مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی تاثیرات بازار آهن و مصالح ساختمانی بر نرخ مسکن

عصر ساختمان- چند سالی است که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد اما اخبار در این حوزه پرطرفدار حاکی از گرانی مسکن، افزایش نرخ اجاره بها در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دلال‌بازی و عدم نظارت بر فعالیت صنف‌های مرتبط با آن است.

بررسی تاثیرات بازار آهن و مصالح ساختمانی بر نرخ مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از جام جم آنلاین ، رئیس اتحادیه آهن فروشان ، با بیان تاثیر افزایش نرخ آهن بر بازار مسکن گفت: بازار آهن در حال خارج شدن از رکود است و هنوز به رونق نرسیده است، افزایش نرخ مصالح و آهن در طی 2 سال اخیر بر نرخ مسکن تاثیرگذار گذاشته است.
    محمد آزاد ادامه داد: افزایش قیمت آهن در همان سال، بر نرخ مسکن تاثیر ندارد؛ گرانی مصالح و آهن به عنوان مثال در سال جاری، دو سال دیگر بر افزایش قیمت در بازار مسکن اثرگذار است زیراکه ساخت مسکن زمان‌بر است و به سرعت ایجاد نمی‌شود، حداقل دو سال زمان لازم است تا ساخته شود.
    وی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش تقریبی نرخ مسکن گفت: مسائل مالی و سیاست‌های دولت، ارائه وام مسکن و نیز کاهش نرخ بهره بانکی برای دادن تسهیلات بهتر به مردم از جمله عواملی است تا بازار شاهد رشد 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن باشد و قسمتی از سرمایه مردم نیز به بازار مسکن وارد شود.
    رئیس اتحادیه آهن فروشان تصریح کرد: قیمت آهن در سال 94 از نرخ آن در سال جاری نیز بالاتر بوده است و با وجود افزایش قیمت آهن در سال جاری، هنوز به نرخ آن در سال 94 نرسیده است. امروز قیمت هر کیلو میلگرد 2100 تا 2150 تومان و قیمت هر کیلو تیرآهن 2500 تومان است.
    گرانی مصالح ساختمانی در ارتباط با تغییر نرخ مسکن
    اسماعیل کاظمی‌قهی رییس اتحادیه فروشندگان گچ ، آهک و مصالح ساختمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین، بازار مصالح را در چند بخش دانست و در ارتباط با افزایش قیمت مصالح گفت: مصالح ساختمانی به طور کلی شامل کالاهایی است که از ابتدا تا انتهای سازه در آن به کار برده می‌شوند که در بخش‌هایی افزایش قیمت داشته‌اند.
    وی تصریح کرد: سیمان، گچ، آجر، ماسه، خاک رس، خاک سنگ، سرامیک و کاشی افزایش قیمتی را نداشته است اما در بخش شیرآلات به خصوص برندهای خارجی آن با افزایش قیمت همراه بوده‌اند؛ سیمان در ابتدای سال 96 نیز افزایش قیمت داشته اما این افزایش قیمت ناشی از افزونی تقاضا نبوده است بلکه به لحاظ رکود بازار و عدم ساخت و ساز و نیز رقابت ناهماهنگ بین تولید کنندگان در کاهش قیمت، برای جذب مشتری بیشتر بوده است.
    رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ادامه داد: زمانی‌که این کاهش قیمت در عرضه کالا اثرگذار نباشد، مجدد قیمت را افزایش می‌دهند؛ اگر از سال 88 به بعد قیمت سیمان بررسی شود، مشخص خواهد شد بر اساس تورم که امریست اجتناب ناپذیر، در سال جاری قیمت سیمان از نرخ اصلی آن نیز پایین‌تر است.
    کاظمی‌قهی گفت: نرخ گچ تغییری نداشته است اما قیمت ماسه با احتساب هزینه حمل افزایش داشته و رسیدگی به آن بر عهده سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان است. سایر مصالح ساختمانی نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ بلکه رکود کاری نیز داشته‌اند.
    رییس اتحادیه فروشندگان گچ ، آهک و مصالح ساختمانی تصریح کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز ناشی از تصمیمات اثرگذار بر روی ملک از جمله کاهش نرخ سود بانکی، نوسانات قیمت دلار و ارائه وام مسکن است زیراکه بازار ساخت و ساز در رکود به سر می برد و قیمت مصالح و دستمزد کارگر تنها بر اساس تورم سالیانه رشد داشته ‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو