مدیران خودروعصر اعتبار

پس از چند روز رشدقیمت؛

آلومینیوم ارزان شد

عصر ساختمان- قیمت هر تن آلومینیوم در هفته گذشته در میانگین ۲ هزار و ۱۴۴ دلار به‌ازای هر تن قرار گرفت که نسبت به میانگین هفته پیش از آن، رشد ۰.۶۸ درصدی داشت. از مهم‌ترین عواملی که سبب رشد قیمت آلومینیوم در هفته گذشته شد، می‌توان به تداوم برنامه‌های کاهش ظرفیت چین و کاهش موجودی انبارها اشاره کرد.

آلومینیوم ارزان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از بورس کالای ایران، نمودار 1، تغییرات قیمت نقدی هر تن آلومینیوم به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز را در بازار بورس فلزات لندن طی 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، روند کاهشی موجودی انبارها که طی چندین هفته متوالی ادامه داشت، در روز 27 اکتبر شکسته و بیش از 5 هزار تن به موجودی انبارها در این روز اضافه شد.

    در روز دوشنبه، قیمت هر تن آلومینیوم با 1.2 درصد کاهش نسبت به روز 20 اکتبر، به زیر 2 هزار و 134 دلار بر تن رسید. در حالی که در روزهای پیشین، قیمت آلومینیوم، متأثر از کاهش ظرفیت آلومینیوم در چین افزایش یافته بود (از رده خارج کردن 1.6 میلیون تن دیگر از ظرفیت آلومینیوم استان شاندونگ چین)، روندی اصلاحی را در این روز پیش گرفت و با وجود کاهش 2.6 هزار تنی از موجودی انبارها کاهش یافت. البته رشد شاخص ارزش دلار در این روز و 20 اکتبر نیز در افت قیمتی رخ داده بی‌تأثیر نبود.

    پس از آن، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه (26 اکتبر)، با رشد همراه شد. در روز سه‌شنبه، بیش از 28 هزار تن حواله آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن باطل شد و سبب شد تا موجودی تضمین شده این انبارها به کمترین سطح خود از سال 2008 برسد. قیمت 3 ماهه آلومینیوم نیز ناشی از خبر کاهش ظرفیت آلومینیوم چین در فصل زمستان، در برخی معاملات، تا 18 دلار به‌ازای هر تن نیز افزایش یافت. در این روز، حدود 0.2 درصد از ارزش دلار نیز کاسته شد که در افزایش قیمت آلومینیوم تأثیرگذار بود. همین عوامل نیز سبب تداوم افزایش قیمت آلومینیوم در روز چهارشنبه و رسیدن آن به سطح 2 هزار و 150 دلار به‌ازای هر تن شد.

    در روز پنج‌شنبه، انتشار خبر احتمال از رده خارج شدن حداقل 3.57 میلیون تن از ظرفیت استان شانژی چین سبب صعود 1.2 درصدی قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن شد و تا 2 هزار و 175 دلار بر هر تن افزایش یافت. همچنین در این روز 3 هزار و 975 تن از موجودی انبارهای آلومینیوم کاسته شد که به رشد قیمتی آن دامن زد.

    پس از چندین روز متوالی رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، طی روز جمعه، 27 اکتبر، قیمت هر تن آلومینیوم با افت شدید 2.6 درصدی همراه شد و به زیر 2 هزار و 120 دلار بر تن کاهش یافت. اصلی‌ترین علت این افت قیمت، افزایش ارزش دلار در روز پیشین و این روز بود؛ به‌گونه‌ای که شاخص ارزش دلار با حدود 1.3 درصد افزایش طی این 2 روز، به 94.916 واحد رسید. این افزایش ارزش دلار به‌حدی بود که تقریبا تمامی فلزات پایه در بورس فلزات لندن را تحت‌الشعاع قرار داد و منجر به کاهش قیمت آن‌ها شد. البته در مورد آلومینیوم، اضافه شدن 5 هزار تن به موجودی انبارها نیز در این روز، به افت بیشتر آلومینیوم دامن زد.

    با این تفاسیر، قیمت آلومینیوم در پایان هفته گذشته به سطح مقاومتی خود در هفته گذشته نزدیک شده است، از این رو از لحاظ تکنیکال انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت قیمت آلومینیوم دوباره در مسیر رشد قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو