مدیران خودروعصر اعتبار

رشد اجاره‌بها در شهر تهران+ نمودار

عصر ساختمان- بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در مهرماه سال ۱۳۹۶ نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است، به طوریکه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۸ و ۵.۷ درصد رشدداشته است.

رشد اجاره‌بها در شهر تهران+ نمودار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی  از افزایش 34درصدی معاملات مسکن تهران در مهرماه است و در اولین ماه پاییز امسال قیمت مسکن نسبت به مهرماه سال گذشته افزایش یافته است.

    معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال 96 با استناد به آمار سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به 13 هزار و 800 فقره رسید که نسبت به مهر سال گذشته 34.4 درصد افزایش یافته است.

    متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 47.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در مهرماه امسال بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به ‌تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد واحدهای تا 5 سال ساخت با 46.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده است.

    این سهم در مقایسه با مهرماه سال قبل 5.3 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

    تحولات قیمت مسکن

    در مهرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 47.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل (شهریورماه 96) و ماه مشابه سال قبل (شهریور 95) به‌ترتیب  7/. و 8.7 درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در ماه مورد اشاره نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه 17 (معادل 15.2 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 12 (1.2 درصد) تعلق دارد.

    مسکن تهران در 7 ماه

    در هفت ماه نخست سال 96، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 99 هزار فقره رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد افزایش یافته است. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 46.1 میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    رشد 7.5درصد نرخ اجاره‌بهای مسکن

    در مهرماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب 8.4 و 7.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

    در مجموع در اولین ماه پاییز 96 حجم معاملات واحدهای مسکونی و قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به‌ترتیب به 13 هزار و 800 فقره و 47.9 میلیون ریال رسید. رشد قابل ملاحظه تعداد معاملات انجام‌شده طی مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه مرداد و شهریور امسال (به‌ترتیب 6.1 و 9.2 درصد) بوده است.

    بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در مهرماه سال 96 نیز مؤید تغییر مناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است، به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.4 و 7.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

    متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیر بنای مسکونی و تعداد معاملات واحدهای مسکونی انجام شده در مناطق 22 گانه تهران به شرح زیر است:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی