مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران

نظارت بر ساختمان‌ها افزایش یافت

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی از کاهش ساخت و ساز و افزایش نظارت های بر پروژه های ساختمانی خبر داد و از ورود سرمایه گذاران به ساخت و ساز به جای بهره گیری از مهندسان ذی صلاح انتقاد کرد. "مال سازی" های گسترده در تهران و نقش آنها در کاهش آسایش شهری و تکذیب شایعه استفاده از امضای مهندسان متوفی نیز بخش‌های دیگر صحبت‌های حسن قربانخانی بود.

نظارت بر ساختمان‌ها افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، حسن قربانخانی در ابتدای نشست خبری سازمان نظام مهندسی تهران به آمار خدمات ارایه شده توسط سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: از سال 1392 به بعد 32 هزار بازدید از گودبرداری در شهر تهران داشتیم که از این تعداد 2100 مورد مربوط به سال 96 است. از طرفی کاهش 62 درصدی گودبرداری در تهران باعث کاهش اتفاقات ناگوار در پایتخت شده است. چهارده هزار و 500 بازدید موردی از پروژه های در حال ساخت شهر تهران طی چهار سال گذشته داشته ایم که از این تعداد 2 هزار مورد در سال 96 رخ داده است.
    رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ما باید ساختمان هایی داشته باشیم که ایمنی، بهداشت، روشنایی و صرفه جویی در مصرف انرژی آنها بالا باشد. نظام مهندسی هزینه های زیادی برای تقویت و اصلاح سیستم بازدید کرده است و خوشبختانه موفق بوده است. با این وجود، در حال حاضر هم 200 گود پرخطر در تهران وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.
    حسن قربانخانی در ادامه به آمار افزایش تعداد مهندسان و متقابلا کاهش میزان پروژه های ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: طی چهار سال گذشته 180 هزار مورد کار در رشته های مختلف از طریق سازمان نظام مهندسی استان تهران به اعضا سازمان ارجاع شده است.اعضای دارای پروانه در سال 1390 بالغ بر 11 هزار نفر بودندکه در سال 1395 به 60 هزار نفر رسیده است. یعنی طی این مدت افزایش 5 برابری داشتیم. درحالی که در سال 1392 در شهر تهران 20 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و در سال 1395 این عدد به 10 میلیون متر مربع رسیده است که نشان می دهد صدور پروانه های ساختمانی به نصف رسیده است.
    قربانخانی با تاکید بر نقش استفاده از مصالح و تجهیزات استاندارد و مطابق با اصول بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: ساختمانی هایی که در مرحله ساخت بهینه سازی مصرف انرژی در آنها رعایت شده طبیعتا در آینده دغدغه های کمتری خواهند داشت.
    وی با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در نظارت بر کیفیت مصالح و تجهیزات ساختمانی گفت: سازمان استاندارد مسئول مستقیم نظارت بر مصالح و تجهیزات ساختمانی است و وظیفه نظام مهندسی صرفا رعایت استاندارد های متناسب با مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان می باشد.
    رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: طی 2 سال اخیر نظارت در رشته های معماری، برق، مکانیک و مصالح را به بازدید عوامل سازمان در پروژه های در حال ساخت اضافه کرده ایم که این امر در بهبود کیفیت ساختمان های در حال ساخت افزوده است.در همین زمینه با موسسه استاندارد تفاهم نامه ای منعقد شده است که مصالح مصرفی در ساختمانها در محل مصرف کنترل شود.گفتنی است در بحث بتن و سازه های فولادی شرایط بهتری را تجربه می کنیم. در این راستا سازمان نظام مهندسی میلیاردها تومان هزینه متقبل شده است بدون اینکه از بودجه دولتی هزینه ایی دریافت کرده باشد.
    وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نقش نظام مهندسی در کاهش تلفات ناشی از بلایای طبیعی گفت: همانطور که رهبر معظم تقویت سازمان نظام مهندسی را راهکار مقابله با حوادث و بلایای طبیعی دانسته لذا معتقدیم هر کس به هر دلیل و نیتی باعث تضعیف سازمان‌های نظام مهندسی شود بر ‌خلاف سیاست‌های کلی نظام حرکت کرده است.
    قربانخانی با تاکید به این‌که اکثر مهندسان با شفافیت  فعالیت می‌کنند افزود:‌ به‌جای این‌که به یکدیگر اتهام بزنیم، به فکر ساخت‌وساز کشور باشیم. چراکه روند ساختمان سازی نیازمند تغییرات اساسی است و بر این اساس افراد درگیر با این موضوع باید خود را به‌روزرسانی کنند. رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه افزود: تا امروز 5 هزار و 330 پرونده شکایت از سازمان نظام مهندسی و مهندسان تشکیل شده که بیش از 3 هزار پرونده پس از بررسی رد شده اند.
    وی نظر سازمان نظام مهندسی درخصوص اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان را اینچنین عنوان کرد: این آیین نامه هم می تواند موارد مثبت و  هم منفی داشته باشد. ولی شهرداریها نشان دادند به این هیچ کدام از این قوانین پایبند نیستند. تجربه گویاست که در 22 سال اخیر  سازمان نظام مهندسی کمک های شایانی به ارتقا ساخت و ساز در کشور کرده است. اما شهرداری بخشهایی را پوشش می‌دهد که منافع بیشتری داشته باشد و در پروسه ساخت و ساز قطعا آن مواردی را که مهندسان و سازمان نظام مهندسی تاکید بر اصلاح دارند،انجام نخواهد شد.

    قربانخانی با اشاره به اینکه 90 درصد ساخت و سازها توسط سرمایه گذاران صورت میگیرد نه مهندسان ذی صلاح افزود: امروز شاهد آن هستیم سرمایه گذاران تجاری و مسکونی شخصا وارد پروسه ساخت و ساز می‌شوند و از مهندسان ذی صلاح برای انجام پروژه بهره نمی گیرند که این امر در ساخت و ساز و ایمنی تاثیرات منفی بیشماری به همراه دارد. ولی با این حال در شش ماهه گذشته افزایش 100 درصدی حضور مهندسان ذیصلاح در سطح تهران نوید بخش روزهای خوبی در عرصه ساخت و سازهای ایمن و با کیفیت خواهد بود.
    رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در خصوص "مال‌سازی" های بیشماری که در تهران صورت گرفته است گفت: مال‌سازی و ساخت مجتمع‌های تجاری بزرگ در تهران برای ما تنها دردسر و درگیری به همراه داشته است. حتی شاید برخی از این مجتمع‌های تجاری استانداردسازی روز دنیا را نداشته باشد و بسیاری از آنها در جهت منافع فردی احداث شده‌اند. وی پروژه کوروش در بزرگراه ستاری را مثال زد که مشکلات زیادی برای شهروندان و ساکنان اطراف این مجتمع ایجاد کرده و بار ترافیکی سنگینی را به وجود آورده است.
    وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در حوزه ساخت و ساز به اقدامات آتی سازمان نظاممهندسی استان تهران در این زمینه خبر داد و افزود: متأسفانه شهرداری تهران رعایت آیین‌نامه کنترل ساختمان را تمکین نمی‌کند و بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی ملک را که از سال 84 ابلاغ شده است را تاکنون به خوبی رعایت نکرده  است و سازمان نظام مهندسی سعی دارد از طرق مختلف سطح آگاهی عمومی جامعه را از حقوق اجتماعی خود بالا برد و در این راستا برنامه هایی داریم که به زودی از آن ها رونمایی خواهیم کرد.
    وی در خاتمه با اشاره به شایعاتی که مبتنی بر سو استفاده از حق امضای مهندسین متوفی طی چند روز گذشته در محافل خبری مطرح شده بود ،گفت:  هم اکنون درکشور 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی داریم که بالغ بر 120 هزار نفر در تهران مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد در سال گذشته بالغ بر 288 مهندس متوفی داشتیم که بلافاصله بعد از فوت آنها پروانه آنها باطل شده است. بدین صورت شایعاتی که در خصوص سوء استفاده از امضای مهندسان متوفی مطرح می شود صحت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو