث چگونه است و ما در پیشگیری چه قدم هایی برداشته ایم.: در بحث مدیریت بحران یک قائله استثنایی در تهران وجود دارد و آن هم این است که در همه استان ها، مسئولیت سازمان مدیریت بحران با استاندار است ولی در استان تهران این مسئولیت به عهده شخص شهردار می باشد.

    این در حالی است که علاوه بر شهردار تهران، برخی از معاونت ها همچون شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمران و سازمان پیشگیری بحران نیز مسئولیت مستقیم و سنگینی در حوزه پیشگیری از بحران دارند که برای رسیدن به اهداف مد نظر نیاز به همکاری همه دستگاه های ذیربط می باشد.

    موضوع زلزله از دغدغه‌های مسئولان طراز اول کشور است

    محمد جواد شیرازی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در این نشست گفت: موضوع زلزله از موضوعات بسیار مهمی است که شهر تهران با آن روبرو است و این مهم از دغدغه های مسئولین طراز اول کشور است.طبیعتاً شهرداری تهران به عنوان یک سازمان مسئول در حوزه حمل و نقل و ترافیک ، شهرسازی و خدمات شهری، در موضوع زلزله یکی از سازمان‌های اصلی است که بار سنگین این مسئله را بر عهده دارد.

    وی اظهار داشت: شهری با 10 میلیون جمعیت و امکاناتی نظیر مترو، اتوبوسرانی و آتش نشانی خودش را در ارائه خدمات به شهروندان موظف می‌داند و در لحظه‌ای که حادثه‌ای غیر مترقبه‌ای مانند زلزله برای شهر پیش آید ، شهرداری باید نقش بسیار مهم و حداکثری را برای آمادگی در برابر این حادثه داشته باشد.

    شیرازی با بیان اینکه شهرداری تهران شاید تا به امروز حداکثر 10 درصد به این میزان از آمادگی رسیده باشد و برای رسیدن به آن نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد ابراز داشت: شاید یکی از دلایل فاصله داشتن با آن نقطه مطلوب، تغییرات متوالی مدیران و تغییرات دستورالعمل های میدانی باشد.

    رئیس سازمان بازرسی با ابراز خرسندی از اقدام و هدف گذاری سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نهاد نظارتی دستگاه‌های اجرایی گفت: در مدیریت جدید شهرداری تهران و مدیریت جدید سازمان بازرسی حتماً تعامل و ارتباط با بازرسی کل کشور جزو اولویت‌های ما است و سازمان بازرسی و شهرداری تهران آمادگی کامل را برای همکاری در همه حوزه‌ها با نیروهای مستقر در سازمان مدیریت بحران دارند.

    بر اساس این گزارش در انتهای این جلسه که با حضور مدیران ارشد شهرداری و معاونین و مدیران سازمان بازرسی تشکیل شده بود ، کارشناسان وزارت کشور جهت استقرار در حوزه‌های مرتبط با موضوع پیشگیری و مقابله با بحران شهر تهران معارفه شدند تا مطابق حکم صادر فعالیت های نظارتی و بازرسی خود را در زمینه وقوع احتمالی زلزله آغاز نمایند.

    گفتنی است این نشست با هماهنگی نامداری معاون برنامه ریزی سازمان بازرسی و مسئول هماهنگی بازرسی کل کشور برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار