مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور اعضای اصلی شورا و مسئولان استانی انجام شد؛

برگزاری دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ و معماری ایران در سال ۹۶

عصر ساختمان- دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در سال ۹۶، با سه دستور جلسه دستورالعمل تشخیص بناهای‌شاخص، ضوابط فضاهای سبز و باز کرج و گزارش دبیرخانه درخصوص سند پهنه‌بندی حریم، با حضور اعضای اصلی و مسئولان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

برگزاری دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ و معماری ایران در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در سال جاری (96) به دبیری محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و با حضور برخی از اعضای اصلی شورا؛ کوسه غراوی نماینده مجلس در شورای‌عالی، نماینده وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت صنعت معدن، تجارت، نماینده سازمان میراث‌فرهنگی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، مسئولان استانی و همچنین مدیران کل دفاتر معماری، طراحی‌شهری، بافت‌های واجدارزش، طرح‌های کالبدی، نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران و همچنین دبیر کمیته فنی 1، نماینده شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    دهمین جلسه شورا با سه دستور، شامل دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص (ارجاع از کمیته فنی3)، ضوابط فضاهای سبز و باز کرج (ارجاعی از کمیته 1) و گزارش دبیرخانه شورای‌عالی در خصوص سند پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان در انطباق با دستورالعمل تدوین سند پهنه‌بندی حریم- مصوبه 95.11.18 شورا برگزار شد که در خصوص هر سه دستور جلسه، مشاوران طرح و دبیران کمیته‌های فنی به ارایه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

    در خصوص دستور جلسه نخست؛ دستورالعمل تشخیص بناهای‌شاخص و گردش کار تصویب آنها، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر کمیته فنی 3 اعلام کرد که در سال 93 به واسطه بررسی مسابقات معماری، شورای عالی به موضوع ورود پیدا کرد.

    این مسئول افزود: در بند دوم مصوبه شورا در خصوص ارزیابی مسابقات معماری مورخ 93.4.23 اعلام شد که با توجه به لزوم تهیه طرح بناهای شاخص از طریق برگزاری مسابقه، دستورالعمل تشخصی بناهای شاخص و همچنین گردش کار تصویب آنها توسط کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش (کمیته فنی 3)، تهیه و برای تایید به شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ارایه شود.

    به گفته وی، عنوان طرح پژوهشی نیز تهیه و تدوین دستورالعمل بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها بود و مقرر شد تا این طرح به دو پرسش بنیادین که شامل بناهای شاخص به چه بنایی گفته می‌شود و معیارهای تشخیص و تعریف آنها چست؟، و همچنین، گردش کار تشخیص و انتخاب و نظارت بر طراحی و اجرای آن چیست؟ پاسخ دهد.

    در ادامه مشاور طرح به ارایه دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها پرداخت و مقرر شد تا کمیته با لحاظ مواردی که موردنظر اعضای اصلی شورا بود، تعیین معیارها را نیز در طرح لحاظ کند.

    همچنین در مورد بازنگری ضوابط فضاهای سبز و باز کرج (ارجاعی از کمیته فنی 1 شورا)، ضمن اشاره به پیشینه این طرح و مصوبه‌ای که در سال 93 تحت‌عنوان اتخاذ تصمیم در خصوص باغات شهر کرج و کاخ مروارید به استاندار البرز ابلاغ شد شورای عالی تکلیفی را در بند 3 و 4 تکلیف کرد.

    در بند 3 مصوبه مورخ 93.2.13 آمده بود: در خصوص باغات تثبیت شده کرج با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری های انجام پذیرفته و به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری بر باغات تثبیت شده و کلیه پلاک‌هایی که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آرای کمیسیون ماده 12 باغ می‌باشند لازم الرعایه بوده و جایگزین ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی در پهنه باغات می‌شود.

    همچنین در بند 4 مصوبه فوق، شورای عالی کمتیه فنی یک را موظف کرد تا ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج را در ضوابط و مقررات طرح جامع ساختاری و راهبردی و طرح تفصیلی با رویکرد حفظ حداکثری پهنه ‌ای مذکور مورد بازنگری قرار داده و نتیجه را به شورا عالی ارایه کند که در جلسه فوق نتایج طرح توسط مشاور و همچنین دبیر کمیته فنی 1 برای اعضای حاضر ارایه شد.

    طرح ارایه شده توسط کمیته فنی 1 با رای حداکثر اعضا به تصویب رسید و مقرر شد تا در این طرح 4عرصه؛ سبز و باز تحقیقاتی به مساحت 353 هکتار، زمین های کشاورزی به مساحت 535 هکتار، پارک های جنگلی و گردشگاهی به مساحت 1091 هکتار و همچنین فضای سبز و باز شهری به مساحت 1602 هکتار ملاک عمل قرار گیرد.

    همچنین تاکید شد تا مجموعه کاخ مروارید (کاخ شمس) از عرصه پارک‌های جنگلی و گردشگاهی حذف و به عنوان عرصه تاریخی در اسناد طرح، ثبت شود.

    گفتنی است، جزئیات تصمیمات شورای‌عالی در مورد دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش کار آنها و همچنین ضوابط و مقررات عرصه‌های سبز و باز شهر کرج در طرح تفصیلی به صورت مصوبه، به اطلاع عموم خواهد رسید..

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار