مدیران خودروعصر اعتبار

۸۰ درصد شهر‌های بزرگ در خطر زلزله است

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر در کشور اتفاق می افتد.

۸۰ درصد شهر‌های بزرگ در خطر زلزله است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد شکرچی زاده  گفت: کیفیت ساختمان های کشور از جنبه های معماری، هویت فرهنگی و کالبدی باید مورد بررسی قرار گیرد.
    وی با اشاره به اینکه 80 درصد شهرهای کشور در خطر زلزله است، تاکید کرد: باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله ، مقاوم باشد.
    وی با اشاره به اینکه دستورالعمل هایی را برای مقاوم سازی در برابر حوادثی مانند زلزله اماده کرده ایم ، تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی اغاز کردیم و برای بافت ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم.
    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بنایی مانند ارگ بم با تاریخ چند هزار ساله در 20 ثانیه فروریخت ، بنابر این باید برای بازآفرینی منطقه تاریخی تلاش کنیم.
    شکرچی زاده ادامه داد: ضوابطی را تهیه می کنیم تا بازآفرینی ها با در نظر گرفتن مسئله مقاومت در برابر زلزله باشد.
    شکرچی زاده گفت: زلزله های مهمی از دهه 40 اتفاق افتاد و ساختمان هایی که با مصالح خشتی بود، فرو ریخت و نوعی بدبینی به این نوع ساختمانها ایجاد شد.
    وی با بیان اینکه در استانداردها و مقررات ملی اجازه نمی دهیم ساختمانی با خشت ساخته شود، تاکید کرد: در بازسازی های بعد از زلزله و نوسازی بافت های فرسوده که بنیاد مسکن انجام داد این امر را رعایت کردیم.
    وی گفت : باید در بهسازی و ساخت و سازها به وجه فرهنگی و معماری توجه کنیم و مخاطرات طبیعی را هم مد نظر قرار دهیم.
    شکرچی زاده تصریح کرد : بازآفرینی ساختمان ها در شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی یونسکو رسید و آنها بر اساس دستورالعمل ، بهسازی ها و بازآفرینی را انجام می دهند و حتی در ساختمان هایی که می خواهند بسازند ، می توانند از خشت های مقاوم استفاده کنند تا ویژگی بومی را ایجاد کند.
    وی افزود: بسیاری از نقاط کشور مسئله جدی زلزله را دارد و در استان کرمان یا آذربایجان شرقی آثار فرهنگی ارزشمندی دیده می شود اما مخاطرات زلزله هم جدی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار