مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام آماده‌باش در بافت فرسوده

عصر ساختمان- سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از طرح جدید دولت برای برگزاری مناقصه در بافت‌های فرسوده به‌منظور استفاده از توانایی مالی و فنی توسعه‌گران در این بافت‌ها خبر داد.

اعلام آماده‌باش در بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، هوشنگ عشایری اعلام کرد: قرار است سه طرح جدید برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده عملیاتی شود که براساس سه هدف مهم طراحی شده است. وی گفت:سه طرح جدید دولت برای تسریع و تسهیل فرآیند نوسازی در بافت‌های فرسوده با هدف تبدیل بخش خصوصی به اصلی‌ترین سازنده مسکن و خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده برنامه‌ریزی شده است و به همین منظور بنا داریم با کاهش نقش تصدی‌گری دولت در ساخت‌وساز‌ها و تقویت نقش تسهیل‌گری، اقدامات اجرایی نوسازی در بافت‌های فرسوده را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    وی سه مدل «سری‌سازی»، «انبوه‌سازی» و«بلوک‌سازی» در بافت‌های فرسوده را سه مدلی اعلام کرد که قرار است پس از تصویب در هیات دولت در بافت‌های فرسوده اجرا شود.

    عشایری تاکید کرد: بنا داریم با تسهیل شرایط دریافت تسهیلات ساخت‌وساز برای سازندگان و توسعه‌گران، مدل جدید تامین مالی را در بافت‌های فرسوده اجرایی کنیم که بر مبنای آن اتکا به تزریق مستقیم منابع مالی از سوی دولت جای خود را به تسهیل شرایط و در نظر گرفتن استثنائات ویژه برای توسعه‌گران بافت‌های فرسوده می‌دهد؛ به این معنا که به جای آنکه منابع مالی مستقیم برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده به توسعه‌گران پرداخت شود تدابیری اندیشیده می‌شود که برخی محدودیت‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی از سوی سازندگان برطرف شود.

    وی افزود: طبق این برنامه برای 1334 محله در کشور در طول پنج سال یعنی تا سال 1400، 400 هزار واحد مسکونی ساخته شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این اقدام نیاز به حدود 48هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که بیش از 90 درصد آن باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه هدف دیگر برای طرح‌ریزی سه مدل یاد شده، در حوزه ساخت و تامین زیربناها و روبناها است، اظهار کرد: هدف این است که زیربناها و روبناهای محلات را ارتقا دهیم که برای این منظور دولت از اراضی در اختیار خود برای تامین خدمات روبنایی استفاده می‌کند؛ به عبارت دیگر دولت اراضی خود را در بافت‌های فرسوده در یک فضای رقابتی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد تا از طریق برگزاری مناقصه، توسعه‌گران انتخاب شوند.این اراضی هم برای ساخت‌وسازهای مسکونی و هم برای تامین مراکز ارائه‌دهنده خدمات روبنایی و همچنین خدمات زیربنایی در اختیار توسعه‌گرانی که در مناقصه برنده می‌شوند، قرار خواهد گرفت.

    عشایری با بیان اینکه بنا داریم این طرح را در قالب مدل زمین صفر به انجام برسانیم، ادامه داد: بر این اساس سازنده ساخت‌وساز خود را روی زمین‌هایی که دولت در اختیار وی گذاشته است انجام می‌دهد، سپس ساختمانی که ساخته را به فروش می‌رساند و چنانچه بعد از برداشت هزینه و سود ساخت‌وساز، مبلغی باقی ماند آن را به دولت پرداخت می‌کند، اما اگر مبلغی باقی نماند دولت پولی از سازنده دریافت نمی‌کند، زیرا دولت به دنبال انجام فعالیت تجاری و سودآوری در بافت فرسوده نیست.

    وی اعلام کرد: درصورت موافقت رئیس‌جمهوری و هیات دولت قصد داریم فاز اول این طرح را در محله سیروس شهر تهران تا 15 روز دیگر آغاز کنیم و سپس طرح را به سایر محلات فرسوده کشور تسری دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی