مدیران خودروعصر اعتبار

در دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی در سال ۹۶ بررسی شد؛

جزئیات بازنگری ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی

عصر ساختمان- بازنگری ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح جامع تفصیلی در دهمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری (۹۶) بررسی شد.

جزئیات بازنگری ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، احمد نیکخواه دبیر کمیته فنی 1 شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در این‌باره به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: پیشینه تهیه این طرح بازنگری به مصوبه سال 93 برمی‌گردد که در آن مصوبه تحت‌عنوان " اتخاذ تصمیم در خصوص باغات شهر کرج و کاخ مروارید، " شورای‌عالی در بند 3 و 4 کمیته فنی شورا را مکلف کرد تا ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی را با رویکرد حفظ حداکثری پهنه‌های مذکور، موردبازنگری قرار دهد و نتیجه را به شورای عالی ارایه کند.

    نیکخواه ادامه داد: علاوه بر باغات تثبیت شده شهر کرج که تحت سند جداگانه ای ادر طرح تفصیلی دیده شده است مجموعا  4 عرصه در  طرح تفصیلی شهر کرج به عنوان عرصه های سبز و باز معرفی شده اند که شامل عرصه‌های سبز و باز مربوط به مراکز تحقیقاتی دولتی با مساحت 353 هکتار، زمین‌های کشاورزی داخل محدوده  با مساحت 535 هکتار، پارک‌های جنگلی و گردشگاهی با مساحت 1091 هکتار و فضای سبز و باز (پارکها و بوستانهای شهری) با مساحت 1602 هکتار هستند.

    وی یادآور شد: در خصوص باغات تثبیت شده طی بند 3 مصوبه سال 93 شورا  مقرر شده که با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری های انجام پذیرفته و به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری بر باغات تثبیت شده و کلیه پلاک هایی که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آرای کمیسیون ماده 12 باغ هستند لازم الرعایه بوده و جایگزین ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی در پهنه باغات شود. بدین ترتیب و در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ باغات و جلوگیری از تبدیل فضای سبز به آهن و سیمان، شورا در نخستین گام، ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل شهر کرج در سال 95 را که شامل 100 درصد تراکم، 30 درصد سطح اشغال و 4 طبقه بود به ضوابط دستورالعمل ماده 14 تقلیل یافت.   

    نیکخواه گفت: تصمیم کمیته فنی در پهنه های سبز و باز تحقیقاتی بدین گونه است که هرگونه تغییر کاربری در عرصه های مذکور مغایرت اساسی است و تغییرات اندک در حد نوسازی وضع موجود به صورت درجاسازی جهت حفظ و ارتقای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی تا سقف افزایش 10 درصدی تراکم موجود در صورت تصویب در کمیسیون ماده 5 استان مجاز خواهد بود.

    دبیر کمیته فنی یک در خصوص زمین های کشاورزی در این طرح که فعالیت های کشاورزی و باغداری در آنها مجاز است، گفت: هرگونه تفکیک و احداث بنا در این عرصه ها، ممنوع است و همچنین در اراضی موردنظر هرگونه تغییر کاربری منوط به اخذ مصوبه شورای عالی است.

    نیکخواه همچنین در پهنه پارک‌های جنگلی کرج، تصمیمات شورا را ارایه کرد و گفت: رعایت حریم کمی و کیفی رودخانه کرج و حریم بزرگراه همت الزامی است و ضمن اینکه مقرر شد عرصه های طبیعی شمال و شمال شرق محدوده کرج  از پهنه های گردشگاهی تفکیک و بارگذار در آنها به حداقل ممکن تقلیل یابد. همچنین، مجموعه کاخ مروارید از کاربری " پارک های جنگلی و گردشگاهی " حذف و به عنوان عرصه تاریخی در اسناد طرح، تثبیت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار