مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن همچنان در رکود

انگیزه‌ای برای ساخت و ساز نیست/ «پیش‌فروش» عنصر نایاب بازار

عصر ساختمان:در حالیکه عنوان می شود سال آینده سال رونق بخش مسکن است گزارش های میدانی نشان می دهد هنوز سازندگان رغبتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز ندارند و کماکان ترجیح می دهند سرمایه خود را در بانک ها سپرده گذاری و سودهای بالا دریافت کنند.

بازار مسکن همچنان در رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس،پس از ماه‌ها انتظار بالاخره در 26 دی ماه برجام به فرجام رسید و مسئولان اقتصادی اعلام کردند با رفع تحریم‌ها رونق به اقتصاد باز خواهد گشت و به تبع این رونق اقتصادی سایر بخش‌ها به خصوص بخش مسکن نیز از رکود سه ساله خود خارج خواهد شد.

    اگر چه مهمترین مشکل بخش ساخت و ساز نقدینگی عنوان شده است اما بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن بر این باورند که بخش مسکن به هیچ وجه کمبود نقدینگی ندارد، بلکه رکود ساخت و ساز ناشی از سود اندک سازندگان نسبت به سود سپرده‌های بانکی عنوان می‌شود.

    هر چند تا حدودی رکود کنونی مسکن را باید ناشی از رکود تورمی در بازار و عدم انجام معاملات به علت کمبود نقدینگی خریدار نیز دانست اما به هر حال این روزها سازندگان رغبتی از خود برای ساخت و ساز و گرفتاریهایی که ساخت و ساز دارد نشان نمی دهند و ترجیح می دهند سرمایه ‌شان را در بانک ها سپرده گذاری کنند و سود راحت‌تر و بالاتری به نسبت سودی که ساخت و ساز دارد بگیرند.

    سازندگان حرفه‌ای و حتی افرادی که فقط سرمایه دارند و چندان در ساخت و ساز سررشته‌ای ندارند عنوان می کنند که این روزها به دلیل نبود خرید و فروش بهتر است که برای ساخت و ساز اقدام نکنیم چرا که وقتی با تمام مشکلات یک ساختمان احداث می شود خریداری نیست که بخواهیم سرمایه خود را به نقد تبدیل کنیم و کار جدیدی را آغاز کنیم بنابراین خواب سرمایه بیشتر از سود به ضرر ما تمام می شود.پس سپرده گذاری در بانک ها بهترین روش در این بازار راکد است.

    صابری یکی از کارشناسان مسکن می گوید: رونق بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز، یکی از بزرگترین عوامل بالا رفتن آمارهای اقتصادی است چرا که با بالا بودن میزان ساخت و ساز، آمار و ارقام مربوط به اشتغال و فعالیت ها در صنایع و بازارهای مرتبط نیز افزایش می یابد.

    وی می افزاید: اما رکود سال‌های اخیر باعث شده که بسیاری از این آمارها کاهش یابد و تلاش های دولتی و بساز و بفروش های عمده برای رونق بخشیدن به بازار مسکن نیز تاکنون بی نتیجه مانده است که یکی از دلایل عمده آن، ناتوانی مردم در خرید مسکن و در پرداخت هزینه های ساخت و ساز است.

    *پیش فروش مسکن نیز نایاب شده است/کاهش ساخت و ساز تهدیدی برای قیمت مسکن

    صبوری یکی از مشاوران املاک نیز معتقد است:افت خرید و فروش باعث شده تا این روزها سازندگان از ورود به ساخت و ساز خودداری کنند و به همین دلیل پیش فروش مسکن نیز نایاب شده است.

    وی افزود:حتی سازندگان خرد که سرمایه ای بالغ بر 2 میلیارد تومان هم دارند سرمایه خود را در بانک ها بلوکه کرده اند و سود خوبی هم از بانک ها می گیرند.

    وی ادامه داد:تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد وضعیت ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن به همین منوال خواهد بود و اتفاقا این کاهش عرضه ساخت و ساز سونامی قیمت را در سال های آینده در پی خواهد داشت.

    *بسته های پیشنهادی دولت هم نتوانست موجب خروج مسکن از رکود شود

    پورابراهیمی یکی از کارشناسان مسکن نیز می گوید:30 درصد درآمد سرانه ملی در کشور صرف تامین مسکن می‌شود بنابراین ادامه رکود بازار مسکن باعث شده گردش مالی معاملات مسکن در اواخر فصل پاییز 22 درصد افت کند.

    وی با بیان اینکه 300 صنعت مستقیم و غیرمستقیم با صنعت مسکن در ارتباط است،ادامه داد: رکود بازار مسکن متاثر از رکود اقتصادی کشور است و با اعلام بسته پیشنهادی خروج از رکود از سوی دولت و افزایش سقف اوراق خرید مسکن به 60 میلیون تومان هنوز خرید و فروش مسکن رونق نگرفته تا سازندگان هم تشویق به ساخت و ساز شوند.

    فعالان و مشاوران املاک نیز با تایید اینکه زمانی که سقف وام مسکن به 60 میلیون تومان(اوراق) افزایش یافت ادامه می‌دهد: تا چند روز رفت و آمد متقاضیان مسکن افزایش یافت اما مجددا این تب فروکش کرده است.

    بابایی یکی از فروشندگان مسکن می گوید:قطعا ورود مردم به بازار مسکن موجب گرانی مسکن نمی‌شود همانطور که مردم نقشی در رکود نداشته اند، هم نقشی در خروج مسکن از رکود نمی توانند داشته باشند.

    به گفته وی،قیمت مسکن این روزها ثابت مانده است و تغییری نداشته است بنابراین هر احتمالی مبنی بر تغییر قیمت رو به بالا و یا رو به پایین وجود دارد.

    صمدی یکی دیگر از مشاوران املاک می گوید:این روزها شورایی در شهرداریهای مناطق تشکیل شده و آنها تشخیص می‌دهند که به سازنده ها چگونه مجوز بدهند و به برخی از سازندگان برای دادن یک طبقه اضافه تر درخواست وجه نقد می کنند.

    به گفته وی،در ساعات بعدازظهر رفت و آمدهای غیر ضرور برخی کارمندان شهرداری به ساختمانهای نیمه کاره نیز افزایش می یابد مسئله‌ای که باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی